Kan man se på tändstift om de behöver bytas?

skreech3
22 december 2022 · 159 Inlägg

Går det att se på tändstift om de behöver bytas ut? Eller kan man märka det på annat sätt? Eller går man främst på miltal/ålder?

Är osäker på om mina verkligen behöver bytas eller om det är för tidigt och görs i onödan

Jesper328
22 december 2022 · 2 402 Inlägg

Är det raka och fina kanter på jordstiftet, samt elektrod så är de förmodligen färska.
Går att mäta motstånd också.
En tumregel är att allt under 5kOhm är OK.

Byt om du är osäker.
Är ingen direkt kostnad på så vis.

Up the RA
jaka54
22 december 2022 · 5 817 Inlägg

Det syns att stift är slitna när sidoelektroden (om det nu är såndana stift som har sidelektrod) är tunn och smal!

torsen
22 december 2022 · 7 291 Inlägg

Vad är det för bil?
På t ex Suzuki och Honda kontrollerar man endast tändstiften vid 100.000 km.
Och byter naturligtvis om det skulle visa sig nödvändigt.
Annars kör man 100.000 km till.
Och/eller byter när man får motorstörningar.

Andra ytterligheten var SAAB 92/93/95/96/97 med 2-taktsmotor.
Där bytte man vid 10.000 km - om man hade tur.
Oftast fick man demontera och rensa/justera tändstiften var 1000:de km - om man hade otur.
Av någon anledning gick AUDI/DKW/Auto Union längre på tändstiften - kanske för att de hade en tändspole för varje tändstift(något som SAAB fick nästan ett halvsekel senare - med bristande driftsäkerhet - som allt hos SAAB).

Mossan1
23 december 2022 · 2 896 Inlägg

skreech3 skrev:
Går det att se på tändstift om de behöver bytas ut? Eller kan man märka det på annat sätt? Eller går man främst på miltal/ålder?

Är osäker på om mina verkligen behöver bytas eller om det är för tidigt och görs i onödan

Miltal är viktigast.

Jag vill hävda att om man ser att stiften är dåliga är det dags för länge sedan. = "för sent" egentligen.

Inte bara för funktionen i sig, utan för att stift som suttit för länge kan vara H-E att få ur en alu-topp.
Byt enl intervallen föreslagen av stifttillverkaren om bilen verkligen saknar sådan.

Det har hänt att tändstift gått sönder och släppt material som skadat topp och/eller ventil.

Brådhis * Voff voff *
23 december 2022 · 10 310 Inlägg

torsen skrev:
Vad är det för bil?
På t ex Suzuki och Honda kontrollerar man endast tändstiften vid 100.000 km.
Och byter naturligtvis om det skulle visa sig nödvändigt.
Annars kör man 100.000 km till.
Och/eller byter när man får motorstörningar.

Detta är helt galet om det handlar om vanliga tändstift. Att endast okulärt inspektera dom vid 10000 mil och därefter köra 10000 till är vanskligt. Att byta tändstift först när man fått märkbara(!) motorstörningar är riktigt dumt. Du byter väl inte luftfilter först när bilen börjar gå dåligt?

Är detta alltså vad Honda och Suzuki rekommenderar? Då skulle jag undvika dom märkena...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
23 december 2022 · 2 237 Inlägg

Brådhis skrev:
Är detta alltså vad Honda och Suzuki rekommenderar? Då skulle jag undvika dom märkena...

Fast dom är ju knappast dom enda med tvivelaktig service på tänddelar... På 85x70 t ex ingick aldrig fördelare+rotor i något serviceprogram, det ansåg dom vara evighetsdelar........ Många verkstäder kontrollerade ju dock dom delarna ändå, men officiellt ingick det inte i servicen från volvo.

torsen
23 december 2022 · 7 291 Inlägg

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:
Är detta alltså vad Honda och Suzuki rekommenderar? Då skulle jag undvika dom märkena...

Fast dom är ju knappast dom enda med tvivelaktig service på tänddelar... På 85x70 t ex ingick aldrig fördelare+rotor i något serviceprogram, det ansåg dom vara evighetsdelar........ Många verkstäder kontrollerade ju dock dom delarna ändå, men officiellt ingick det inte i servicen från volvo.

Ett tips Brådhis - undvik även Volvo!

Brådhis * Voff voff *
24 december 2022 · 10 310 Inlägg

torsen skrev:

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:
Är detta alltså vad Honda och Suzuki rekommenderar? Då skulle jag undvika dom märkena...

Fast dom är ju knappast dom enda med tvivelaktig service på tänddelar... På 85x70 t ex ingick aldrig fördelare+rotor i något serviceprogram, det ansåg dom vara evighetsdelar........ Många verkstäder kontrollerade ju dock dom delarna ändå, men officiellt ingick det inte i servicen från volvo.

Ett tips Brådhis - undvik även Volvo!

Det är 23 år sedan Volvo övergick till separata tändspolar istället för rotor och fördelarlock, så något större bekymmer är det inte idag... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
24 december 2022 · 2 237 Inlägg

Näe precis, volvo 85x70 är ju, av oförklarig anledning, undantaget. 240, 740, 940 hade alla fördelare+rotor i sitt serviceprogram... Men inte 85x70 som ändå såldes under samma period som 940.
Och mig veterligen ingår kontroll av separata tändspolar i serviceprogrammet dessutom... Så vaf-n volvo hade druckit när dom gjorde serviceschemat för 85x70 förblir ett mysterium big_smile

Visst visst, fördelare och rotor håller generellt länge - men långt ifrån i all evighet. V70in(-97a) fick sitt bytt, mig veterligen för första gången, -13 eller -14, vid 23k mil. 850'n(-95a) som köptes samtidigt hade nyligen fått fördelare och rotor bytt, typ -10 -11, vid ca 30k mil.

Brådhis * Voff voff *
25 december 2022 · 10 310 Inlägg

Lucif3r skrev:
Näe precis, volvo 85x70 är ju, av oförklarig anledning, undantaget. 240, 740, 940 hade alla fördelare+rotor i sitt serviceprogram... Men inte 85x70 som ändå såldes under samma period som 940.
Och mig veterligen ingår kontroll av separata tändspolar i serviceprogrammet dessutom... Så vaf-n volvo hade druckit när dom gjorde serviceschemat för 85x70 förblir ett mysterium big_smile

Visst visst, fördelare och rotor håller generellt länge - men långt ifrån i all evighet. V70in(-97a) fick sitt bytt, mig veterligen för första gången, -13 eller -14, vid 23k mil. 850'n(-95a) som köptes samtidigt hade nyligen fått fördelare och rotor bytt, typ -10 -11, vid ca 30k mil.

Jag blev stående mitt i en korsning i Göteborg 2005 på en semestertripp med min 850 GLT -92. Helt utan förvarning stannade den bara. Visade sig vara fördelaren/rotorn som var slut helt enkelt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
25 december 2022 · 7 291 Inlägg

Brådhis skrev:

Lucif3r skrev:
Näe precis, volvo 85x70 är ju, av oförklarig anledning, undantaget. 240, 740, 940 hade alla fördelare+rotor i sitt serviceprogram... Men inte 85x70 som ändå såldes under samma period som 940.
Och mig veterligen ingår kontroll av separata tändspolar i serviceprogrammet dessutom... Så vaf-n volvo hade druckit när dom gjorde serviceschemat för 85x70 förblir ett mysterium big_smile

Visst visst, fördelare och rotor håller generellt länge - men långt ifrån i all evighet. V70in(-97a) fick sitt bytt, mig veterligen för första gången, -13 eller -14, vid 23k mil. 850'n(-95a) som köptes samtidigt hade nyligen fått fördelare och rotor bytt, typ -10 -11, vid ca 30k mil.

Jag blev stående mitt i en korsning i Göteborg 2005 på en semestertripp med min 850 GLT -92. Helt utan förvarning stannade den bara. Visade sig vara fördelaren/rotorn som var slut helt enkelt.

Hur kan en rotor vara slut?
Bränd har jag råkat ut för.
Men då gått att putsa/skrapa ren.
Har den spruckit?
Vidhåller - undvik Volvo.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 december 2022 · 13 785 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Lucif3r skrev:
Näe precis, volvo 85x70 är ju, av oförklarig anledning, undantaget. 240, 740, 940 hade alla fördelare+rotor i sitt serviceprogram... Men inte 85x70 som ändå såldes under samma period som 940.
Och mig veterligen ingår kontroll av separata tändspolar i serviceprogrammet dessutom... Så vaf-n volvo hade druckit när dom gjorde serviceschemat för 85x70 förblir ett mysterium big_smile

Visst visst, fördelare och rotor håller generellt länge - men långt ifrån i all evighet. V70in(-97a) fick sitt bytt, mig veterligen för första gången, -13 eller -14, vid 23k mil. 850'n(-95a) som köptes samtidigt hade nyligen fått fördelare och rotor bytt, typ -10 -11, vid ca 30k mil.

Jag blev stående mitt i en korsning i Göteborg 2005 på en semestertripp med min 850 GLT -92. Helt utan förvarning stannade den bara. Visade sig vara fördelaren/rotorn som var slut helt enkelt.

Hur kan en rotor vara slut?
Bränd har jag råkat ut för.
Men då gått att putsa/skrapa ren.
Har den spruckit?
Vidhåller - undvik Volvo.

ang volvosar håller jag med undvik skräpet.. dom har inte gjort något värt att köpa efter 1998...

hade en Fiat uno 60s (57friska hk)    från 1986 som gått 5.000mil smile

körde en lång tur med den till Norska gränsen påvägen hem så började plötsligt bilen gå totalt skräp  så pass att det inte ens var möjligt att fortsätta.

stannade och började kolla runt och snabbt hittade jag att rotorn var totalt sotsvart
blev en asfallts polering på den sen körde jag vidare tror aldrig att jag bytte den rotorn under tiden jag ägde den..

men något jag såg på den bilen och på många andra bilar med fördelare är att man bränner utgångarna på locket det blir en grop i fördelarlocket
tveksamt om det är onormalt slitage tanke på att tändspolen skickar skapliga smällen mellan rotorn och fördelar locket..  med tiden sliter det ut locket.. nu snackar vi inte att man byter lock var 1000mil     har bytt ett lock på en 240 men i övrigt har jag bara gjort rent allt och hållt efter allt..  därimot har jag byt en del brytarspetsar  oftast för att det är enklare än att fila om dom.    på den tiden var det små pengar ett par brytarspetsar kostade. 


skulle vara kuil att glida in med en gammal 240 med b21a med tändproblem och se om det finns någon på volvo som vet hur man ens ställer tändingen på en b21 än mindre ställa in brytarspetsar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
25 december 2022 · 10 310 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Lucif3r skrev:
Näe precis, volvo 85x70 är ju, av oförklarig anledning, undantaget. 240, 740, 940 hade alla fördelare+rotor i sitt serviceprogram... Men inte 85x70 som ändå såldes under samma period som 940.
Och mig veterligen ingår kontroll av separata tändspolar i serviceprogrammet dessutom... Så vaf-n volvo hade druckit när dom gjorde serviceschemat för 85x70 förblir ett mysterium big_smile

Visst visst, fördelare och rotor håller generellt länge - men långt ifrån i all evighet. V70in(-97a) fick sitt bytt, mig veterligen för första gången, -13 eller -14, vid 23k mil. 850'n(-95a) som köptes samtidigt hade nyligen fått fördelare och rotor bytt, typ -10 -11, vid ca 30k mil.

Jag blev stående mitt i en korsning i Göteborg 2005 på en semestertripp med min 850 GLT -92. Helt utan förvarning stannade den bara. Visade sig vara fördelaren/rotorn som var slut helt enkelt.

Hur kan en rotor vara slut?
Bränd har jag råkat ut för.
Men då gått att putsa/skrapa ren.
Har den spruckit?
Vidhåller - undvik Volvo.

Jag kan inte svära på att det inte hade gått att skrapa eller liknande på den jag bytte, men som sagt, det var en semestertripp. Prio var att komma vidare så jag köpte ny rotor + fördelarlock på närmaste OKQ8 (ja, så var det på den tiden...) och bytte och körde vidare. Locket och rotorn såg iaf ut som skit inuti och bilen gick inte, det räckte som felsökning för min del.

Att undvika Volvo för att en bil stannade för mig för 17 år sedan känns lite i överkant, men du är förstås fri att undvika Volvo. Precis som jag utifrån den här tråden kommer undvika Mazda och Honda. Vilket kanske är lite synd för Honda gör väldigt bra utombordare, men där byter man tändstift enligt ett serviceschema, så det är lite annorlunda mot bilarna då. Och det är skönt, för att köra en båtmotor tills den börjar gå illa är lite vanskligt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
26 december 2022 · 2 896 Inlägg

torsen skrev:
Hur kan en rotor vara slut?
Bränd har jag råkat ut för.
Men då gått att putsa/skrapa ren.
Har den spruckit?
Vidhåller - undvik Volvo.

Jag råkade ut för bränd rotor på en Toyota Tercel. Rotorn var inte ansedd som servicedetalj. (80tal)
Oljan i automater har inte Toyota någon intervall på heller.
(Kollega fick problem på en fullservad Avensis med det svaret från Toyota)

Sensmoralen är,ingen är perfekt.
(Toyota har gott kvalitetsrykte)

Personliga åsikter om bilmodeller kan man yttra när dom efterfrågas.

skreech3
28 december 2022 · 159 Inlägg

Jag trodde de hade bytt tändstift vid intervallet för 4000 mil sedan men det gjordes senare, så har bara kört 2400 mil med dessa men åldersspannet är ju väl snart 5 år. Rotor och fördelarlock byttes för ca 4000 mil sedan också.
Har inte märkt av några problem att starta bilen, men tycker den varvar ner lite väl djupt precis efter startögonblicket.

Tog ut ett stift och kollade, lite sotigt runt elektroden, kunde dock inte få mini multimeter att göra som jag ville med motståndet så det förblir okänt

skreech3
29 december 2022 · 159 Inlägg

jaka54 skrev:
Det syns att stift är slitna när sidoelektroden (om det nu är såndana stift som har sidelektrod) är tunn och smal!

Vet inte vad sidoelektrod är men tog en bild på stiftet bara för syns skull... https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-6ef7a6a897633f168807de58b6aed963.jpg

jaka54
29 december 2022 · 5 817 Inlägg

Det där är ett stift med sidelektrod!
De stift  (NGK) jag har i min Audi 100 2.0E från 1989 har fyra elektroder.
Stiftet ser bra ut ...men kolla elektrodavståndet! -Vilket fabrikat? Bosch eller NGK?

skreech3
29 december 2022 · 159 Inlägg

jaka54 skrev:
Det där är ett stift med sidelektrod!
De stift  (NGK) jag har i min Audi 100 2.0E från 1989 har fyra elektroder.
Stiftet ser bra ut ...men kolla elektrodavståndet! -Vilket fabrikat? Bosch eller NGK?

NGK, går det att kolla med skjutmått?
Kanske onödigt att jag beställde stift nu om de där är okej?

Jesper328
29 december 2022 · 2 402 Inlägg

Du kontrollerar det med bladmått.
Du skall ha ett elektrodavstånd på 1.1mm, vilket det ser ut att vara hyfsat nära om man avgör på bilden.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang