Chip 940 turbo

945b230ft
8 januari 2023 · 5 Inlägg

Hej är ny här och har en fråga . Vilka chip rekomenderas idag 2023 till en b230ft har en 98 940 turbo. Box nummer slutar på 984 . Sitter en svart box gäster rattstången. Verkar finnas en del chip och vissa funkar upp till 200 och en del högre . Alla trådar är många år gammla. Viking chip verkar vara populärast i gamla trådar och deras chip verkar funka från maxeffekt med orginalturbo och även högre upp om man byter turbo grenrör osv. Med samma chip och om jag börjar med 200 hk utan att byta turbo kan jag använda detta chip i framtiden för mer effek. Läste någonstans att funktionen beror på vilken box man har så villbju ha bästa chip för min box/bil.

Jesper328
8 januari 2023 · 2 402 Inlägg

Originalspridarna vill nog inte hänga med så mycket längre än till 190-200hk på 85%DC.
Och då snackar vi flångnya spridare, och inte några som rullat 25.000 mil och gjort X miljoner cykler.
Turbon orkar ~1.2bar innan det blir lite väl varmt i insugstemp.

Jag proklamerar för eftermarknadsstyrning, eller en mappning av ditt nuvarande LH2.4.
Finns några gossar som mappar LH med gott resultat här i Sverige.

De erfarenheterna jag har av "off the shelves-chip" är att bilen sällan går som man vill.
Har aldrig kört med Vikingchip, men de är ju inte direkt optimerade för din motor.
Är det ett seriöst företag så är tänd/bränslemapparna snällt ställda, och då lyfter du nog inte ut några 200hk.
Är det mindre seriöst så kommer bilen att gå illa helt enkelt.. kanske går kanon på fullgas men inte annars.

Men vad vet jag, jag har som sagt ingen större erfarenhet av chips.. förutom Pringles då. smile
Jag har en chippad bränslebox ligger som jag tänkt använda till annat, men kan byta denna mot en original då jag ändå inte ska ha innanmätet.
Däremot så var det ett lotteri om bilen skulle starta eller sura ner sig vid varje start, vilket är varför den ligger på hyllan.

Senast redigerat av Jesper328 (8 januari 2023)

Up the RA
JN1975
8 januari 2023 · 235 Inlägg

Om det bara är bränslechip du ska ha så sitter den boxen på passagerarsidan, till höger om passagerarens fötter innanför plastet. Det brukar funka bra med ett Viking/Timo/KL-chip och spänna upp wastegaten lite, märks helt klart. Börjar du "bonn-trimma" mer utan att förstärka så är bara risken att blåsa topp-packningen, växellådan mm.

Senast redigerat av JN1975 (8 januari 2023)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
945b230ft
8 januari 2023 · 5 Inlägg

165hk till 200 är ju inte någon extrem ökning och om jag förstår så ger  volvos egna nira turbo+ 190 hk och turbon ger då 0,9 bar över 3700 varv och fullgas .  Så 0 9 bar lär ju vara ok inom gränserna .Kommer inte lägga så mycket pengar som jag tror en mappning innerbär utan letar efter det bästa chipset för min motor. Har mejlat viking men väntar på svar.

JN1975
8 januari 2023 · 235 Inlägg

945b230ft skrev:
165hk till 200 är ju inte någon extrem ökning och om jag förstår så ger  volvos egna nira turbo+ 190 hk och turbon ger då 0,9 bar över 3700 varv och fullgas .  Så 0 9 bar lär ju vara ok inom gränserna .Kommer inte lägga så mycket pengar som jag tror en mappning innerbär utan letar efter det bästa chipset för min motor. Har mejlat viking men väntar på svar.

Det är nog rätt rimligt. Bränslechip, spänd/ bytt wastegate och köra vettigt. Själv har jag rasat 2-3 940LTT genom att bonn-trimma lite mycket och köra som ett as! Fördelen är att man kan flytta över grejorna till nästa 940 wink

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
945b230ft
8 januari 2023 · 5 Inlägg

Ang wastgate så är ju min justerbar orginal då det är en ft 165hk. Den borde väl funka att skruva upp till 0,9-1bar som chiptillverkaren rekomenderar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang