Brådhis skrev:
Är oljan mjölkig eller är det bara på locket? Är det bara på locket så är det kondens.
Kondensen ur avgassystemet är helt normal med dagens etanolinblandning och din bils förbrukning.
Försvinner det kylvatten?
Tryck ska du ha i kylsystemet, annars är det trasigt.
Oljan som jag tömde ur var kolsvart och såg väldigt fin ut när jag tappade ur allt. Då hade jag kört bilen ifrån Sala till Eskilstuna.
Det skummiga uppstod nu när jag bytte olja, då har ändå bilen stått i varmgarage i dryga 2v.
Jag ska undersöka kylvattennivån mer, var inga större förändringar. Jag återkommer med uppdateringar.
Jesper328 skrev:
Lilametallic skrev:
Jesper328 skrev:
Att det är gegga på påfyllningslocket säger egentligen ingenting om dåliga toppackningar.
Försvinner det inte kylarvätska behöver du inte oroa dig, och om det gör det så bör systemet trycksättas och man bör kontrollera ordentligt efter yttre läckage innan man ens funderar på att plocka ur motorn.
Finns även gasmätare för att se om du har avgaser i kylsystemet.
Jag har kollat i princip allt jag vet om för att slippa byta packningen. Men jag hittar inga fel, förutom nu när oljan var skummig och avgassystemet pinkade. Har svårt att tyda på om det är glykol eller vatten. Kondens kan det väl omöjligt vara då vi pratar om flera centiliter. Expansionskärlet bygger tryck, men har inte fått några bubblor eller avgas dofter. Nu har även bilen börjat varna för låg kylvätskenivå trotts att den är full. Dessa problem uppstod efter servicen.
Har frågat mig runt bland vänner och verkstäder och alla vill säga topplockspackning. Vad har jag för fler alternativ att gå på? Kan det vara så att en sensor behöver bytas för att få allt överstökat? Ska se om jag kan få fram ett litet klipp på bilen igång.
Jo, det kan samlas väldigt mycket kondens i ett avgassystem, speciellt på din bil som har dubbla rör.
Kylsystemet skall bygga tryck.
Högre tryck = högre kokpunkt.
Prova att ta en tuschpenna och markera kylarvätskenivån vid kall motor, och kör sedan en vecka eller så och kontrollera nivån igen när motorn är kall.
Förbränner motorn kylarvätska så ryker det MYCKET och tjockt.
Grejen är den att tidigare ägare har kapat piporna och svetsat ihop dem till ett. Varför vet jag inte, men jag tror det har med plånboken att göra när dem skulle byta katten. Jobbet var enormt dåligt gjort dock.
I början rök det så mycket att man knappt kunde se igenom det. Men efter servicen, rengjorda spridare och putsade tändstift så fick jag bukt på det. Om det var orsaken vågar jag inte svara, men nu ryker han som vanlig gammal bensinare.
Tog kontakt med säljaren och han kunde inte ge mig någon nyttigare info. Jag övervakar och testar kylaren så återkommer jag med uppdatering.