Polering & vaxning

lilly1
29 april · 10 Inlägg

Köpt en passat och med kunskapen att de kan börja rosta rejält så jag funderat på hur jag ska undvika rosten så mycket som möjligt. Kommer tvätta bilen ofta och har även funderat på att polera och vaxa. Men vad ska jag tänka på och vilka medel är bäst?
Ska man polera på rostbubblor?

Tack!

jaka54
29 april · 5 790 Inlägg

"Polera på rostbubblor"  -Finns det "rostbubblor" så finns det rost under och vad är det då för mening med att polera och vaxa???

Curse
29 april · 687 Inlägg

För att svara på din frågor. Ingen idè att polera på rostbubblor. Visst går det. Men onödigt. Polera och vaxa INTE i solsken. Vilka medel som är bäst är väldigt svårt att svara på. Vissa gillar det ena, medan vissa gillar det andra.

Mazda 6 "MPS" (2006)
lilly1
29 april · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
"Polera på rostbubblor"  -Finns det "rostbubblor" så finns det rost under och vad är det då för mening med att polera och vaxa???

Vet att det kan förekomma rostbubblor så funderar på ifall det skulle komma en liten ifall man ska undvika just det stället. Menar inga extrema bubblor, då är det väll bättre att öppna och slipa bort all rost😅

lilly1
29 april · 10 Inlägg

Curse skrev:
För att svara på din frågor. Ingen idè att polera på rostbubblor. Visst går det. Men onödigt. Polera och vaxa INTE i solsken. Vilka medel som är bäst är väldigt svårt att svara på. Vissa gillar det ena, medan vissa gillar det andra.

Men det gör ingen skada om man polerar och vaxar över en liten bubbla?
Ska hålla mig inomhus alltså, tack! Skulle nog inte tänkt på det😅

Mack Forum- och sitemoderator
29 april · 26 167 Inlägg

lilly1 skrev:

Curse skrev:
För att svara på din frågor. Ingen idè att polera på rostbubblor. Visst går det. Men onödigt. Polera och vaxa INTE i solsken. Vilka medel som är bäst är väldigt svårt att svara på. Vissa gillar det ena, medan vissa gillar det andra.

Men det gör ingen skada om man polerar och vaxar över en liten bubbla?
Ska hålla mig inomhus alltså, tack! Skulle nog inte tänkt på det😅

Det, eller bara hålla till i skuggan om möjligt funkar också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
master_lars
30 april · 1 166 Inlägg

Polera är väl bra för att få ett bra skydd, men att hålla rosten borta på en Passat gör du inte med en polermaskin. Du borde lägga slantarna på en rostskyddsbehandling istället. Eller varför inte göra det själv.

Var dock beredd på att det kan se mögligt ut bakom plastskydden i skärmarna.

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Lucif3r
30 april · 2 221 Inlägg

Du kan polera till f-n avlöser dig, kommer inte hjälpa ett skit mot rosten, varken förebyggande eller avhjälpande.
Rost kommer i 90/100 fall innifrån, 10/100 fall från stenskott som fysiskt spräcker lacken. I det senare fallet bör man hålla tassarna borta, lacken är skadad och risken att man förstör den ännu mer om man är på och gnuggar är tämligen stor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang