Dåligt oljetryck på jetta mk2 1,6 som ger mig gråa hår och sömnsvårigheter.....

xXSammy
8 november 2015 · 6 583 Inlägg

Vad för oljefilter använder du?

De/Dem
Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

dawwe skrev:
Kollat om pressure-relief ventilen läcker? Den kan vara integrerad i oljepumpen...Generellt svar!

hur kollar man de?

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

Malheus skrev:
Vad för oljefilter använder du?

biltema

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
xXSammy
8 november 2015 · 6 583 Inlägg

Ollaz skrev:

Malheus skrev:
Vad för oljefilter använder du?

biltema

Montera typ ett MANN filter istället och prova igen. wink

De/Dem
xXSammy
8 november 2015 · 6 583 Inlägg

Ollaz skrev:

dawwe skrev:
Kollat om pressure-relief ventilen läcker? Den kan vara integrerad i oljepumpen...Generellt svar!

hur kollar man de?

Övertrycksventilen sitter i oljefiltret, mig veterligen så har du alltid oljetrycksgivaren efter filtret.
Står den öppen utan att det är stopp i filtret så läcker det igenom och du får tryckfall.

De/Dem
Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

Malheus skrev:

Ollaz skrev:

Malheus skrev:
Vad för oljefilter använder du?

biltema

Montera typ ett MANN filter istället och prova igen. wink

varför kan det göra skillnad?? smile

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
xXSammy
8 november 2015 · 6 583 Inlägg

Ollaz skrev:

Malheus skrev:

Ollaz skrev:

biltema

Montera typ ett MANN filter istället och prova igen. wink

varför kan det göra skillnad?? smile

Se mitt tidigare/otåliga inlägg

De/Dem
Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

Malheus skrev:

Ollaz skrev:

Malheus skrev:

Montera typ ett MANN filter istället och prova igen. wink

varför kan det göra skillnad?? smile

Se mitt tidigare/otåliga inlägg

får pröva å byta de å då tack (Y) smile

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
dawwe ...has left the building...
8 november 2015 · 4 474 Inlägg

Filterbyte kommer högst sannolikt inte hjälpa. Kör själv med Biltemas filter på bruksbilen byter olja+filter efter 1300 mil typ. Ventilen i filtret öppnar om filtret är igensatt o låter oljan passera ofiltrerad. Ventilen jag tänker på är "övertrycksventilen", för högt tryck (typ över 7 bar) kan vara skadligt

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Meaganeowner
8 november 2015 · 2 250 Inlägg

Njaaaa. Ventilen i oljefilter är väl till för att öppna då filtret blir smäcktätt p g a allt för skitig olja. En reservåtgärd, då det är bättre med orenad olja än ingen olja alls. En sista åtgärd innan tippen.

Ventilen som reglerar oljetryck sitter i eller strax intill oljepumpen.

Allt sämre oljetryck vid ökande temperatur, beror troligen på att ett eller flera lagerspel är för stort. Absolut inte på slitna kolvringar eller otäta ventilstyrningar/tätningar.

Kommer ihåg en gammal Saab V4.  Ett av lagrena till balansaxeln delade på sig och ramlade ned i oljetråget.
Inget knack eller annat märktes. Det var strax efter en helrenovering. Rent materialfel. Lagret var uppbyggt av två metaller, ett mjukare och ett hårdare.

En annan gång handlade det om en B18. Också helrenovering,  med byte av samtliga lager. Gick ca 50 mil under inkörning. Så tappade motorn oljetrycket.
Felet var en vevstake som var krökt. Anliggningsytan i storänden, mot veven, blev för liten och snart hade det hamrat upp lagret, till ett ordentligt spel uppstod.
Spel där oljan pressades ut när den blev varm....
Till saken hör att korrekt spel mättes upp med Plastigauge, innan montering. Och så blir det ju när en vinn stake styrs fel av kolven/kolvbulten i övre änden.
Ny vevstake och lager, så var det fixat.
Lärde mig att alltid kolla så att vevstaken är raka, vid montering.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 november 2015)

Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Njaaaa. Ventilen i oljefilter är väl till för att öppna då filtret blir smäcktätt p g a allt för skitiga olja. En reservåtgärd, då det är bättre med orenad olja än ingen olja alls. En sista åtgärd innan tippen.

Ventilen som reglerar oljetryck sitter i eller strax intill oljepumpen.

Allt sämre oljetryck vid ökande temperatur, beror troligen på att ett eller flera lagerspel är för stort. Absolut inte på slitna kolvringar eller otäta ventilstyrningar/tätningar.

Kommer ihåg en gammal Saab V4.  Ett av lagrena till balansaxeln delade på sig och ramlade ned i oljetråget.
Inget knack eller annat märktes. Det var strax efter en helrenovering. Rent materialet..  Lagret var uppbyggt av två metaller, ett mjukare och ett hårdare.

En annan gång handlade det om en B18. Också helrenovering,  med byte av samtliga lager. Gick ca 50 mil under inkörning. Så tappade motorn oljetrycket.
Felet var en vevstake som var krökt. Anliggningsytan i storänden, mot veven, blev för liten och snart hade det hamnat upp lagret, till ett ordentligt spel.
Spel där oljan pressades ut när den blev varm....
Till saken hör att korrekt spel mättes upp med Plastigauge, innan montering. Och så blir det ju när en vinn stake inte styrs av kolven i övre änden.
Ny vevstake och lager, så var det fixat.
Lärde mig att alltid kolla så att vevstaken är raka, vid montering.

äre nå sånt tok så orkar jag inte mer å skrotar skiten!!!!

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
dawwe ...has left the building...
8 november 2015 · 4 474 Inlägg

Precis tokslitna ram/vev lager kan vara orsaken. Normalt när ran/vev lager är slitna så kan lampan för lågt oljetryck lysa på tomgång vid varm motor, vilket kan vara OK så länge lampan slocknar vid senast 1000 rpm o förblir släckt

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

dawwe skrev:
Precis tokslitna ram/vev lager kan vara orsaken. Normalt när ran/vev lager är slitna så kan lampan för lågt oljetryck lysa på tomgång vid varm motor, vilket kan vara OK så länge lampan slocknar vid senast 1000 rpm o förblir släckt

bytte mellanaxellagrena för dom var kassa. men när jag lyfte ner tråget igår så mar det ganska mycket plåt flisor i tråget kändes lite mycket för att bara vara mellanaxellagrena..

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
dawwe ...has left the building...
8 november 2015 · 4 474 Inlägg

Vevlager kan bytas i regel med demonterat tråg, men inte ramlager. Skruva bort lagerhalvorna en i taget o kolla hur vevaxeln ser ut? Du ser tydligt om nåt är helknas...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

dawwe skrev:
Vevlager kan bytas i regel med demonterat tråg, men inte ramlager. Skruva bort lagerhalvorna en i taget o kolla hur vevaxeln ser ut? Du ser tydligt om nåt är helknas...

Kanske skall ta å prova de smile

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Meaganeowner
8 november 2015 · 2 250 Inlägg

Och varför kan man inte byta ramlager?  Det är väl halvor. Bör ju gå om man lättar lite på veven och sen puttar ut halva nr 2 åt rätt håll. Alltså bort från styrning. 
Sen är det väl nödvändigt att mäta upp alla spel vid montering.
Men nu är det väl som så att spån kanske följt med oljan in i lagren... vilket kan repa upp lagerbanorna på veven. Å då vete gudarna om det är värt att fortsätta.

Måste finnas begagnade motorer att komma över, till en rimlig peng.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 november 2015)

Ollaz
8 november 2015 · 64 Inlägg

kollade på bildelsbasen å det fanns runt 1200:- så det kändes rimligt

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Ollaz
10 november 2015 · 64 Inlägg

Hade ju dock varit kul å få reda på vad felet kan vara..

Har bytt
Oljepump
Båda givarna
Prövat olika filter
Prövat olika oljor
Bytt mellanaxellager/agregataxellager
Har en Oljetrycksmätare inkopplad så ser att oljetrycket verkligen försvinner.
Och det försvinner bara vid jämt gaspådrag samt att motorn är varm

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
dawwe ...has left the building...
10 november 2015 · 4 474 Inlägg

Låter som "oilstarvation". Du har inget (invändigt) läckage nånstans?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ollaz
10 november 2015 · 64 Inlägg

dawwe skrev:
Låter som "oilstarvation". Du har inget (invändigt) läckage nånstans?

Ingen aning. Finns de nått lätt sätt att ta reda på de? smile

BMW E46 320i Touring "familjetrucken" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang