Honda accord 2004 hugger och växlar skumt

Smurfen40
2 april 2022 · 689 Inlägg

Hej igen.
Då fortsätter vi lite.
Accord 2004 2,0 automat. Cs 30000mil
Lådan hugger och växlar fel.
När den är kall så märks det mindre, kör jag ca 1 mil så slår den i växeln lite, växlar sent och varvar upp med ca 500varv  vid växlingen, därför hugget.
Parerar jag så jag släpper efter gasen precis innan den ska växla så går den jättefint.
Har jag kört längre sträcker på typ 10 mil och kommer till rödljus och ska iväg så verkar den ha problem med vilken  växel jag ska i.
Växlar ner ibland. Srn tar det en halv sekund så kommer det ett däckskrik
.oljan är bytt 3 gångem och är röd och fin. Filter bytt med.
Tror det är något elektriskt.
Har den en databox som ska samarbeta med ecu??
Några förslag??
Det skumma är att det har hänt att den gått hur fint som helst, och släpper jag gas3n innan växling så går den fint med så tror inte det är lådan som är slut.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2022 · 17 622 Inlägg

Honda hade så stora problem med lådan på 2003-2004 Accord att bilarna återkallades i USA och lådan delvis byggdes om eller byttes ut. Googlade lite och det beror på att lådan bygger upp värme som fysiskt bryter ner den. Det kan gå så långt så den totalhavererar och då slutar hjulen att rulla...

Du har lite och pyssla med här alltså. När den går bra så råder det troligen balans i lådans temperatur. Då förekommer ingen tryckskillnad och den kan fungera normalt även om den egentligen är körd redan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
3 april 2022 · 10 324 Inlägg

Det går inte att läsa ut felkoder ur lådan på något vis? Tex utebliven hastighetssignal kan få den bästa låda att balla ur fullständigt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang