Växelstrul 4wd

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
1 september 2017 · 862 Inlägg

I min Celica St205 sitter det en nyrenoverad låda samt ny koppling sedan motorrenoveringen för 720 mil sedan.

Ända från uppstart efter renoveringen har jag uppfattat bilen som trögväxlad, Det är mycket värre vid belastning.
Jag har även bytt bussningarna som går till länkagen då dessa var dåliga, men även detta utan framgång.
Kopplingen är hydralisk.

Vad kan orsaken till detta vara?
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte minns ifall den var likadan innan motorrenoveringen.

Vid stillastående och höga varv (läs varvstopp) så vill bilen börja dra framåt, kopplar den möjligtvis inte ur ordentligt?

Kopplingen är en clutchmasters fx400, 6p sinter.

Uppskattar all hjälp och alla råd jag kan få då detta stör mig ordentligt på en nyrenoverad bil, också är det jävulskt pinsamt att inte få i en växel när man har extra bråttom sad

Ställ gärna frågor så förklarar jag så gott jag kan ifall ni undrar något.

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Evildan
1 september 2017 ·

Är den lättare att växla med motorn avstängd?
Den kopplar inte ur ordentligt eftersom den drar med pedalen nedtryckt.
Kräver eftermarknadskopplingen kanske längre slaglängd på slavcylindern?

Fin ST205 är det oavsett funktionen på kopplingen.

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
1 september 2017 · 862 Inlägg

Evildan skrev:
Är den lättare att växla med motorn avstängd?
Den kopplar inte ur ordentligt eftersom den drar med pedalen nedtryckt.
Kräver eftermarknadskopplingen kanske längre slaglängd på slavcylindern?

Fin ST205 är det oavsett funktionen på kopplingen.

Glömde att nämna detta, bra fråga!

Den är fortfarande trögväxlad med motorn avstängd, det känns som att det hugger (inte synkringskrap) när man växlar, det tar emot någon gång innan växlarna går i.

Och tusen tack för din vänliga kommentar, hade missat den helt först! smile

Senast redigerat av Renjaegarn (1 september 2017)

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
1 september 2017 · 862 Inlägg

Länkar en film på hur det ser ut med motor avstängd.
Hörs tydligt hur vissa är trögare än andra, detta skiftar från gång till gång..

https://youtu.be/-NtqAmU2vDw

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Meaganeowner
1 september 2017 · 2 250 Inlägg

När jag körde Saab V4 och bytte kopplingar, så hände det flera gånger att man fick lägga en bricka på bakänden av slavcylindern. För annars kopplade det inte ur ordentligt.

Berodde på att solfjädern i tryckplattan inte var som original.
Någon gång hittade jag att urtrampningslagret var för kort!

Man fick pröva sig fram till rätt tjocklek på brickan.

Meaganeowner
1 september 2017 · 2 250 Inlägg

På mina gamla Saab V4 behövde jag lägga en bricka bakom slavcylindern, för att det skulle koppla ur ordentligt.

Så blev det ofta p g a att  solfjäder i tryckplattan och/eller längden på urtrampningslagret inte var exakt som original.

Senast redigerat av Meaganeowner (2 september 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang