Hjullager

Hannabanana
23 februari 2023 · 14 Inlägg

Hej
Jag lämnade in min bil på Tumba gymnasium för byta bromsledningar, drivshjulsknutar, åtgärda handbroms.

När jag åkte från verkstaden satt båda hjullagren fram löst. Ena så pass mycket att höger hjul kunde vickas ca 1cm.

Jag åkte direkt från verkstaden till besiktningen (ca 4min men runt 10-20km/h på julköer).

Första besiktningrn fick jag bara en anmärkning på högra hjulet. Besiktningsmannen trodde det var verkstaden som satt på hjulen dåligt (han var ny, fick visa hur man öppnade motorhuven också). Jag drog åt muttrarna.

Sedan lämnade jag in min bil igen efter jullovet för fixa handbromsen och hjullageret. Sa att bara var fel på ena hjullagret som byttes.

Nu besiktade jag bilen igen och fortfarande samma fel. Båda hjullagren är lösta. Handbromsen är fortfarande långt under godkänd gränsen.
Bilverkstaden menar att det är mitt ansvar. Att jag kört så hjullagren började glappa från verkstaden till besiktningen. Samma sak med Handbromsen. De menar att den var bra hos dem varje gång och jag måste gjort något.

Kan någon hjälpa mig, visste borde hjullagren hänga ihop med arbetet på bromsarna (bytte ledningar, bromsok och själva bromsarna) samt drivshjulsknutar och damasker.

Det är även elever som ska övervakas och guidad av riktiga mekaniker. Arbetet säger de har utförts fackamannamässigt. Och jag har ändå fått betala ganska mycket för det och de har haft min bil in och ut i 5månader nu.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2023 · 13 806 Inlägg

vad är det för bil.   

är det minsta moderna bilen så är inga hjulager gjorda så att dom ska behövas spännas eller ska kunna glappa upp sig utan att man kört väldigt långt..

men jag kan säga direkt vad problemet är.. dom har helt enkelt inte skruvat fast drivaxeln ordentligt och då börjar hjullagret glappa..   men har det börja glappa är det bara att byta lagret.   men det är helt klart ett fel pga någon inte gjort rätt när dom bytte drivaxel damaskerna..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
23 februari 2023 · 5 904 Inlägg

Lämna in på en riktig verkstad istället

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2023 · 13 806 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Lämna in på en riktig verkstad istället

fast om utbildning stället inte klarar av det hur fasen ska dom färdigutbildade klara det.. iallafall om dom gått i skolan på samma ställe.. 

Man utbildar reservdelsbyta utan någon som helst grundkunskap av att ens hålla i en skruvmejsel..  har själv råkat ut för det när jag tänke verifiera mina kunskaper.  Men jag gav upp pallade inte med eleverna på det stället för deras grundkunskap sträckte sig nog inte längre än att dom möjligen kunde tanka en bil själv  om dom bara lyckades få bort tanklocket smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
23 februari 2023 · 5 904 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Lämna in på en riktig verkstad istället

fast om utbildning stället inte klarar av det hur fasen ska dom färdigutbildade klara det.. iallafall om dom gått i skolan på samma ställe.. 

Man utbildar reservdelsbyta utan någon som helst grundkunskap av att ens hålla i en skruvmejsel..  har själv råkat ut för det när jag tänke verifiera mina kunskaper.  Men jag gav upp pallade inte med eleverna på det stället för deras grundkunskap sträckte sig nog inte längre än att dom möjligen kunde tanka en bil själv  om dom bara lyckades få bort tanklocket smile

Det är resultatet av att folk växer upp i lägenhet och spenderar all sin fritid med sport och TV-spel. De har helt enkelt inget tekniskt handlag med sig från barndomen, och så räcker inte betyget till något annat än teknisk utbildning på gymnasiet.

Hannabanana
23 februari 2023 · 14 Inlägg

Det är en Ford Fiesta från 2003 (min farfars så har inte gått så långt men fått mycket kärlek, regelbundet service genom åren).

Tack. Då vet jag att jag inte är helt tokig ut som hänvisar att felet beror på dem.

(Sista gången jag går till ett gymnasium verkstad. Jag hade bara fått så mycket rekommendationer från vänner som själva gått där för 10år sen. Men mycket kan hända uppenbarligen)

Hannabanana
23 februari 2023 · 14 Inlägg

En annan fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.

Förra gången efter verkstaden så skrek verkligen bilen när man körde vilket berodde på hjullagret som satt så löst på andra sidan.

Nu när jag hämtade bilen senast från verkade så låter det som ett snabbt rytmiskt tickande. Det låter inte hela tiden men ganska ofta, både i höga och låga hastigheter. Har inte heller lyckats lokalisera vart ljudet kommer ifrån.

uhlin
23 februari 2023 · 2 835 Inlägg

Har du kollat så hjulen är fast skruvade?

xXSammy
23 februari 2023 · 6 593 Inlägg

Hjullagret är pressat ihop med bromstrumman på äldre Fiesta, minns jag rätt så är även bromsbackarna självjusterande (Förutsatt att justeringen fungerar) så enda justeringsmöjligheten efter bromspedalen pumpats x-antal gånger är handbromsspaken.

De/Dem
Hannabanana
23 februari 2023 · 14 Inlägg

uhlin skrev:
Har du kollat så hjulen är fast skruvade?

Ja det ska de vara. Besiktningsmannen jag hade sist sa att det var hjullagren fram som satt dåligt.

xXSammy skrev:
Hjullagret är pressat ihop med bromstrumman på äldre Fiesta, minns jag rätt så är även bromsbackarna självjusterande (Förutsatt att justeringen fungerar) så enda justeringsmöjligheten efter bromspedalen pumpats x-antal gånger är handbromsspaken.

Så om de bytt bromsledningar och bromsok så skulle du också ha varit och arbetat vid hjullagret?

Kan det vara därför de inte fått handbromsen att fungera fast de "åtgärdat" felet två gånger nu?

xXSammy
23 februari 2023 · 6 593 Inlägg

Äldre Fiesta har bara bromsok fram om det inte gäller en ST variant

För åtkomst av trumbromsarna bak så måste trumman släppas, vilket gör att hjullagret kommer följa med och som tidigare nämnts, har det inte dragits åt tillräckligt eller att nya hjullagret är för hårt/inte tillräckligt pressat nöts det ner mycket fort.

De/Dem
dan-kristian
23 februari 2023 · 518 Inlägg

xXSammy skrev:
Äldre Fiesta har bara bromsok fram om det inte gäller en ST variant

För åtkomst av trumbromsarna bak så måste trumman släppas, vilket gör att hjullagret kommer följa med och som tidigare nämnts, har det inte dragits åt tillräckligt eller att nya hjullagret är för hårt/inte tillräckligt pressat nöts det ner mycket fort.

glappa hjullager det handlar om sitter fram på bilen och där skivbromsar.

Hannabanana
23 februari 2023 · 14 Inlägg

xXSammy skrev:
Äldre Fiesta har bara bromsok fram om det inte gäller en ST variant

För åtkomst av trumbromsarna bak så måste trumman släppas, vilket gör att hjullagret kommer följa med och som tidigare nämnts, har det inte dragits åt tillräckligt eller att nya hjullagret är för hårt/inte tillräckligt pressat nöts det ner mycket fort.

dan-kristian skrev:

xXSammy skrev:
Äldre Fiesta har bara bromsok fram om det inte gäller en ST variant

För åtkomst av trumbromsarna bak så måste trumman släppas, vilket gör att hjullagret kommer följa med och som tidigare nämnts, har det inte dragits åt tillräckligt eller att nya hjullagret är för hårt/inte tillräckligt pressat nöts det ner mycket fort.

glappa hjullager det handlar om sitter fram på bilen och där skivbromsar.

Tror ni mina glappande hjullager fram beror på arbetet med bromsarna eller drivshjulsknutarna? Eller båda?

Är det rimligt att båda hjullager börjar glappa påväg hem från verkstaden? Det är väl ändå ganska ovanligt fel om jag förstått det rätt? Oddsen att båda skulle börja glappa samtidigt måste väl också vara ganska låg?

Sedan kan man som förare orsaka att handbromsen blir "ospänd" bara av att köra bilen kortare sträcka?

Verkstaden hänvisar att mina problem med handbromsen och hjullagren beror på att min farfar inte körde längre sträckor. Är det ett rimligt argument? Min bil var nybesiktad när jag lämnade in bilen. Hade bra hjullager innan jag lämna in bilen samt var min handbroms faktiskt bättre innan de började arbeta med den än när handbromsen var "åtgärdad".

xXSammy
24 februari 2023 · 6 593 Inlägg

Omöjligt är det inte att delar går sönder samtidigt men hur eller hur så har du betalt för åtgärd av handbromsen vilket de bevisligen misslyckas med eftersom besiktningen slår ner på detta men sen skyller de på att DU har orsakat detta själv

Stort varningsflagg

Antingen så får du reklamera arbetet till ARN nivå eller högre. Förutsatt att kvitton finns
Alternativt åka till en verkstad som faktiskt förstår att lämna ut en fungerande bil

Väljer du auktoriserad så be om en videocheck så kanske du kan få filmbevis på om något sitter fel eller gått sönder etc.

De/Dem
Hannabanana
24 februari 2023 · 14 Inlägg

xXSammy skrev:
Omöjligt är det inte att delar går sönder samtidigt men hur eller hur så har du betalt för åtgärd av handbromsen vilket de bevisligen misslyckas med eftersom besiktningen slår ner på detta men sen skyller de på att DU har orsakat detta själv

Stort varningsflagg

Antingen så får du reklamera arbetet till ARN nivå eller högre. Förutsatt att kvitton finns
Alternativt åka till en verkstad som faktiskt förstår att lämna ut en fungerande bil

Väljer du auktoriserad så be om en videocheck så kanske du kan få filmbevis på om något sitter fel eller gått sönder etc.

Men du tror det är dom som orsakat problemet med hjullagren när de bytt drivshjulsknutar?
Tänker att få ett att få från bra till hjulet går vicka ca 1dm. Och den andra vicka lite. Från köa på motorväg verkstad-besiktning känns lite väl.

Pratade med konsumentvägledare och han sa åt mig prata med rektorn och sen anmäla dem om han inte tar ansvar.

Verkstaden sa att de kunde ta in min bil byta det hjullager de bytte förra gången gratis (för det måste vara defekt del). Men att jag får betala för få handbromsen lagad. De hänvisade mig att gå någon annanstans med min vänstra hjullager för jag sagt att de inte arbetar fackmannamässigt med handbromsen. 🤦🏻‍♀️

xXSammy
25 februari 2023 · 6 593 Inlägg

Missade den lilla detaljen med att det gällde hjullager FRAM.

Men åter igen, är inte drivaxeln dragen tillräckligt hårt så kommer lagret separera.
Hjullager i sig rörs inte när drivknutar byts ut men muttern som håller drivaxeln håller även ihop hjullagret

De/Dem
Hannabanana
25 februari 2023 · 14 Inlägg

xXSammy skrev:
Missade den lilla detaljen med att det gällde hjullager FRAM.

Men åter igen, är inte drivaxeln dragen tillräckligt hårt så kommer lagret separera.
Hjullager i sig rörs inte när drivknutar byts ut men muttern som håller drivaxeln håller även ihop hjullagret

Och man måste dra drivaxeln när man arbetat med drivshjulsknutar eller bromssystemet?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2023 · 13 806 Inlägg

Hannabanana skrev:

xXSammy skrev:
Missade den lilla detaljen med att det gällde hjullager FRAM.

Men åter igen, är inte drivaxeln dragen tillräckligt hårt så kommer lagret separera.
Hjullager i sig rörs inte när drivknutar byts ut men muttern som håller drivaxeln håller även ihop hjullagret

Och man måste dra drivaxeln när man arbetat med drivshjulsknutar eller bromssystemet?

japp man måste släppa den mutter när man byter drivaxel/knut/damask. 
så helt klart det som är orsaken till att allt satt jätte löst..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
25 februari 2023 · 2 925 Inlägg

Två trådar om samma problem tydligen.

Handbromsen och hjullagren är i aöla fall INTE samma problem.
Olika ändar av bilen.

Jag tolkar då det hela som att glappa hjullagren är FRAM.
Handbromsen är BAK.

Drivknutar är FRAM, och, man lossar hjulagrets sammanhållande skruv/mutter vid demontaget av drivknuten och MÅSTE dras med rätt moment vid återmontaget

Detta KAN gälla även bak (om trumbromsar) om trumman demonterats, men glappa lagren var FRAM.
Eller hur?

Men även med trumbromsar bak är det inte nödvändigtvis så att hjulagret för det hjulet blir inblandat vid bromsjobb. Beror på designen av hjulnavet.

Senast redigerat av Mossan1 (25 februari 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2023 · 13 806 Inlägg

Mossan1 skrev:
Två trådar om samma problem tydligen.

Handbromsen och hjullagren är i aöla fall INTE samma problem.
Olika ändar av bilen.

Jag tolkar då det hela som att glappa hjullagren är FRAM.
Handbromsen är BAK.

Drivknutar är FRAM, och, man lossar hjulagrets sammanhållande skruv/mutter vid demontaget av drivknuten och MÅSTE dras med rätt moment vid återmontaget

Detta KAN gälla även bak (om trumbromsar) om trumman demonterats, men glappa lagren var FRAM.
Eller hur?

Men även med trumbromsar bak är det inte nödvändigtvis så att hjulagret för det hjulet blir inblandat vid bromsjobb. Beror på designen av hjulnavet.

jag brukar släppa navet på vw med trummor om det är 200mm med abs..  det går mycket smidigare att byta backarna på det sättet.. men det är ju i min värld svårt att misslyckas med den typ av lager..  igentligen är det det med dom äldre som tex fram på en volvo 240 eller en golf mk1 mk2 bak..  ´men det verkar ju som att dom har en lärare som har noll koll som lär ungarna något utan att kunna det själv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang