S60 AWD, vibrerar i framvagnen efter framvagnsinställning och länkarms byte

Deuxez
5 september 2023 · 39 Inlägg

Growe skrev:
Har du bytt motorfästet vid remskivan för den är alltid tvärdåligs brukar läcka olja från motorn och träffa den.    Dom där du byter år förvisso ofta dåliga men det är mest att motorn kan röra sig väldigt mycket fram och bakåt. Man känner mest det när man går av och på gasen att drivlinan känns väldigt glapp

Exakt det som jag har känt. Dock så var det inte bara glappt i drivlinan utan det började även vibrera vid gas och motorbromsning. Efter bytet av övre staget så har dock glappheten försvunnit men vibrationerna kvar som vanligt.

Får väll kolla lite mer på den där motorkudden. Har dock ingen olje-läckage i motorutrymmet för närvarande, men det verkar som att den här bilen har varit med om allt så det är väll något tok med den ändå. 😮‍💨

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2023 · 13 785 Inlägg

Deuxez skrev:

Growe skrev:
Har du bytt motorfästet vid remskivan för den är alltid tvärdåligs brukar läcka olja från motorn och träffa den.    Dom där du byter år förvisso ofta dåliga men det är mest att motorn kan röra sig väldigt mycket fram och bakåt. Man känner mest det när man går av och på gasen att drivlinan känns väldigt glapp

Exakt det som jag har känt. Dock så var det inte bara glappt i drivlinan utan det började även vibrera vid gas och motorbromsning. Efter bytet av övre staget så har dock glappheten försvunnit men vibrationerna kvar som vanligt.

Får väll kolla lite mer på den där motorkudden. Har dock ingen olje-läckage i motorutrymmet för närvarande, men det verkar som att den här bilen har varit med om allt så det är väll något tok med den ändå. 😮‍💨

Det är riktiga rackel bilar tyvärr.  På min f5 bytte jag allt som satt skruvst i hela bilen istort sätt   men den kändes aldrig som en volvo borde kännas. Men jag är smrått säker på att inreknutarna är ditt problem.   Hissa bara upp hjulet håll handen på drivaxel. Vrid runt hjulet fram tillbaka samtidigt som du håller i drivaxeln lite  lätt man brukar känna att det glappar i inre om man har lite känsla i handen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Deuxez
11 september 2023 · 39 Inlägg

Har kollat en snabbis igen nu under helgen. Tog tag i högra drivaxeln och snurrade däcket. Ingen glapphet i den. Varken i inre drivknuten och yttre. Dock så märkte jag ett visst glapp in mot växellådan, men det är väll inte så petigt? Det är alltså bara lite glappt när man snurrar axeln fram och tillbaka.

Har tyvärr nästan helt tappat orken för att hitta felet. Bilen vibrerar ganska lugnt i 100 ändå och snart är det vinter, så då kan man ändå inte ligga mer än 100.

Dock så ska jag nog göra ett sista försök med att byta hjullagret. Hörde att ett hjullager oftast börjar på att låta lite lätt, sen kan vibrationer komma, sen går det helt åt helvete. Som tur så att jag hörde några lätta "knäppningar" när jag skulle parkera bilen i en parkeringsficka inne i storstaden igår. Trodde först det var drivknuten men bilen var nästintill rak och jag svängde typ ingenting. Detta skulle även kunna förklara varför den ibland slutar vibrera helt på raksträckor, hjullagret belastas alltså då inte på ett konstigt sätt. Och när man kommer i kurvor så lägger man trycket lite snett och då börjar det vibrera igen. Nog sista försöket jag gör innan vintern..

EDIT: Glömde säga att när jag prova glappheten i drivaxeln så var det efter jag hade åkt en sväng med bilen, och hela högra drivaxeln var så nära kokhet som de bara går. Testade att känna på vänstra drivaxeln och den var inte så märkvärdigt varm. Vad kan det bero på?

Senast redigerat av Deuxez (11 september 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang