Hur trimma V50 T5 -04 bäst

Lanemyr
17 september 2023 · 11 Inlägg

Jag köpte mig en V50 T5 2004 igår och den har sedan innan följande optimering

Steg 1 Från Autotech
Större Intercooler från en D5
Frogedump
3" downpipe från turbo till katt
3" sportsystem från katt och bakåt
ATM Magnetventil
Bsr sportluftfilter

uppskattad effekt 280hk

Men jag skulle vilja kräma ur ännu mer och undrar vad nästa steg kan vara. Vill upp i 350-400hk

Racekatt?
Steg 2-3 ? vart göra och pris för det?
större turbo / spridare?

Någon som har trimmat en v50 T5 och har lite tips?

Tack på förhand

Linus

Volvo V50 "T5" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 september 2023 · 13 785 Inlägg

ford fokus rs turbo är poppis..   sen vilka som kan optimera den på rullande landsväg vete fasen.

vet att min kussin höll på med sin frus c30 t5  med rs turbo och dyligt men inte en aning hur det gick i slutänden.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Noobnisse
18 september 2023 · 182 Inlägg

https://www.garaget.org/?car=261915 Här är en V50 T5 med Ford RS-turbo. Såg att samma bil hade en tråd på Jagrullar också!

Såg även att killen som byggt bilen ovan skrev detta:
"Brukar rekommendera folk att inte trimma T5erna före -08. Känsligare motorer."

"Till mig sa Autotech att fodret spricker och att de va bättre att hålla sig till motorerna från faceliften och nyare. Någon lösning hörde jag inget om på den tiden iallafall."

Lanemyr
18 september 2023 · 11 Inlägg

Noobnisse skrev:
https://www.garaget.org/?car=261915 Här är en V50 T5 med Ford RS-turbo. Såg att samma bil hade en tråd på Jagrullar också!

Såg även att killen som byggt bilen ovan skrev detta:
"Brukar rekommendera folk att inte trimma T5erna före -08. Känsligare motorer."

"Till mig sa Autotech att fodret spricker och att de va bättre att hålla sig till motorerna från faceliften och nyare. Någon lösning hörde jag inget om på den tiden iallafall."

Det var ju lite tråkigt att höra. Visst går den bra med det som sitter på nu men man vill ju alltid ha lite till så 300+ hade i alla fall varit trevligt. Får väl kolla med autotech vad dom säger

Volvo V50 "T5" (2004)
Lanemyr
19 september 2023 · 11 Inlägg

Noobnisse skrev:
https://www.garaget.org/?car=261915 Här är en V50 T5 med Ford RS-turbo. Såg att samma bil hade en tråd på Jagrullar också!

Såg även att killen som byggt bilen ovan skrev detta:
"Brukar rekommendera folk att inte trimma T5erna före -08. Känsligare motorer."

"Till mig sa Autotech att fodret spricker och att de va bättre att hålla sig till motorerna från faceliften och nyare. Någon lösning hörde jag inget om på den tiden iallafall."

Fick svar från autotech. Dom tyckte att en e85 mappning är ett bra alternativ. Då kommer jag ca 320hk och kostnaden var 4000kr

Volvo V50 "T5" (2004)
krambriw
19 september 2023 · 435 Inlägg

Ta för guds skull bort sportfiltret om du innte vill få in för mkt skit i motorn som ökar slitaget och även riskera luftmassemätaren. Visst, nåra hästar försvinner men..

Jesper328
19 september 2023 · 2 402 Inlägg

Generellt så har väl vitblock med 83mm borr lite klena foder?
Du kan ju alltid förstärka upp kring foderna, men frågan är om det verkligen är värt det.
Det är nog mer relevant att försöka få ihop motorn med ett 81mm block, typ S60 T5 01-04… och då såklart med ordentliga stakar också. smile

Tyvärr så kommer ju Autotechs 320hk bara räcka i en vecka, sen vill du ha mer. smile

Senast redigerat av Jesper328 (19 september 2023)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang