Volvo V70 -98 Instrumentpanel

P-Swahn
1 februari 2022 · 13 Inlägg

Hej hej. Hoppas på hjälp.
För en vecka sedan startade inte bilen, den bara gnuggade. Jag läste mig till att det kunde bero på Immobilisern, att antennen glappade.
Jag tog bort kåporna vid ratten och tog loss antennringen och lossade kabeln till den och satte i den igen.
Men det hjälpte inte. Vred nyckeln 5 ggr fram och tillbaka också och sedan på sjätte hela vägen, men startade inte. Hade fått förslag på det.
Så jag beställde bärgare till verkstaden. Det visade sig tydligen att det berodde på bränslepumpen, så den byttes. 5000: där.
Så jag lämnade verkstaden glad för att jag skulle hem och lägga ut bilen till försäljning. Men han bara köra en bit så ser jag att knappt
något fungerar på instrumentpanelen.
Hastighetsmätare, varvräknare, bensinmätare. Ingen reaktion. Sedan lyser inte heller klocka/tempmätare och trippmätaren heller.
Allt annat fungerar. Belysningen på instrumentpanelen, blinkers, alla varningslampor och sånt ner till vänster och höger fungerar också.

Alltså vad kan ha hänt. mekanikern tar inte på sig något då han bara bytt bränslepumpen där bak. Kan nån kabel lossnat lär jag tog loss
Immobiliser-antennen? Jag har kollat alla säkringar. Lossade batteriet ett tag också. Bankat på instrumentpanelen. Inget hjälper.
Snacka om absolut otur. Man lämnar verkstaden med ett nytt problem som mekanikern inte har hört talas om.
Måste väl in på en till felsökning. Men tänkte bara höra med er proffs om ni kan ha några idéer.
Tack så mycket på förhand. Hoppas inte inlägget blev för rörigt.

Brådhis * Voff voff *
1 februari 2022 · 10 310 Inlägg

Eftersom du varit och stökat runt tändningslåset så skulle jag nog helt klart börja med att kolla där. Ta av kåporna och se så att alla kontakter sitter i ordentligt och prova att dra och bända lite i dom så du ser om det är glapp.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
P-Swahn
1 februari 2022 · 13 Inlägg

Jag har gjort det. Är inte jättehändig och lite trångt där. Men bökade runt och kollade men såg inget. Men jag kan ju be verkstaden börja där om inte annat.
Så det kan vara nån koppling som lossnat där, så att mätarna dör?
Tack för tips.

P-Swahn
1 februari 2022 · 13 Inlägg

Eller kan det bara nån speciell kabel jag kan kolla efter som går till instrumenten?

uhlin
1 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Är inte instrumentpanelen lite si och så på dessa årsmodeller?  Lite märkligt att den slutade funka då du var och rev i kablar, men kan ju va slumpen

Brådhis * Voff voff *
1 februari 2022 · 10 310 Inlägg

uhlin skrev:
Är inte instrumentpanelen lite si och så på dessa årsmodeller?

Nej, det är på V70N 00-02. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
1 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:
Är inte instrumentpanelen lite si och så på dessa årsmodeller?

Nej, det är på V70N 00-02. smile

Aha, trodde det även gällde dessa.
Man lär sig nåt jämt. Hehe.

Munkis
1 februari 2022 · 1 637 Inlägg

Har vart med många gånger om att kontakten bakom tändningslåset blir sliten. Detta medför att nyckeln inte riktigt går tillbaka till läge 2 när du släpper nyckeln efter att ha startat bilen. Istället hamnar den i ett mellanläge där det mesta i elektronikväg inte fungerar. Testa att peta tillbaka nyckeln lite när bilen är igång för att se om det är detta som är problemet smile

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
7 december 2023 · 163 Inlägg

Hej! Har samma felet på min v70 -98 löste det sig? Och hur isåfall? Med vänlig hälsning,

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang