Steff240
24 december 2023
· 1 045 Inlägg
Nybergrobin skrev:
Felkoder är alltid nr.1
Är det en original B230E finns inga felkoder att läsa ut...
Till Ts, hur beter sig motorn? Tröttnar batteriet omedelbart, eller vevar den bara på utan att starta?
Dessa motorerna är enormt känsliga för vakuumläckage, minsta lilla läckage på insugssidan så kommer vakuumet inte räcka till för att lyfta luftmängdskivan ordentligt och därmed släppa fram tillräckligt med bränsle för att motorn ska gå.
Även bränsletrycket är viktigt. Är det för stort tryckfall pga trött pump, knallfullt bränslefilter elle nåt annat problem så kommer motorn gå illa eller inte alls.
Det sitter en kallstartsventil i insuget som ska spruta in lite extra bensin i startögonblicket när motorn är kall, kolla så att det fungerar.
Styrtrycksventilen ska dessutom fungera som så att den fetar på bränsleblandningen lite när motorn är kall, ungefär som chokefunktionen på en förgasare. Svårt att kontrollera utan utrustning för att trycket dock.
Senast redigerat av Steff240 (24 december 2023)