Hjälp en bilidiot med motorhaveri

BilrookieCarro
5 september 2022 · 4 Inlägg

Köpte en Volkswagen Transporter (2012, 14 000 mil) i våras på en bilfirma och la all ledig tid på att göra om den till en Camper Van, trots i princip 0 kunskap om bilar. Premiärturen blev till södra europa i juli,  tills den kraschade i Slovenien, blev kidnappad av  bärgningspirater för att sen forslas hem till Sverige med hjälp av SOS-international.

Nu till min fråga: bilen står med havererad motor på en verkstad i Malmö. Fick precis en offert på 95 000 sek för ett motorbyte till en begagnad motor (13 000 mil). Är det rimligt, finns andra alternativ eller bör jag sälja kalaset? Vill verkligen gärna få råd och tips! Har lagt närmare 200 000 på bilen hittills inkl köp, däck, solceller, dra el, vatten, kyl osv..).

Fabrikat
VOLKSWAGEN, VW 7J0

Växellåda
AUTOMAT

Euroklassning
5
Drivmedel
Diesel

Motoreffekt
103 kW

Vet inte om något av ovan behövs som info.. men hej vilt. Tack på förhand

zemet
5 september 2022 · 4 064 Inlägg

Ny renoverad motor kostar runt 50-60K.
https://laga.se/visa-produkter?PartCode … p;new=true

Sen 30-40K för bytet känns kanske i över kant men inte helt orimligt ändå.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
BilrookieCarro
5 september 2022 · 4 Inlägg

Tack snälla för ditt svar Zemet. Jag tittade på länken du skickade och blev fundersam över miltalet. Borde det inte vara billigare om motorn gått 13000 mil?

Är det någon idé att försöka hitta en "egen" motor och bara betala för arbetet att sätta in den eller funkar det inte så? Alternativt kolla runt med andra verkstäder i krokarna och bogsera dit bilen isf?  95 000 sek är så otroligt mycket pengar smile

zemet
5 september 2022 · 4 064 Inlägg

En egen motor har du via länken jag skickade. Ring och hör med några olika verkstäder.
Det kostar ju inget att ringa och fråga:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2022 · 13 806 Inlägg

som sagt ring runt och kolla för det brukar löna sig.     vissa tar hutlösa priser.   på bilar jag varit med om att räkna på motorbyten tidigare brukar det landa runt 50k inkl bytet.
då räknat med ny kamrems sats och alla service delar.

nu har ju inte det varit någon vw buss men varit en audi a4 med 2.0tfsi och en a4 med 1.8tfsi

synd att den står i malmö hade det varit örebro hade jag kunnat fixat fram en som byter för välidgt bra pengar som är riktig duktig den enda som får röra min bil om jag själv inte skruvar.   
det är ju inga extremt svår skruvade bilar.  har bytt låda på en transporter och det var ju ingen stort jobb men har varken tid eller plats =/   vad är det för motor 2.0tdi 140hk eller 177hk?

skriv gärna motorkod på den motorn du har.   det står på första sidan i instruktionsboken..  tex heter min vw motor Cayb och är en 1.6l 90hk diesel   

lättare och se om det är en ovanlig motor eller ej.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
5 september 2022 · 4 061 Inlägg

103Kw =140hk,  vore intressant vad som hänt med motorn dvs.oraken till haveriet, kanske man kan laga den nuvarnade

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2022 · 13 806 Inlägg

spillolja skrev:
103Kw =140hk,  vore intressant vad som hänt med motorn dvs.oraken till haveriet, kanske man kan laga den nuvarnade

mm såg det efter jag postat smile   

det är ju en väldigt vanlig motor=finns många på skroten.

det är bra hållbara motorer som inte går sönder normalt sätt..   

skulle jag gissa är det kedjan till oljepumpen som gått.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
6 september 2022 · 5 852 Inlägg

Personligen skulle jag undersöka vad som gått sönder!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2022 · 13 806 Inlägg

jaka54 skrev:
Personligen skulle jag undersöka vad som gått sönder!

ja många gånger överdriver dom lite..
kan ju vara så mycket saker som stoppar en motor

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
6 september 2022 · 4 061 Inlägg

I bästa fall kanske bara en skuren AC-pump som blockerar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Oreggad Ruter Knekt
6 september 2022 · 696 Inlägg

spillolja skrev:
I bästa fall kanske bara en skuren AC-pump som blockerar

Ne, då hoppar väl multiremmen i bästa fall. Om inte den skiter ner kamremmen och gör att den hoppar till.
Men ja kan vara hur enkelt som helst, och lika åt andra hållet. 95 ska du inte lägga. Skulle inte ens göra mig besväret att ringa runt i Malmö.

Senast redigerat av Oreggad (6 september 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
granadadr
7 september 2022 · 7 311 Inlägg

Growe skrev:
som sagt ring runt och kolla för det brukar löna sig.     vissa tar hutlösa priser.   på bilar jag varit med om att räkna på motorbyten tidigare brukar det landa runt 50k inkl bytet.
då räknat med ny kamrems sats och alla service delar.

nu har ju inte det varit någon vw buss men varit en audi a4 med 2.0tfsi och en a4 med 1.8tfsi

synd att den står i malmö hade det varit örebro hade jag kunnat fixat fram en som byter för välidgt bra pengar som är riktig duktig den enda som får röra min bil om jag själv inte skruvar.   
det är ju inga extremt svår skruvade bilar.  har bytt låda på en transporter och det var ju ingen stort jobb men har varken tid eller plats =/   vad är det för motor 2.0tdi 140hk eller 177hk?

skriv gärna motorkod på den motorn du har.   det står på första sidan i instruktionsboken..  tex heter min vw motor Cayb och är en 1.6l 90hk diesel   

lättare och se om det är en ovanlig motor eller ej.

står 103 kw, så en 140 hk 2,0 skulle jag gissa

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
BilrookieCarro
7 september 2022 · 4 Inlägg

Growe skrev:

spillolja skrev:
103Kw =140hk,  vore intressant vad som hänt med motorn dvs.oraken till haveriet, kanske man kan laga den nuvarnade

mm såg det efter jag postat smile   

det är ju en väldigt vanlig motor=finns många på skroten.

det är bra hållbara motorer som inte går sönder normalt sätt..   

skulle jag gissa är det kedjan till oljepumpen som gått.

Ja det var hemskt synd att den inte smidigt går att ta till Örebro. Känns som att jag är lite fast i Malmö smile
Det låter lovande att det är en vanlig motor. Då avvaktar jag accept på offerten och börjar kika runt lite tror jag. Tack för svar

BilrookieCarro
7 september 2022 · 4 Inlägg

Tack snälla för att kloka och engagerade svar.
Det känns som att ni är ganska eniga om att 90-100 ´är lite i överkant för bytet.
Orsak och övriga bildelar som beskrivs är lite grekiska för mig. Är det någon idé att ifrågasätta Riddermarks bil som sålde den i april för 140 000 sek och att den gjort en (1st) resa sedan dess innan den dog. Eller ska man bara acceptera att det var otur?


Utdrag från offerten:
Diagnos: Kontroll felsökning knackar i mptpr, skiftat spridare, knackar fortfarande i sylinder 2 motor har dålig komp, motor deffekt måste bytas.

- Inledande felsökning 3200 sek
- Motor komplett ur & inmon 18 131,52 sek
- Blockmotor kompletterad 14 361,60 sek
- Beg motor 28 825 sek

+ många småsaker

Sluttext: Fler delar kan tillkomma under reparationens gång. Motor defekt, beg motor finns totalpris 90 -100 000 sek (troligt 95 000 sek).


-

spillolja
7 september 2022 · 4 061 Inlägg

Hmm motorn snurrar fortfarande, av med toppen och oljetråget, byt det som är defekt montera ihop och kör smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2022 · 13 806 Inlägg

spillolja skrev:
Hmm motorn snurrar fortfarande, av med toppen och oljetråget, byt det som är defekt montera ihop och kör smile

jag hade gjort så men problemet är att lämna in den för ett sånt jobb kostar MASSOR av pengar.

det är det stora problemet.   

men kan man skruva själv finns det stora pengar att spara

hört dieslar som knackar rejält när spridartätningen går.  dåligt komp får man oxå.   men man vet ju adlrig vad folk har för ideer när dom felsöker del är jätte bra andra är idioter och borde inte ens knyta sina egna skor smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
7 september 2022 · 4 061 Inlägg

Låter som en ny felsökning och länk till detta forum

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
7 september 2022 · 2 247 Inlägg

Growe skrev:
jag hade gjort så men problemet är att lämna in den för ett sånt jobb kostar MASSOR av pengar.

det är det stora problemet.

Ja visst är det så. Det är dessutom inte många "normala" verkstäder som skulle ta på sig ett sånt jobb, då det är snudd på omöjligt att veta vad som gömmer sig "under locket".
Då är det bättre, säkrare och billigare för både kund och verkstad att helt enkelt bara byta ut motorn till en fungerande.
Ska man lämna in en motor och få den lagad så får man vackert vända sig till dedikerade motorrenoveringsfirmor, med prislapp därefter.

Men som sagt, skruvar man själv ska man givetvis öppna motorn. Om inte för att laga så för att ta reda på vad som gick fel smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang