Skarven till bakskärmen på tröskeln är tennspacklad original, smälte bort de för å komma åt plåten å ha något svetsa i.
Körde med julas brännare, gick fint smälta bort. Borrade sen lös den lilla plåtbiten från gamla skärmen som Var kvar. Har dock ingen bild på de.
Provade Passa in bakskärmen. Verkar stämma rätt bra!
Sista inpassningen med allting fastklämt bara, de verkar stämma med inner och ytterskärm så i morgon åker svetsen fram och bränner fast innerskärmen.
När innerskärmen senare är svetsad ska ytterskärmen passas dit igen och då sker sista fin kapning. Skärmen kommer nog svetsas kant i kant, hade tänkt falsa ihop kanterna först å lägga skärmen omlott men de blir nog inte så.
Mkt finns å köpa, inte riktigt allt men nästan. Hade turen å få med 95% av all plåt när jag gjorde affären på bilen då ägaren innan redan hunnit köpa på sig allt.
Berglund_89 skrev: hur är tanken kring lack sen? Synd att det patinerade försvinner..
Finns ingen patina på denna, de är en riktig usa lack som ser för hemsk ut. Alla emblem är samma färg som bilen, de säger väl en del.... Bilen kommer lackeras grön metallic är tanken, inte originalkulör utan en kullör som är mkt mer grön. Tanken är att undersidan ska gå få så fin att även den kommer bli grönmetallic men de återstår att se när den hamnar i snurran.
Bakskärmen inpassad. Borrade hål för clecos som håller den fixerad När man ritsar till finkapningen.
Renkapade sedan och lämnade öronen med hål i för att få skärmen fixerad till svetsningen. Falsade öronen 1.2mm så plåten ska hamna jämns med i slutändan, hoppas jag...
Renslipat alla ytor som kommer hamna mot varandra vid svetsning och zinkgrundat.
Till veckan ska hålen i skärmen stansas sen monteras den förhoppningsvis för sista gången, om mitt "fin skär" inte blev helt åt skogen vill säga
Börjat punkta skärmen idag. De känns rätt bra faktiskt. Glipan åkte ihop lite när ja falsat cleco öronen men körde in en 0.8 kapskiva i springan å fick en alldeles lagom spalt att fylla. Men innan skärmen åkte dit fettade jag rutskenorna medans man kommer åt ordentligt.
Satte clecos lite väl glest så fick komplettera med lite plåt klämmor.
Bakskärmarna fick jag med, vet inte riktigt vart dom är köpta. Dom var rätt raka, finns Någon svacka på den som syns i rätt sken men känns inte så de är nog ytterst lite. Men de ska såklart justeras till innan lack.
Börjat skrota andra skärmen som Var betydligt mer spacklad, är över en cm spackel på sina ställen. Drog först en grovlinje så jag inte skenar iväg med rondellen i all hast
Syns att de var rätt knöligt där. Mkt bås var de i botten också...
Bakre nedre delen av skärmen var helt bortrostad och bara plastad istället
Yttre innerskärmen på denna sida var inte heller så mkt att rädda, de var rosthål lite här och var i skärmkanten och den var riktad med hammare så den får bytas den också så vet man att de är fräscht.
Bortkapad, nu är det "bara" borra lös alla punkter å försöka lirka ut resterna på denna sida också.
Stått still här några veckor men nu är jag igång igen!
Borrat lös alla punkterna till yttre innerskärmen, räknade för skoj skull och de är över 100 punkter på en sida och då är inte skärmkantens punkter räknade.
Favorit verktyget när de ska säras på plåt! Typ ett tunt stämjärn från biltema.
Passade på att fetta skenorna till fönsterhissarna på denna sida också.
Passat in skärmen och fixerat den med clecosarna.
Ritsat med kniv längs kanten och renkapat.
Tabbade mig dock lite å borrade hålen lite för långt ifrån kanten så jag kan inte falsa alla flärparna med tryckluftsfalsen.... Meen de ska nog gå vika till ändå.
Slipat rent insidorna där det ska svetsas och zink grundat ytorna där det blir dubbelplåt. Samma sak på karossen.
Tack för alla kommentarer, är dålig på svara men tar åt mig iaf.
Bilen är tänkt å bli grönmetallic.
Har börjat svetsa skärmen nu. Han inte klart ikväll. Kapade upp glipan med 0.8mm skiva och när den börjar vara tätt punktad tar ja lös clecosarna och kapar lös dom små flärparna.