2a på SBP, Positionsljus fram fel färg.

Odmark
5 februari 2015 · 63 Inlägg

Hej! Var och besiktade en av mina scoutar härom dagen, och fick 2a på oreanga positionsljus fram, vilket är original från fabrik.

Aldrig fått anmärkning på det tidigare och bilen är sv-såld, eller iallafall importerades helt ny Och är av 1975 års modell.

Vad gäller egentligen? På min 77a har dom satt 2 gula lyktor på stötfångaren och kopplat positionsljusen där, samt kopplat fristående blinkersar bak (ovesäntligt i denna fråga, men ändå)

Ringde vv men fick inget vettigt ur dom, hon tyckte jag iallafall kunde koppla ur dom helt för var inget krav -75 och bakåt.
Däremot var det enda som stog om färg att "1976 och framåt är positionsljus ett krav och måste vara gula eller vita till färgen".

Borde ju inte behöva modifiera min bil från originalutförande för att kunna besikta den? Nån som har koll?

Senast redigerat av Odmark (5 februari 2015)

Ibanezman Skåning
6 februari 2015 · 739 Inlägg

Jag skulle tro att din bil hade vita positionsljus/blinkers fram orginal med 21/5W-glödlampor
och att någon har bytat till orange i efterhand.
Smacka i vita lampor så borde problemet med bilprovningen vara löst.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Odmark
6 februari 2015 · 63 Inlägg

Alltså glasen är orangea, så lampfärg spelar ingen roll.

blink_pj
7 februari 2015 · 477 Inlägg

Ingen aning om hur din bil ser ut original! men ja vet att bilprovning tror sig veta allt om allt och är väldigt svårövertalad om dom bestämt sig för något.
Jag skulle ringa dit o prata med chefen så löser sig de nog utan ombesiktning.
Har en kund på jobbet som i flera år i rad nu som ALLTID får en 2:a på avgasvärden. Bilen har förgasare och därför helt andra krav en dagens bilar.... samma visa varje år men löser sig alltid med ett samtal till chefen på bilprovningen

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Oves_Bror
7 februari 2015 · 456 Inlägg

Orangea positionsljus är inte tillåtet i Sverige.
Däremot så är det ju standard på många bilar tillverkade i USA.
Så i Sverige spelar det ingen roll hur bilen ser ut original utan den ska följa Sveriges bestämmelser.
Antingen så kopplar du ur dom helt eftersom du inte behöver dom, eller så skruvar du bort glasen( om det är separata positionsljus).

growing old is mandatory growing up is optional
FLindgren
7 februari 2015 · 5 089 Inlägg

Ja det ska vara vitt ljus fram.
Om dom godkänt det tidigare så har dom helt enkelt gjort tjänstefel bara smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang