B23E / B230E solenoid för tomgången?

keab
8 maj 2023 · 3 Inlägg

Hej

Jag har skaffat en B23E som ska in i min båt. På spjällhuset vid tomgångsskruven sitter en solenoid som - vad jag lyckas hitta - inte borde finnas på en B23E men däremot på andra E-motorer, t.ex. B230E, och fungerar som någon sorts tomgångsjustering.  Jag har letat i elscheman men det är klurigt att hitta och förstå den.
Min fråga är hur jag borde koppla in solenoiden. T.ex: Inte alls? Alltid när bränslepumpen går?  Bara när belastningen är hög vid tomgång (t.ex. när man lägger i drive i en automatlåda, som tändsystemen lär kompensera för). Annat?

Tacksam för alla tips!

Edit: Här kommer en bild också. Den sitter alltså på undersidan av insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246236/246236-95b12fb52622bfc7b70f278551d2f052.jpg

Senast redigerat av keab (9 maj 2023)

simlar
9 maj 2023 · 5 550 Inlägg

Lägg gärna upp en bild på vad du menar för solenoid.

Det är inte kallstartspridaren du menar?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
keab
9 maj 2023 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Lägg gärna upp en bild på vad du menar för solenoid.

Det är inte kallstartspridaren du menar?

Nej, kallstartsspridaren sitter ovanpå. Jag har lagt till en bild nu - tack för påpekandet.

Isac_Olsson
9 maj 2023 · 3 Inlägg

Tjenare vet ej om jag är på rätt ställe men fick inte hjälp på BMW då de va sekretess Eller nåt sånt. Men min fråga är om npn är kunnig med BMW och kan hjälpa mig med min f31a gällande en kabel bakom gaspedalen den har gått sönder och undrar hur ja kan ta reda på vad varje kabel går till ?tack på förhand

simlar
9 maj 2023 · 5 550 Inlägg

keab skrev:

simlar skrev:
Lägg gärna upp en bild på vad du menar för solenoid.

Det är inte kallstartspridaren du menar?

Nej, kallstartsspridaren sitter ovanpå. Jag har lagt till en bild nu - tack för påpekandet.

Ser ut att vara samma tomgångsventil som sitter på förgasarbilarna.
På förgasarbilarna har den KL15, dvs tändningsplus.

Får den inget ström alls så lär tomgångskretsen vara stängd och du har då ingen tomgång såvida du inte kompenserar genom att spänna gasvajern.

Så egentligen räcker det om ventilen får ström endast på tomgång.
Men är ju enklast ge den KL15 bara.
Annars kopplar du KL15 genom en mikrobrytare på gaslänkaget så tomgångsventilen endast får ström med gasspjället stängt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
9 maj 2023 · 5 550 Inlägg

Isac_Olsson skrev:
Tjenare vet ej om jag är på rätt ställe men fick inte hjälp på BMW då de va sekretess Eller nåt sånt. Men min fråga är om npn är kunnig med BMW och kan hjälpa mig med min f31a gällande en kabel bakom gaspedalen den har gått sönder och undrar hur ja kan ta reda på vad varje kabel går till ?tack på förhand

Du är tyvärr lite fel, skapa en ny forumtråd eller om du lyckas hitta någon gammal tråd där någon annan har samma problem på din bilmodell.
Lämplig forum-meny är nog denna https://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=43 eller denna https://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=42

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
keab
10 maj 2023 · 3 Inlägg

simlar skrev:

keab skrev:

simlar skrev:
Lägg gärna upp en bild på vad du menar för solenoid.

Det är inte kallstartspridaren du menar?

Nej, kallstartsspridaren sitter ovanpå. Jag har lagt till en bild nu - tack för påpekandet.

Ser ut att vara samma tomgångsventil som sitter på förgasarbilarna.
På förgasarbilarna har den KL15, dvs tändningsplus.

Får den inget ström alls så lär tomgångskretsen vara stängd och du har då ingen tomgång såvida du inte kompenserar genom att spänna gasvajern.

Så egentligen räcker det om ventilen får ström endast på tomgång.
Men är ju enklast ge den KL15 bara.
Annars kopplar du KL15 genom en mikrobrytare på gaslänkaget så tomgångsventilen endast får ström med gasspjället stängt.

Tack, då vet jag vad jag ska börja prova med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang