Varför är glykolsorter en sådan djungel?

Clear
7 januari 2023 · 18 Inlägg

Ska det vara omöjligt att ta reda på vilken glykol som ska vara i bilen eller är jag helt dum?

Vet inte hur många gånger jag har läst nu på diverse sidor och forum att man kan INTE gå på färgen när man ska ta reda på vilken glykol du ska ha. Alltså är det inte säkert att du kan blanda bara för att du köper en röd glykol och du har röd i bilen.

Ändå så säger lika många att häll i vad som bara det är samma färg…
Sedan kommer ett svar efter det som säger, ”nej du kan absolut inte hälla i vad som helst, du kan inte gå på enbart färgen.”

Jag har problemet att i manualen till bilen står det i princip bara ”kontakta en verkstad” för att ta reda på vad man ska ha.

I mitt googlande så hittade jag info på autoexperten som säger:
” Du kan se på färgen av kylarvätskan vilken glykol som just din bil använder då den antingen är blå eller rosa.”
Vilket ju inte kan stämma då?

Jag har en stor dunk glykol som jag funderar på om jag kan ha i en bil, en Opel Vivaro motor M9RA6. Hittar som sagt inte vad jag ska ha.
Visserligen så blir det eventuellt att tömma allt, då kanske jag kan hälla i vad fan som helst?

Tack på förhand 🙂

simlar
7 januari 2023 · 5 542 Inlägg

Är man osäker så är det bästa att tömma hela kylsystemet, spola rent med vatten och sen hälla i den kylarvätskan man föredrar.

Finns egentligen bara två olika sorter vad jag förstått, etylenglykol och propylenglykol.
Dessa blir till en brun sörja om dom blandas, det krångliga är att det kan vara samma färg trots olika innehåll.

Det finns däremot kylarvätska som är blandbar med båda sorterna, vad dom innehåller för något vet jag dock ej.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lucif3r
7 januari 2023 · 2 237 Inlägg

Finns mig veterligen bara 2 sorters glykol - propylen och etylen. Etylen är vanligast, men är mer giftig. Etylen och propylen kan inte blandas, det blir en knasig reaktion då.

Glykol är färglöst, så vad det är för färg på vätskan du häller i bilen har noll och ingen betydelse, det är upp till tillverkaren vilken charmig färg denne vill ha på sin glykol. Det finns ingen färgstandard.

Mossan1
8 januari 2023 · 2 896 Inlägg

Båda föregående har rätt.

Mig veterligen används nästan uteslutande etylenglykol i personbilar numera med alu-motorer.
Samt att det är vad som finns i butikerna.

Propylen har väl vissa skogsbolag i sina skogsmaskiner pga miljöhänsyn vad jag vet. Den är miljövänligare. (Om den kommer på marken, men är sämre i köldskydd)

krambriw
8 januari 2023 · 435 Inlägg

"Jag har en stor dunk glykol som jag funderar på om jag kan ha i en bil,"

A) Enligt svaren ovan tolkar jag det som att du kan använda det du har i dunken eftrsom du spolat rent och fyller på helt nytt

men....

Om du inte vet vilken typ du har i dunken så kan du få problem längre fram om du då kanske måste fylla på med mer kylvätska. Vilken ska du då köpa och fylla på med??

Om det i dunken är okänt finns det nog bara en lösning, lämna in till återvinning och köp helt nytt så du vet vad du har

Low
8 januari 2023 · 3 321 Inlägg

Därför kör jag med denna i alla mina bilar;
https://www.mekonomen.se/glykol-univers … k-10217470

Då blir livet mycket enklare:)

spillolja
8 januari 2023 · 4 044 Inlägg

Denna kylarvätska nominerar jag till en universalprodukt blandbar med alla sorters etylenglykoler:
https://www.autokatalogen.se/afw/karlsk … o=85032976

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
8 januari 2023 · 10 310 Inlägg

Jag har ägt bil i 24 år... Och båtar... Jag har uteslutande alltid bara gått på färgen, och när jag inte kunnat avgöra så har jag bara tagit en dunk "på macken" och hällt i.

Det har i samtliga fall gått alldeles utmärkt! Kanske har jag haft tur, men jag känner inte heller någon där det faktiskt hänt något annat än att det blivit en ful färg när man blandat hejvilt...

Så frågan är väl, hur "farligt" är det egentligen...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Clear
8 januari 2023 · 18 Inlägg

Tack för svaren! Jag hällde i den jag hade, MANNOL 4012 AF12+. Den är ju Etylenbaserad som det säkert ska vara då, även om den inte specificerades någonting i manualen vilket jag blev lite sur på.

Då kanske det är som ni säger att Etylen är vanligast och då borde det ju heller inte spel någon större roll att blanda med all Etylenbaserad oavsett färg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang