Fick bli En rullande projekttråd om diverse sommarbilar då de har en tendens att bytas ut var å varannat år?
Tänkte jag skulle göra en projekt tråd till sommarbilen som får sig en del förbättringar. Köpte denna i slutet på sommaren 2017 och i vinter ska den få sig ny stereo.
Ljudet som ska in i bilen är från Hertz mille serie. 3 vägs kit fram 6.5". Tillsammans med en JLaudio 6.5" sub jag tänkte montera under instrument brädan. 3" Mellanregister kommer delas aktivt. 2 stycken 10" basar i sluten låda. Allt ska drivas av 3st genesis steg. 1 mono och 2st 4 kanals.
Har börjat klura på lite högtalarplacering fram. Tanken var att göra de så diskret som möjligt men ändå så att de blir bra ljud. Att göra de nå så när osynligt på instrumentbrädan var ju inte så lätt och jag vill helst inte förstöra så mkt på den heller. De får helt enkelt bli såhär, fast med mellan registret nere och diskanten uppe.
Ska fila lite mer på baffeln till högtalarna så dom blir ännu mer smäcker. Sen ska de där plastas ihop med sidostyckena till instrumentbrädan. Kommer även att lämna hela instrumenteringen på lack då all färg är krackelerad.
Har börjat plasta nu. De tar tid å var svårt å få bra då tyget inte var de lättaste att sträcka och fästa med lim. Första gången jag provar nå sånt här... Tur det finns spackel 😇
Penslade utsidan först med polyester så de stelnade sen har jag lagt 2 varv med väv. Här är hålen uppsågade igen och kanterna putsade. Då kunde jag pensla insidan också. Fler varv ska dit innan det börjar spacklas.
Provmonterat poddarna. dom är inte klara än men kul å se hur de blir. Vet inte riktigt vad ja tycker om det hela. Det blir då lite annorlunda... Ville ju egentligen ha de lite diskret men det blir de då inte men men... de är svårt att trolla.
Gjorde en liten miss här. Täck listen på A stolpen trodde jag gick under sido panelen men så var de ju inte. Får slipa bort en del och plasta om lite.
Någon som provat JL Audio basen och har rekommendationer på lådvolym ?
Poddarna är klara att lämnas över på målning. I fredags tog ja ut elsystemet. Tanken var att ta ut instrumentbrädan i samma veva och måla om den också men den är visst svetsad i torpeden på dessa modeller så de får bli en annan gång.
Hur som. Elen är bytt nu iaf. Känns skönt att ha fått ut alla gamla tjuvskarvar och oskyddade kablar med trasiga torkade höljen.
Ut med det gamla och in med det nya.
Kom även på att de skulle vara fint å ha dosan till luftfjädringen i mitten av instrument brädan så når man den lättare när man kör än när den är gömd i handskfacket. Kapade bort cigg tändaren och slipade lite så gick panelen dit som en smäck. Tog glasfiber spackel och fyllde upp under kanten så ser de lite bättre ut. tog en gummi handske och silvertejp som skydd. Blir nånting sånt. Nå färg på de där också tänkte jag. Samma som poddarna och resten av brädan.
Framåt går de. Men lite sakta... 3 st sidorutor är trasiga så dom ska bytas. Har tagit ut dom å lämnat till glasmästare som ska skära ut nya. Ventrutorna ska få nya gummilister som är beställda och kommer kanske i slutet på nästa vecka. Baslåda tar form. Kick panelerna är utsågade och klädda.
Har förberett försänkningarna om ja skulle vilja dit med ett till 6.5" kit bak dubbel baffel blev de också.
Mycket kabel blir de. Gått kring 40 meter högtalarkabel nu tror jag. 8st 2.5 kvadrat på passagerarsidan. Och 6 st på förarsidan. Delningsfiltrena hamnar bak i bilen därav mängden kabel. Säkert onödigt grov dock men nu blev de så... den fjärde kabeln på passagerarsidan är till suben som ska dit.
Gjorde en stadigare botten till kickarna och tätade den på baksidan, ser inte vackert ut men sitter väldigt stumt och en tunnare täcksida ska dit. lite mer krympslang och märkte kablarna med plus och minus. Får väl sumra alla sen för å lista ut vad som är vad i andra änden.
Lådan är klädd och högtalarna på plats. Ska bara limma dit dom laserskurna rostfria täckringarna till 6.5erna en kompis fixade. Sidan som syns ska vara mot ryggstödet med högtalarna uppåt. På sidorna under 6.5erna är de tänkt att rymma delningsfilter och batteri.
Tack! Bytte till en 110a generator förra året så den får räcka. Sen kör jag med dubbla batterier. Hade nog inte skadat med lite mer ström men de funkar. Brukar underhålls ladda ofta.
En kickpanel på plats. Handbromspedalen kommer ivägen lite. Tänkte att den är bara trycka ner när man ska dit med högtalaren... Blir väl inga problem. Men ja fick lossa vajern så den gick hela vägen ner i botten å då fick ja preciiiiiis dit högtalaren så de var skönt. Slipper jag göra om.
Har inte hunnit göra någonting på bilen i veckan. Och nu åker jag söderut och hämtar en husvagn till chevan i helgen. Kommer nog nån bild på den också framöver.
Blev lite gjort idag också. BasLådan står i bilen. Lite slutsteg har kommit på plats. Alla kablar är klar i bakre ändarna nu också. Elen är provad och de mesta funkar nu. Fattas bara broms å blinkers på ett halvt baklyse men de är nog nå jord fel, spökade i somras också.
Gjort ett litet rack för delningsfilterna så dom är lite i vinkel. Kommer åt kablarna bättre då.
Tänkte ja kan slänga in lite bilder på husvagnen vi hämtade i Kalmar i helgen. Den är ju tänkt å ska bli ett matchande ekipage tillsammans med chevan.
120 mil enkel väg var det dit för oss men det gick bra. Det är en eriba puck. Tillverkad av Hymer 1968. Totalvikt på 400kg. Obromsad. 165 bred utvändigt och ca 3.40 lång med Kulhandsken om ja inte minns fel, stå höjd där taket är upphöjbart är 1.85. Med andra ord är de verkligen ingen stor vagn men de passar ju mig bra som bara är 1.90 Planen är ju inte att sessongskampa utan att ha ett tak över huvet och slippa tält dom nätter man väljer att inte sova hemma.
Tankarna och idéerna är många. Får se hur mycket jag hinner innan sommaren och hur mycket ja har råd med. Stått förvarad i närmare 20 år. Innan de var den i Tyskland och semestrade i Spanien. 2 syskon som ägt den sen ny
Dynorna till husvagnen är lämnad till sadelmakare för ny outfit. Fram Soffan har fått ta plats i chevan igen. Sidorutorna är hos glasmästaren än. de är väl egentligen dom jag inväntar nu så jag kan skruva dit dörrsidorna igen. Sen är de mesta på bilen klart. Ska göra en täckskiva längst bak samt en låda till batteriet så störs man inte lika mycket av de.
Inte super impad över hur de spelar. Blev som ja misstänkte att de skulle bli med sluten låda, i mitt tycke alldeles för lite tryck. Får väl se om man kör med de här hela sommaren eller om man hittar på nå annat senare. Tänkte spela in allt å justera ordentligt så får man väl utvärdera sen om de är nå man överlever med eller inte
Håller på fixa till alla rutlister i dörrarna så kanske inte dom nya rutorna spricker direkt första personen smäller igen en dörr. Filt listen är helt utsliten/uttorkad/obefintlig inte konstigt rutorna nöts och spricker när de bara är metallen kvar... detta var den sämsta. Blev snål och tänkte vänta med att byta ut listerna till nya den dagen bilen ska lackeras. Om den nu kommer någon gång? Sååå, Tills dess kommer jag att köra med Biltemas självhäftande kardborre i rutramarna. intryckt, överflödet skärs bort. Här ska nog rutorna trivas bättre!
Gamla rutorna var ju inte så fräscha.
Dom nya är limmade i skenan nu å ska monteras så fort ja får tid. Tyvärr blev dom nya inte gröntonade som original då de inte gick lösa just nu. Men dom är då hela iaf...
Har inte uppdaterat här på ett tag. Men bilen är iaf så gott som klar för sommaren. Skulle bara ha bytt tändningslåset då de inte håller konstant ström till tändningen jämt. Blev jäkla fräscht med nya rutor iaf! Åkte till första bilträffen 5 maj. I Piteå. tändningen slutade funka på vägen dit. Som tur var tog ja med stora bacho satsen å en annan fördelare då ja först trodde de var triggern i den som strulade. Trodde allt annat var som de skulle.. någon tidigare ägare hade dragit en strömtjuv direkt till batteriet om de skulle hända efter vägen å den var ju ihopkopplad så de enda som kunde strula nu var triggern i fördelaren. Bytte till andra fördelaren Å bilen startade fortfarande inte. Visade sig att strömtjuven glappar också försår inte varför ja inte mätat upp den tidigare? Hur som... efter en ny skarv dit så tog vi oss till träffen!
Kom en timme innan prisutdelning . Men de räckte visst hade absolut inte väntat mig nå pris.... kollade inte ens på prisutdelningen så de var lite kul! Arrangörerns val.
Sen blev de cruising på kvällen å bilen gick som en klocka till 04.00. Fick justera tändningen ytterst lite då den låg lite väl högt i temp. Annars så var allt klockrent! En bild ja tog precis innan hemgång.
Kan börja säga att med husvagnen går de lite segt men om två veckor ska den vara klar. Golvmattan är färdigskuren. Har tyvärr ingen bild. Inredningen Är på g men inte färdig än. Fick denna bild av hon som syr. Här är de ej sträckt men man får ju ett hum om hur det blir!
Sen har ja sålt impala coupén jag hade. tanken var att köpa en ny motor till cheva kombin men ja kom över en cadillac fleetwood från 59 som jag inte kunde hålla mig från. Har haft en tidigare och tycker de är riktigt trevliga bilar. Den är inte helt klar än utan kommer att sättas ihop och fixas med nu i sommar så projekt tråden kommer nu att handla mest om den.
Som vanligt är allt långt bort som jag vill ha... Så de blev en 200 mils tripp igen. Jag och en polare åkte ner å kolla på den. Provstartade den. Funderade och åkte hem efter att ja bestämt för å köpa den. Soffa, innertak, dörrsidor och instrumentbräda var urtagen. Den bränner en säkring till interiör belysningen, Växellådan läkte olja å de är grenrörsläkage deluxe, bromsarna behöver också ses över. Med andra ord finns lite lagomt att göra.
Där stod den. Dammig, å glänste. Bokade transport när jag kom hem, bilen har aldrig varit besiktigad i Sverige under dom 15 år den varit här. Den var intagen som stort objekt och har renoverats sen dess å nu är den ju snart klar
Hem kom den till slut.
Nya fälgar beställdes direkt från usa. 20" krom, diggar inte riktigt ekerfälgar.
Mer kommer! Hoppas någon orkar läsa och att de inte blir för rörigt