B230F lätt trim

37jim13
23 december 2023 · 6 Inlägg

Tja,

Har en 940 med b230F, Nyligen införskaffat mig en 530 topp planad 2,7 mm med vx3 kam samt ska köpa extraktor snart också men undrar mest vad för mer ''billigt'' trim man kan göra.

Mack Forum- och sitemoderator
23 december 2023 · 26 189 Inlägg

Att lätta bilen är gratis.
Kasta ut inredningen gör en hel del i vikt.

Förresten, om toppen är planad så mycket krävs väl en kortare kamrem?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
37jim13
23 december 2023 · 6 Inlägg

Mack skrev:
Att lätta bilen är gratis.
Kasta ut inredningen gör en hel del i vikt.

Förresten, om toppen är planad så mycket krävs väl en kortare kamrem?

Japp, 122 kuggs men behöver endå byta vattenpump så tar allt sådant samtidigt, vill ej lätta för mycket då ja kör bilen relativt mycket

Mack Forum- och sitemoderator
23 december 2023 · 26 189 Inlägg

37jim13 skrev:

Mack skrev:
Att lätta bilen är gratis.
Kasta ut inredningen gör en hel del i vikt.

Förresten, om toppen är planad så mycket krävs väl en kortare kamrem?

Japp, 122 kuggs men behöver endå byta vattenpump så tar allt sådant samtidigt, vill ej lätta för mycket då ja kör bilen relativt mycket

Ja, alltså vad har du för budget? Vad är billigt trim för dig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
37jim13
23 december 2023 · 6 Inlägg

Mack skrev:

37jim13 skrev:

Mack skrev:
Att lätta bilen är gratis.
Kasta ut inredningen gör en hel del i vikt.

Förresten, om toppen är planad så mycket krävs väl en kortare kamrem?

Japp, 122 kuggs men behöver endå byta vattenpump så tar allt sådant samtidigt, vill ej lätta för mycket då ja kör bilen relativt mycket

Ja, alltså vad har du för budget? Vad är billigt trim för dig?

Asså skulle kunna lägga kanske 5-10k utöver topp, tillbehör och extraktor. Billigt trim är väll kanske spridare, tändstift osv

Steff240
24 december 2023 · 1 045 Inlägg

Är det effekt du är ute efter så är det mest prisvärda alternativet att sälja bilen och köpa en med turbo istället. Tråkigt men sant.

Med din budget hade Jag lagt pengar på en ordentlig service med nya tänddelar, oljor, vätskor, filter osv. Gör mer än man tror om det inte är gjort på länge.
Sen är anliggande bromsar en stor effekttjuv. Kolla över så att hjulen rullar lätt.

Chip till bränsle- och tändningsbox.

Möjligen en ställbar bränsletrycksregulator för att höja trycket lite.
Att byta spridare tror jag inte ger något extra med din setup, begränsningen sitter snarare i topp/insug. Men ta mig inte på orden för jag är lite osäker på vad original spridare klarar.

Om du är villig att offra lite toppfart för bättre acceleration kan du byta bakaxel till en med lägre utväxling. Budgetvarianten är att smäcka på 14 tums fälgar med lågprofildäck bak tongue

37jim13
24 december 2023 · 6 Inlägg

Steff240 skrev:
Är det effekt du är ute efter så är det mest prisvärda alternativet att sälja bilen och köpa en med turbo istället. Tråkigt men sant.

Med din budget hade Jag lagt pengar på en ordentlig service med nya tänddelar, oljor, vätskor, filter osv. Gör mer än man tror om det inte är gjort på länge.
Sen är anliggande bromsar en stor effekttjuv. Kolla över så att hjulen rullar lätt.

Chip till bränsle- och tändningsbox.

Möjligen en ställbar bränsletrycksregulator för att höja trycket lite.
Att byta spridare tror jag inte ger något extra med din setup, begränsningen sitter snarare i topp/insug. Men ta mig inte på orden för jag är lite osäker på vad original spridare klarar.

Om du är villig att offra lite toppfart för bättre acceleration kan du byta bakaxel till en med lägre utväxling. Budgetvarianten är att smäcka på 14 tums fälgar med lågprofildäck bak tongue

Vad för insug skulle man kunna köra isf? Typ svan insug från en E motor? Tänkte även om man köper bcpr7es tändstift ist för 6 kanske e lite skillnad också

Jesper328 Diagnostekniker
24 december 2023 · 2 419 Inlägg

För effekt - insug med korta och breda runners = stor volym, men låg gashastighet tills motorn börjar att varva lite.

För vrid - långa smalare runners = högre gashastighet vilket fyller cylindrarna bättre vid låga varv.

Du behöver inte ens fundera på kallare stift förräns du börjar att närma dig minst 250hk.
Skillnaden mellan t.ex 6or och 7or är att 7orna har grövre keramik kring elektroden och leder således värmen ut i toppen mer effektivt är 6or.

Up the RA
37jim13
24 december 2023 · 6 Inlägg

Jesper328 skrev:
För effekt - insug med korta och breda runners = stor volym, men låg gashastighet tills motorn börjar att varva lite.

För vrid - långa smalare runners = högre gashastighet vilket fyller cylindrarna bättre vid låga varv.

Du behöver inte ens fundera på kallare stift förräns du börjar att närma dig minst 250hk.
Skillnaden mellan t.ex 6or och 7or är att 7orna har grövre keramik kring elektroden och leder således värmen ut i toppen mer effektivt är 6or.

Alright, vad skulle du rekommendera med tanke på extraktor, planad 530topp med vx3?

Jesper328 Diagnostekniker
24 december 2023 · 2 419 Inlägg

37jim13 skrev:

Jesper328 skrev:
För effekt - insug med korta och breda runners = stor volym, men låg gashastighet tills motorn börjar att varva lite.

För vrid - långa smalare runners = högre gashastighet vilket fyller cylindrarna bättre vid låga varv.

Du behöver inte ens fundera på kallare stift förräns du börjar att närma dig minst 250hk.
Skillnaden mellan t.ex 6or och 7or är att 7orna har grövre keramik kring elektroden och leder således värmen ut i toppen mer effektivt är 6or.

Alright, vad skulle du rekommendera med tanke på extraktor, planad 530topp med vx3?

En turbomaskin, tyvärr. smile
5-10k räcker inte långt alls.
En tumregel är att du får lägga 1000kr per hästkraft på en sugmaskin.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang