Köpråd Skåpbil

Cederbusch
6 mars · 3 Inlägg

Som rubriken. Jag behöver köpråd kring skåpbil.

Precis som när alla bakade med surdeg, eller bryggde öl, så vill jag nu bygga campervan. Men är helt lost när det kommer till fordon.

Jag är lite kluven vilken storlek jag söker. Ett kriterium är iaf 3-sitsig. Ev vill jag ha en liten som det går att få in en sängplats minst 190 cm i. Helst 200.

Alternativt en större i stil med Opel Vivaro/Renault Trafic.

Jag vill såklart inte bli med en bil som kommer rasa med jämna mellanrum. Skulle helst köpa i prisklassen 20-30 tkr, men det är kanske döfött. Så runt 50-60 då. Vad för årsmodeller och miltal ska jag titta efter? Nått märke och modell som är bättre/sämre?

Väldigt tacksam om ngn orkar hjälpa mig till färre sömnlösa nätter kring detta.

MrHyde
6 mars · 672 Inlägg

Om du tänkte åka mest i Norden/norra Europa så ta ett råd från en som sovit många nätter i bilen; Tänk ett par gånger extra innan du genomför det!
Innan pandemin var det bra, man hittade alltid nån plats att stå på. Men efter pandemin är det helt sjukt, det är så in i helvete med husbilar eller campervans överallt! Dom ställer sig överallt, ibland är det helt omöjligt att hitta en vettig plats att stå på. Och ibland hittar man en bra plats, sen när man vaknar morgonen efter så är det inte sjöutsikt utan en smällfet stockholmare med sin 8 meter långa boggiehusbil parkerad framför mig, med en yappig dryg sork till hund och hjärndöd trofékärring.

Helt ärligt är det helt underbart att bara kunna sticka iväg och sova där man känner för det, det är en frihetskänsla utan dess like.
Däremot blir man besviken när man väl kommer ut på vägarna, hur "trångt" det verkligen är på alla "bra" platser.
Jag vill inte avskräcka dig, mer förvarna..

Med det sagt är min rekommendation ett taktält och en bil som klarar dåliga grusvägar, det ger dig mycket mer möjligheter att välja sovplats bortanför "turiststråken".

Live long, and prosper.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars · 17 622 Inlägg

För 50-60k är det långmilare som gäller. Diesel så klart. Peugeot Boxer? Nästan bättre och köpa en husbil från 80/90-talet för den summan. Då är allt klart och viss renovering behöver inte bli så kostsam.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cederbusch
6 mars · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:
För 50-60k är det långmilare som gäller. Diesel så klart. Peugeot Boxer? Nästan bättre och köpa en husbil från 80/90-talet för den summan. Då är allt klart och viss renovering behöver inte bli så kostsam.

Vad anses långmilare? Ange gärna ett lämpligt miltal att kika efter. 13000?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars · 17 622 Inlägg

Cederbusch skrev:

Hybrid_ skrev:
För 50-60k är det långmilare som gäller. Diesel så klart. Peugeot Boxer? Nästan bättre och köpa en husbil från 80/90-talet för den summan. Då är allt klart och viss renovering behöver inte bli så kostsam.

Vad anses långmilare? Ange gärna ett lämpligt miltal att kika efter. 13000?

Titta på blocket. +20k mil för de pengarna. Skåp är dyra. Har själv en caddy TDi DSG -18. Den kostar nog en slant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cederbusch
6 mars · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Cederbusch skrev:

Hybrid_ skrev:
För 50-60k är det långmilare som gäller. Diesel så klart. Peugeot Boxer? Nästan bättre och köpa en husbil från 80/90-talet för den summan. Då är allt klart och viss renovering behöver inte bli så kostsam.

Vad anses långmilare? Ange gärna ett lämpligt miltal att kika efter. 13000?

Titta på blocket. +20k mil för de pengarna. Skåp är dyra. Har själv en caddy TDi DSG -18. Den kostar nog en slant.

Har hittat en tex som gått 13xxxx för det priset. Men 2009:a.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars · 17 622 Inlägg

Cederbusch skrev:

Hybrid_ skrev:

Cederbusch skrev:

Vad anses långmilare? Ange gärna ett lämpligt miltal att kika efter. 13000?

Titta på blocket. +20k mil för de pengarna. Skåp är dyra. Har själv en caddy TDi DSG -18. Den kostar nog en slant.

Har hittat en tex som gått 13xxxx för det priset. Men 2009:a.

Länk till annons? En femton år gammal bil som rullat 13000 mil har gått knappt 900 mil per år. Bara kortkörningar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang