Chiptrimma KIA XCEED 1,4 T-GDi 2020 140hk > 172hk

arnoldsmorsa
16 september 2023 · 6 Inlägg

Hej på er,

Jag har köpt en ny bil och vill slänga in en motoroptimering förutsatt att det inte är en skitdum idé av olika skäl som jag önskar ni kan hjälpa mig ta reda på i så fall.

Har tidigare haft bra erfarenhet av en Volvo V40 T2 2,0l som gick ifrån sina ynka 122hk till strax runt 200hk med endast BSR effektoptimering. Brydde mig inte så mycket om garantier osv men det är viktigare nu när jag vill bibehålla ett högt andrahandsvärde och sälja bilen inom 2 år.

Kan någon gå i god för att dieselkraft.se erbjuder bra produkter?
https://www.dieselkraft.se/Produkt/Kia/XCEED/15006/

De skriver "Möjlighet till bibehållen motorgaranti då boxen lätt plockas bort utan spår."  Tror vi på detta?

Någon som jobbar med bilar som kan gå i god för att en auktoriserad KIA verkstad inte kommer se denna data, eller bryr sig om denna data, låt säga att jag säljer tillbaka till en bilhandlare som troligtvis vill veta exakt allting?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2023 · 17 622 Inlägg

Så länge du inte rör bilens mjukvara utan bara kopplar på en extern burk ska det inte vara några problem. Jobbade med KIA fram till förra veckan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2023 · 13 806 Inlägg

skulle aldrig montera sånt där skräp på en bil jag bryr mig om.   man lurar bilen till att tro att den har lägre bränsletryck än vad den har=sliter mer på spridarna. 

antingen riktig optimering eller inget allt..      har ju haft nöjet att jämföra i detta fallet var det en kcr box men ja resultatet var ju inte speciellt bra och dödar man bränslesystemet i förtid så känns det dumnt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2023 · 17 622 Inlägg

Jag har lite samma problem. En trött VW 2.0 TDi bluemotion med 102hk. Den går ju lätt att skrämma upp i +175Hk. Men vad händer på service...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
arnoldsmorsa
16 september 2023 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så länge du inte rör bilens mjukvara utan bara kopplar på en extern burk ska det inte vara några problem. Jobbade med KIA fram till förra veckan...

Growe skrev:
skulle aldrig montera sånt där skräp på en bil jag bryr mig om.   man lurar bilen till att tro att den har lägre bränsletryck än vad den har=sliter mer på spridarna. 

antingen riktig optimering eller inget allt..      har ju haft nöjet att jämföra i detta fallet var det en kcr box men ja resultatet var ju inte speciellt bra och dödar man bränslesystemet i förtid så känns det dumnt smile

Tack för era svar.

Vad skulle kunna vara ett bättre alternativ, dvs "riktig optimering" till en KIA Xceed och vad pratar vi för summor då?  Jag menar, det är ju inte direkt någon sportbil.. vill bara ha lite högre effekt.

Att döda bränslesystemet i förtid låter illa men har inte heller tänkt att köra runt som en 18-åring, snarare bara kvickare omkörningar emellanåt.
Har inte heller tänkt äga bilen mer än 2 år max.

xXSammy
16 september 2023 · 6 592 Inlägg

Grejen med boxar är att de gör så motorstyrningen tror *konstant* att bränsletryck och laddtryck är längre än vad det egentligen är.

En riktig optimering anpassas efter bilens motor och ingen generell inställning

Nu var det många år sen jag lämnade in för optimering men det gick på runt 6000 för steg 1

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2023 · 17 622 Inlägg

Privatbil antar jag. Jag hade lämnat in den och fått i en goare mjukvara. Den dör inte på två år. När du sen byter in den så råka glöm att den är optimerad. Handlare är ofta skojare med så tycker du kan bjuda på det lol

Nu har jag tjänstebil men om den varit privat skulle jag optimerat redan nästa vecka. Vid service säger man till att det är annan programvara i bilen så de får inte uppdatera.

EDIT: Har du automatlåda?

Senast redigerat av Hybrid_ (16 september 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
arnoldsmorsa
16 september 2023 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Grejen med boxar är att de gör så motorstyrningen tror *konstant* att bränsletryck och laddtryck är längre än vad det egentligen är.

En riktig optimering anpassas efter bilens motor och ingen generell inställning

Nu var det många år sen jag lämnade in för optimering men det gick på runt 6000 för steg 1

Tack för svaret!

Men jag kan också då föreställa mig att en riktig optimering blir svårare att dölja vid försäljning?

arnoldsmorsa
16 september 2023 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Privatbil antar jag. Jag hade lämnat in den och fått i en goare mjukvara. Den dör inte på två år. När du sen byter in den så råka glöm att den är optimerad. Handlare är ofta skojare med så tycker du kan bjuda på det lol

Nu har jag tjänstebil men om den varit privat skulle jag optimerat redan nästa vecka. Vid service säger man till att det är annan programvara i bilen så de får inte uppdatera.

EDIT: Har du automatlåda?

Privatbil med automatlåda, yes!

Ja, exakt. Handlare är skojare, men också förmodligen väldigt noggranna med att ta reda på denna typ av uppgifter wink

Bra input att nämna till vid nästa service! Men om man nu har en extern effektbox så pluggar man väl bara ur den innan service?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2023 · 13 806 Inlägg

arnoldsmorsa skrev:

Hybrid_ skrev:
Privatbil antar jag. Jag hade lämnat in den och fått i en goare mjukvara. Den dör inte på två år. När du sen byter in den så råka glöm att den är optimerad. Handlare är ofta skojare med så tycker du kan bjuda på det lol

Nu har jag tjänstebil men om den varit privat skulle jag optimerat redan nästa vecka. Vid service säger man till att det är annan programvara i bilen så de får inte uppdatera.

EDIT: Har du automatlåda?

Privatbil med automatlåda, yes!

Ja, exakt. Handlare är skojare, men också förmodligen väldigt noggranna med att ta reda på denna typ av uppgifter wink

Bra input att nämna till vid nästa service! Men om man nu har en extern effektbox så pluggar man väl bara ur den innan service?

dom har ingen möjlighet att se det..    måste bilen till verkstaden och läsa ur programvaran och skicka den på analys.    därimot är det stor risk att optimeringen försvinner vid service hos märkesverkstaden....  när dom gör en mjukvaru uppdatering

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2023 · 17 622 Inlägg

Bilhandlaren som ska byta in den någon gång kommer inte plugga in datorn i den. De tittar bara snabbt så den ser bra ut. Jobbat som bilförsäljare innan. Tyvärr. Men som Growe nämner så måste du aktivt säga till varje gång bilen lämnas in av någon anledning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
17 september 2023 · 435 Inlägg

Om du har BSR med PPC behöver du inte nämna ett skvatt vid inlämningen, bara att ladda in optimeringen igen när du fått tillbaka bilen efter service om den skrivits över av uppdatering på verkstaden. Och har du service avtal med BSR och det skulle vara så att det blir kompatibilitetsproblem efteråt så laddas den nya mjukvaran ner till BSR om du uppdaterar PPC. Efter ett kort tag, ett par dar, får du då förhoppningsvis en ny version från BSR som passar. Detta hände mig i samband med dieselgate uppdateringen och allt ordnade sig

arnoldsmorsa
17 september 2023 · 6 Inlägg

Growe skrev:

arnoldsmorsa skrev:

Hybrid_ skrev:
Privatbil antar jag. Jag hade lämnat in den och fått i en goare mjukvara. Den dör inte på två år. När du sen byter in den så råka glöm att den är optimerad. Handlare är ofta skojare med så tycker du kan bjuda på det lol

Nu har jag tjänstebil men om den varit privat skulle jag optimerat redan nästa vecka. Vid service säger man till att det är annan programvara i bilen så de får inte uppdatera.

EDIT: Har du automatlåda?

Privatbil med automatlåda, yes!

Ja, exakt. Handlare är skojare, men också förmodligen väldigt noggranna med att ta reda på denna typ av uppgifter wink

Bra input att nämna till vid nästa service! Men om man nu har en extern effektbox så pluggar man väl bara ur den innan service?

dom har ingen möjlighet att se det..    måste bilen till verkstaden och läsa ur programvaran och skicka den på analys.    därimot är det stor risk att optimeringen försvinner vid service hos märkesverkstaden....  när dom gör en mjukvaru uppdatering

Hybrid_ skrev:
Bilhandlaren som ska byta in den någon gång kommer inte plugga in datorn i den. De tittar bara snabbt så den ser bra ut. Jobbat som bilförsäljare innan. Tyvärr. Men som Growe nämner så måste du aktivt säga till varje gång bilen lämnas in av någon anledning.

krambriw skrev:
Om du har BSR med PPC behöver du inte nämna ett skvatt vid inlämningen, bara att ladda in optimeringen igen när du fått tillbaka bilen efter service om den skrivits över av uppdatering på verkstaden. Och har du service avtal med BSR och det skulle vara så att det blir kompatibilitetsproblem efteråt så laddas den nya mjukvaran ner till BSR om du uppdaterar PPC. Efter ett kort tag, ett par dar, får du då förhoppningsvis en ny version från BSR som passar. Detta hände mig i samband med dieselgate uppdateringen och allt ordnade sig

Hur är det om man köper en riktig programvara, försvinner den också vid service?

Kan någon tipsa om en bra firma som gör programvara istället för effektboxar?
Har nog börjat svettas lite när jag läst runt om dieselkraft's effektboxar och folks smått oanade tråkiga upplevelser med dyra reparationer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 september 2023 · 13 806 Inlägg

arnoldsmorsa skrev:

Growe skrev:

arnoldsmorsa skrev:

Privatbil med automatlåda, yes!

Ja, exakt. Handlare är skojare, men också förmodligen väldigt noggranna med att ta reda på denna typ av uppgifter wink

Bra input att nämna till vid nästa service! Men om man nu har en extern effektbox så pluggar man väl bara ur den innan service?

dom har ingen möjlighet att se det..    måste bilen till verkstaden och läsa ur programvaran och skicka den på analys.    därimot är det stor risk att optimeringen försvinner vid service hos märkesverkstaden....  när dom gör en mjukvaru uppdatering

Hybrid_ skrev:
Bilhandlaren som ska byta in den någon gång kommer inte plugga in datorn i den. De tittar bara snabbt så den ser bra ut. Jobbat som bilförsäljare innan. Tyvärr. Men som Growe nämner så måste du aktivt säga till varje gång bilen lämnas in av någon anledning.

krambriw skrev:
Om du har BSR med PPC behöver du inte nämna ett skvatt vid inlämningen, bara att ladda in optimeringen igen när du fått tillbaka bilen efter service om den skrivits över av uppdatering på verkstaden. Och har du service avtal med BSR och det skulle vara så att det blir kompatibilitetsproblem efteråt så laddas den nya mjukvaran ner till BSR om du uppdaterar PPC. Efter ett kort tag, ett par dar, får du då förhoppningsvis en ny version från BSR som passar. Detta hände mig i samband med dieselgate uppdateringen och allt ordnade sig

Hur är det om man köper en riktig programvara, försvinner den också vid service?

Kan någon tipsa om en bra firma som gör programvara istället för effektboxar?
Har nog börjat svettas lite när jag läst runt om dieselkraft's effektboxar och folks smått oanade tråkiga upplevelser med dyra reparationer.

Vart bor du Örebro trakten har jag en kamrat som fixar sånt. 

On du inte säger till så finns alltid risken .  On du säger till att dom inte får uppdaterar den och dom gör det så blir det dom som betalar men tänk på garantier. Om dom vet att det är optimerad blir det problem.   Ingen tvingar dig till att åka till märkes verkstad för att ha kvar garantin

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
17 september 2023 · 435 Inlägg

Därav fördelarna med BSR och PPC (tyvärr verkar det inte finnas till nyare Kia), man behöver inte säga nått, om den skrivs över, strunt samma, fram med PPC och den är optimerad igen på under 10 minuter. Likadant om man ska sälja/lämna tillbaka bilen, så enkelt att återgå till original

(Frågan är ju bara hur länge BSR finns kvar den dagen det bara finns elbilar)

arnoldsmorsa
18 september 2023 · 6 Inlägg

Growe skrev:

arnoldsmorsa skrev:

Growe skrev:

dom har ingen möjlighet att se det..    måste bilen till verkstaden och läsa ur programvaran och skicka den på analys.    därimot är det stor risk att optimeringen försvinner vid service hos märkesverkstaden....  när dom gör en mjukvaru uppdatering

Hybrid_ skrev:
Bilhandlaren som ska byta in den någon gång kommer inte plugga in datorn i den. De tittar bara snabbt så den ser bra ut. Jobbat som bilförsäljare innan. Tyvärr. Men som Growe nämner så måste du aktivt säga till varje gång bilen lämnas in av någon anledning.

krambriw skrev:
Om du har BSR med PPC behöver du inte nämna ett skvatt vid inlämningen, bara att ladda in optimeringen igen när du fått tillbaka bilen efter service om den skrivits över av uppdatering på verkstaden. Och har du service avtal med BSR och det skulle vara så att det blir kompatibilitetsproblem efteråt så laddas den nya mjukvaran ner till BSR om du uppdaterar PPC. Efter ett kort tag, ett par dar, får du då förhoppningsvis en ny version från BSR som passar. Detta hände mig i samband med dieselgate uppdateringen och allt ordnade sig

Hur är det om man köper en riktig programvara, försvinner den också vid service?

Kan någon tipsa om en bra firma som gör programvara istället för effektboxar?
Har nog börjat svettas lite när jag läst runt om dieselkraft's effektboxar och folks smått oanade tråkiga upplevelser med dyra reparationer.

Vart bor du Örebro trakten har jag en kamrat som fixar sånt. 

On du inte säger till så finns alltid risken .  On du säger till att dom inte får uppdaterar den och dom gör det så blir det dom som betalar men tänk på garantier. Om dom vet att det är optimerad blir det problem.   Ingen tvingar dig till att åka till märkes verkstad för att ha kvar garantin

Du känner ingen runtom Göteborg?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang