Dåligt oljetryck på jetta mk2 1,6 som ger mig gråa hår och sömnsvårigheter.....

Ollaz
3 november 2015 · 64 Inlägg

oljetryckslampan tänds och det summrar när motorn har blivit var och man kommer upp i hastighet

läste runt lite på forum där det stod delvis att agregataxellagrena kan vara kassa. Så jag rev ur motorn och bytte dom, ingen skilnad lampan tänds fortfarande men bara när motorn är varm och när man åker i hastigheter över 80kmh
så idag bytte jag givarna men inte nått bättre.. när lampan tänds så räcker det att man trampar ner kopplingen och gasar till så blir det bättre.
äre nån som har en idé om vad det kan vara för fel? gråter mig till sömns snart........ mad

Tack på förhand
Mvh Erik

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
dawwe ...has left the building...
3 november 2015 · 4 474 Inlägg

Inga oljud? Lagerknack?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
engolf
3 november 2015 · 3 235 Inlägg

Hur mycket har bilen gått, servad ordentligt?
Räknar med att du gjorde rent silen då du rev motorn?
Oljepumpen kan vara kass.

Meaganeowner
4 november 2015 · 2 250 Inlägg

Gråta över en Jetta, är väl att ta i....

Sitter det inte två oljetrycksgivare på motorn? En för högt o en för lågt tryck? På en Golf vi hade, var det givaren som satt upp på toppen.
En annan gång var det tätt i oljekanalen, just upp till kamaxel oca samme givare.

På en Renault vars oljetryckslampa blinkade då och då, vid viss belastning, var det kortslutning mellan kabel och chassie.
Kom på felet då vi lossade kabeln till givaren o körde några mil. Det fortsatte att blinka utan inkopplad givare.

spillolja
4 november 2015 · 4 036 Inlägg

Mellanaxellager glapp i den förekommer, känn på kamhjulet

den ser ut såhär:
http://www.ebay.de/itm/2-Buchsen-Zwisch … SwsLtVecMa

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
4 november 2015 · 1 132 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Gråta över en Jetta, är väl att ta i....

Sitter det inte två oljetrycksgivare på motorn? En för högt o en för lågt tryck? På en Golf vi hade, var det givaren som satt upp på toppen.
En annan gång var det tätt i oljekanalen, just upp till kamaxel oca samme givare.

På en Renault vars oljetryckslampa blinkade då och då, vid viss belastning, var det kortslutning mellan kabel och chassie.
Kom på felet då vi lossade kabeln till givaren o körde några mil. Det fortsatte att blinka utan inkopplad givare.

Finns fina jettor också?! Jag har en bland annat. wink

Nej men du gjorde rent silen när du rev motorn? Skick på oljepumpen?
Sitter 2st givare för oljetryck. En hög och en lågtryck.

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Ollaz
4 november 2015 · 64 Inlägg

dawwe skrev:
Inga oljud? Lagerknack?

Inge oljud alls går kanon bra!

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Ollaz
4 november 2015 · 64 Inlägg

engolf skrev:
Hur mycket har bilen gått, servad ordentligt?
Räknar med att du gjorde rent silen då du rev motorn?
Oljepumpen kan vara kass.

Den har gått 15500 mil.
Det gjorde jag allt såg kanon fint ut

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Ollaz
4 november 2015 · 64 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Gråta över en Jetta, är väl att ta i....

Sitter det inte två oljetrycksgivare på motorn? En för högt o en för lågt tryck? På en Golf vi hade, var det givaren som satt upp på toppen.
En annan gång var det tätt i oljekanalen, just upp till kamaxel oca samme givare.

På en Renault vars oljetryckslampa blinkade då och då, vid viss belastning, var det kortslutning mellan kabel och chassie.
Kom på felet då vi lossade kabeln till givaren o körde några mil. Det fortsatte att blinka utan inkopplad givare.

Båda givarna är bytta

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Ollaz
4 november 2015 · 64 Inlägg

spillolja skrev:
Mellanaxellager glapp i den förekommer, känn på kamhjulet

den ser ut såhär:
http://www.ebay.de/itm/2-Buchsen-Zwisch … SwsLtVecMa

Det är dom lagrens jag redan bytt smile

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Ollaz
4 november 2015 · 64 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:

Meaganeowner skrev:
Gråta över en Jetta, är väl att ta i....

Sitter det inte två oljetrycksgivare på motorn? En för högt o en för lågt tryck? På en Golf vi hade, var det givaren som satt upp på toppen.
En annan gång var det tätt i oljekanalen, just upp till kamaxel oca samme givare.

På en Renault vars oljetryckslampa blinkade då och då, vid viss belastning, var det kortslutning mellan kabel och chassie.
Kom på felet då vi lossade kabeln till givaren o körde några mil. Det fortsatte att blinka utan inkopplad givare.

Finns fina jettor också?! Jag har en bland annat. wink

Nej men du gjorde rent silen när du rev motorn? Skick på oljepumpen?
Sitter 2st givare för oljetryck. En hög och en lågtryck.

Båda givarna är bytta. Silen rengjord men tror jag åker på att byta Oljepump. Skall köpa en Oljetrycksmätare idag så jag verkligen kan se om oljetrycket försvinner smile

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
viccoA
4 november 2015 · 3 110 Inlägg

Kör du på olja med rätt viskositet? Om man kör på en väldigt blaskig olja så blir trycket lågt men flödet högt.

dawwe ...has left the building...
4 november 2015 · 4 474 Inlägg

Men inte så lågt att den varnar för lågt oljetryck vid normala varv om allt är i hyffsat skick. Lågt oljetryck på tomgång kan vara OK på långmilade motorer, men lampan skall släckas så fort man kommer upp till 1000 rpm...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
spillolja
4 november 2015 · 4 036 Inlägg

Prova att ha ledningen till oljetryckskontakten vid oljefiltret ständigt jordad  och den vid övre oljetryckskontakten städigt avtagen
om den då fortfarande larmar är det fel i enheten som övervakar oljetrycket

eller tag en röd lysdiod till den övre och en grön till den nedre

den röda ska vara släkt och den gröna vartfall över ca 1500 rmp lysa hela tiden

Senast redigerat av spillolja (4 november 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ollaz
4 november 2015 · 64 Inlägg

spillolja skrev:
Prova att ha ledningen till oljetryckskontakten vid oljefiltret ständigt jordad  och den vid övre oljetryckskontakten städigt avtagen
om den då fortfarande larmar är det fel i enheten som övervakar oljetrycket

eller tag en röd lysdiod till den övre och en grön till den nedre

den röda ska vara släkt och den gröna vartfall över ca 1500 rmp lysa hela tiden

Det skall jag prova 💪🏻👍🏻👍🏻

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Meaganeowner
4 november 2015 · 2 250 Inlägg

Så här tror jag, angående lysdioder inkoppling.

Lysdioden ska vändas rätt, och kopplas in mellan + 12 V, via säkring till oljetryckskontakterna för att lysa och kopplas in i serie med en resistor på 600 ohm, (om jag inte räknar helt fel), för att inte omedelbart förstöras. Ingen annan kabel ska då Heller vara inkopplad till kontakten. Rätta mig om jag har fel!

Enklare är att koppla in en 5 w, 12 volt lampa som alternativ till lysdiod...

Senast redigerat av Meaganeowner (4 november 2015)

spillolja
4 november 2015 · 4 036 Inlägg

ja det är rätt

biltema har färdiga med motstånd  43870-Röd    43871-grön

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SimonT Egen
4 november 2015 · 277 Inlägg

Kan sitta i mätarhuset, de har jag haft, tog bort lampan och dödade summern å körde ändå

Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

kopplade en en oljetrycksmätare tidigare i veckan å såg då exakt vilket oljetryck det var och man såg tydligt hur det sjönk desto varmare motorn blev tillslut var det nere på noll. så igår bytte jag oljepump men det vart inte bättre sad
kör på 10w40 delsyntetsolja skall man kanske prova å hälla i 15w40?

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
dawwe ...has left the building...
8 november 2015 · 4 474 Inlägg

Kollat om pressure-relief ventilen läcker? Den kan vara integrerad i oljepumpen...Generellt svar!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang