Hur ska jag dra sladdarna till och från slutsteget?

Ex-Rated
23 oktober 2005 · 52 Inlägg

Jag ska koppla in ett slugsteg i bagaget på min Golf III:a men hur ska jag dra dem?
Jag antar att jag ska dra strömkabel på ena sidan och rca kablarna på andra sidan. Men kommer inte högtalarkablarna störas av den stora strömkabeln?

Jag tänkte dra kablarna enligt bild 

http://server2.uploadit.org/files/ExRated-bilstereo.JPG

Men hur ska jag dra högtalarkablarna till alla 4 dörrar utan att få störningar?

Gredd
23 oktober 2005 · 42 Inlägg

Högtalarkablarna är inte kritiska. Dra dem där det passar.

Ex-Rated
23 oktober 2005 · 52 Inlägg

Jag ska ju ha 2 slutsteg i bagaget. Ska jag då dra 2 + kablar från batteriet eller räcker det med en som man sedan Y kopplar? enligt bild.

http://server2.uploadit.org/files/ExRat … agning.JPG

Tuffhaggman
23 oktober 2005 · 864 Inlägg

Ex-Rated skrev:
Jag ska ju ha 2 slutsteg i bagaget. Ska jag då dra 2 + kablar från batteriet eller räcker det med en som man sedan Y kopplar? enligt bild.

http://server2.uploadit.org/files/ExRat … agning.JPG

nog bäst att du drar separat ström till varje steg då den sammanlagda strömmen i den separata strömsladden annars kan bli väldigt hög

Gredd
24 oktober 2005 · 42 Inlägg

Du drar naturligtvis en kabel som klarar båda stegen. Se vad du har för säkringar på stegen och avsäkra kabeln därefter. Max 20 cm från batteriet!

Ex-Rated
24 oktober 2005 · 52 Inlägg

Var någonstans kan jag se hur stor säkring jag behöver till detta bygge?

ps. Jag kommer med massor av bilder sen i nästa vecka på bygget. ds smile

Sharky
24 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Kom ihåg att den säkring som sätts nära batteriet skall dimensioneras efter kabelarean på den kabel du drar genom bilen.
Drar man 16 kvadrat men har steg som är säkrade 1000A så kan man inte säkra 1000A framme vi batteriet.

Kolla med en firma som säljer bilstereokablage. Är dom vettiga så skall dom kunna svara på hur matningskabeln skall säkras av.

-------------------- Lite exempel --------------------------------------

Anta att du har tre slutsteg:
- Bas, inbyggd säkring 80A
- Framdörrar, med mid / diskant, inbyggd säkring 40A
- Bakdörrar, inbyggd säkring 30A

Man kanske tror att man måste säkra totalt 80+40+30A = 150A, men det behövs inte. Det räcker säkert med 100A som totalsäkring vid batteri och matningskabel dimensionerad för 100A avsäkring.

/Göran




Ex-Rated skrev:
Var någonstans kan jag se hur stor säkring jag behöver till detta bygge?

ps. Jag kommer med massor av bilder sen i nästa vecka på bygget. ds smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ex-Rated
24 oktober 2005 · 52 Inlägg

ok. Över till en annan fråga. Var ska jag sätta diskanterna i bakdörrarna? och var ska jag göra av delningsfiltren?

pwilhelm Hewi
24 oktober 2005 · 571 Inlägg

Sätt bakhögtalarna i hatthyllan istället.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Fanatic
25 oktober 2005 · 37 Inlägg

pwilhelm skrev:
Sätt bakhögtalarna i hatthyllan istället.

Dumt , då man kan plocka ur hatthyllan på golfen för att få in större saker i bagaget ..

Bättre att sätta dem i dörrarna , vad jag vet så brukar det vara gott om plats i dörrarna på golf 3 och 4 .. Se bara till att rutorna inte hugger tag i filtret ..

Gredd
25 oktober 2005 · 42 Inlägg

Diskanter i bakdörrarna?! *rysa* Satsa all krutet på ett framsystem istället. Ljudbilden blir helt knasig om du ska ha diskant/mellan som kommer bakifrån. Om du nu nödvändigtvis MÅSTE ha högtalare bak så skruva ner dem så du inte hör någon färgning av ljudet från förarplatsen.

För säkerhets skull säger jag det en gång till....INGET ljud över basfrekvenser ska komma bakifrån. Det finns en anledning varför folk som kan bygga, bygger som dom gör.

Drönirettab
25 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Man kan ju jämföra med hemmabio. Där är det meningen att man ska uppleva som om man satt mitt i ljudet. Om bakhögtalarna spelar högt så förstörs upplevelsen. I en bil blir det ju nästan som om man sitter mitt i ljudet när allt ljud över basen kommer framifrån. Sedan beror det förstås på om det ska sitta folk i baksätet också, då kan man ju sätta mellan/diskant i bakdörrar/hatthylla.

nthyrsson
25 oktober 2005 · 257 Inlägg

De e lugnt. dra som du ritat, Hur ska man annars dra? big_smile

Gredd
25 oktober 2005 · 42 Inlägg

5.1 ljud och annat bioljud är iofs något helt annat. Där SKA man ha högtalare bakom sig. Så ämnar du köra 5.1 ljud i Golfen så är du förlåten smile Sen kan det vara trevligt med ljud åt dem som sitter i baksätet, men har du ett bra framsystem så ska det verkligen inte behövas något extra därbak.

Minge1 Saab freak
26 oktober 2005 · 12 Inlägg

Ex-Rated skrev:
Var någonstans kan jag se hur stor säkring jag behöver till detta bygge?

bara o räkna ihop den totala max effekten på båda stegen (W), dela det med spänningen/volt (U), då får du reda på hur mycket ström (A) det drar o kan avsäkra efter det. W/U=A

Saab 99 t16 "Sommarbilen" (1984)
Saab 900 s cab "Finbilen" (1992)
Saab 9-3 2,0t "Vinterpulkan" (2008)
Ex-Rated
26 oktober 2005 · 52 Inlägg

Men jag har 4st  6.5" och 4st diskanter och ett 4 kanals steg liggandes som är helt nya. Kan väl inte vara "dåligt" att sätta i allt? bara att sänka de bakre högtalarna ju. Eller?

Kojloj
26 oktober 2005 · 458 Inlägg

Ex-Rated skrev:
ok. Över till en annan fråga. Var ska jag sätta diskanterna i bakdörrarna? och var ska jag göra av delningsfiltren?

Kör med delningfilter fram istället och med typ 6"9 or eller 6"5 bak i hatthyllan och diskanter fram vid vindrutan??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang