Problem med aktivbaslåda.

olanders
7 januari 2008 · 29 Inlägg

Drog lite kablar igår från alla dörrhögtalare till stereon, och tänkte att jag även ville slänga in en liten billig låda för att förbättre ljudbilden lite iaf, men fick aldrig ljud i den.

Drog ström från batteriet direkt, självklart satte jag dit en säkring. Kopplade in strömen i lådan, lågnivåkabeln(rca) och remotekabeln. Jordade i en skruv som höll fast en "krok" i bagageutrymmet. jag har kontrollmätt med multimeter på baslådan,

från + till jord = ca 12V
från remote till jord då stereon är av= 0V
Från remote till jord då stereon är på = ca 0,85 V     (för låg eller rätt?)
Mätte även direkt från + på baslådan till skruven jag jordade i = ca 12V

både lådanssäkring och säkringen på strömkabeln är hela. och ström får ju lådan, men förstår inte varför den inte går igång. Kopplade in remote kabeln från basen med den blåa från stereon, Alltså remoten. Man ska väl inte behöva koppla ihop en kabel från bilen och stereon till remote till basen. Ska väl vara rätt.
Kan någon se vad som är tok?

mvh Daniel

Volvo 745 (1987)
evilaudio
7 januari 2008 · 16 195 Inlägg

olanders skrev:
Drog lite kablar igår från alla dörrhögtalare till stereon, och tänkte att jag även ville slänga in en liten billig låda för att förbättre ljudbilden lite iaf, men fick aldrig ljud i den.

Drog ström från batteriet direkt, självklart satte jag dit en säkring. Kopplade in strömen i lådan, lågnivåkabeln(rca) och remotekabeln. Jordade i en skruv som höll fast en "krok" i bagageutrymmet. jag har kontrollmätt med multimeter på baslådan,

från + till jord = ca 12V
från remote till jord då stereon är av= 0V
Från remote till jord då stereon är på = ca 0,85 V     (för låg eller rätt?)
Mätte även direkt från + på baslådan till skruven jag jordade i = ca 12V

både lådanssäkring och säkringen på strömkabeln är hela. och ström får ju lådan, men förstår inte varför den inte går igång. Kopplade in remote kabeln från basen med den blåa från stereon, Alltså remoten. Man ska väl inte behöva koppla ihop en kabel från bilen och stereon till remote till basen. Ska väl vara rätt.
Kan någon se vad som är tok?

mvh Daniel

du måste ha 12v på remoten me för att steget ska starta.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
olanders
7 januari 2008 · 29 Inlägg

jaa, det låter ju logiskt:) Då är det ju det som förmodligen är problemet.
Hur löser jag då det smartast, det bör väl bara vara att koppla som jag har kopplat egentligen? men det fungerar ju inte. Sitter o kollar på biltemas sida nu, kanske man ska koppla remoten direkt på 12V och sen sätta dit en strömbrytare? eller finns det några alnternativ där jag slipper köpa strömbrytare eller några andra förslag.

Volvo 745 (1987)
evilaudio
7 januari 2008 · 16 195 Inlägg

va e de för huvudenhet du har??   tänkte om du kanske brännt remoten elle kopplat fel kabel.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
olanders
7 januari 2008 · 29 Inlägg

Det är inga värstinggrejor. Fick inbrott i bilen, så hade ingen större lust att köpa några riktiga grejer än. Men hittade huvudenheten är från Clasohlson, och hade ingång för mp3spelare samt stödde mp3skivor för 600kr. smile. Krämar på "okej" till dörrhögtalarna också.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=16471744

Kabeln jag kopplade in remotenkabeln från lådan till var markerad remote/antenn eller något sådant vad jag vill minnas.

Volvo 745 (1987)
evilaudio
7 januari 2008 · 16 195 Inlägg

olanders skrev:
Det är inga värstinggrejor. Fick inbrott i bilen, så hade ingen större lust att köpa några riktiga grejer än. Men hittade huvudenheten är från Clasohlson, och hade ingång för mp3spelare samt stödde mp3skivor för 600kr. smile. Krämar på "okej" till dörrhögtalarna också.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=16471744

Kabeln jag kopplade in remotenkabeln från lådan till var markerad remote/antenn eller något sådant vad jag vill minnas.

testa å bygla remoten me +kabeln å se om de funkar då..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
olanders
7 januari 2008 · 29 Inlägg

ah, precis vad jag tänkte. Om det funkar, borde det ju bara vara att sätta ditt en strömbrytare eller hur? tex http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=20792835 ?

Senast redigerat av olanders (7 januari 2008)

Volvo 745 (1987)
olanders
8 januari 2008 · 29 Inlägg

Har gjort det nu och baslådan får nu 12V även på remoten, men går inte igång då heller. Lampan på den lyser inte heller. Säkringen är även hel. Allt verkar vara som det ska. Nu börjar jag nästan bli tokig på det här. Förstår inte vad felet kan vara. Lådan är ny också, så verkar konstigt om det vore något fel på den.

Volvo 745 (1987)
olanders
9 januari 2008 · 29 Inlägg

Allt såg ju som sagt ut som det skulle, så jag lämmnade in låtan idag på BRL, för funktionstest.
Ska vara klart innan fredagen, hoppas på att det är något skumt med lådan. För något annat kan ju inte vara fel?.. Lådan är i billigaste laget om någon undrar, en GAS AS-8.

Senast redigerat av olanders (9 januari 2008)

Volvo 745 (1987)
ZZZADA T5 beroende
9 januari 2008 · 345 Inlägg

olanders skrev:
Allt såg ju som sagt ut som det skulle, så jag lämmnade in låtan idag på BRL, för funktionstest.
Ska vara klart innan fredagen, hoppas på att det är något skumt med lådan. För något annat kan ju inte vara fel?.. Lådan är i billigaste laget om någon undrar, en GAS AS-8.

Har en polare vars as-8 också plötsligt lagt av/dött.

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
olanders
11 januari 2008 · 29 Inlägg

mm, förvånar mig inte. Var en till kund som lämnade in sin när jag var där. Lämnade in den, dagen efter ringde dom och sa att den var död, så jag fick en ny:). Man har ju 2års garanti och BRL har bra service. Nu pumpar den på fint i gammla volvo 745an. hehe.

Volvo 745 (1987)
Roundcube
11 januari 2008 · 801 Inlägg

Kolla så du inte satt jorden på en lackad yta, om du gjort detta, får du skrapa bort lacken där

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang