irridium-stift

Loffe123
4 februari 2008 · 527 Inlägg

Någon som kör med dessa?
Märks det någon skillnad på motorgång, acc och soppaförbrukning?

Jag funderar på att köpa, men det vore kul att höra vad folk anser om stiften först.
Av bilden att döma så känner iallafall jag rent intiutivt att förbränningen borde bli bättre med så smal elektrod.

IRIDIUM tändstiftet som ger kraftfullare gnista och bättre förbränning. - Gängdiameter 14mm - Nyckelvidd 20,8mm - Utskjutande isolatorfot - Resistorfunktion på 5kOhm - Något värmekänsligare än normal - Gänglängd 19,0mm - Extra stort elektrodavstånd förinställt på 1,1 mm -

Iridiumstiftet håller minst dubbelt så länge som standardtändstift och ger högsta tändsäkerhet, jämn förbränning och optimal motoreffekt. Med Iridium har mittelektrodens tjocklek minskat med 25 procent jämfört med ett platinastift och 75 procent med ett standardstift. Med minskningen vinner man bättre tändsäkerhet. Förbränningen har ökats och motorn har blivit effektivare, med färre misständningar. Dessutom har den luftspalt som omgärdar mittelektroden funktionen som "sotränsare". Den säkerställer att tändspänningen inte avleds mellan mitt- och sidoelektrod.


http://www.autokatalogen.se/wls/show_image.do?id=149024

Senast redigerat av Loffe123 (4 februari 2008)

900 Power
4 februari 2008 · 214 Inlägg

Njaa du kommer nog inte märka så stor skillnad i din Matiz wink

Loffe123
4 februari 2008 · 527 Inlägg

Hur vet du det?

Tänkte ha de i min ATV också :-)
Jag har ju bara 3 cylindrar på Matizen, så då blir det en över.

Löjliga priser de tar i sverige, 220kr för ETT NGK-stift.
På Ebay däremot får man 4 stycken NGK-stift inkl frakt, för samma peng.
Whats the deal with that!?

Senast redigerat av Loffe123 (4 februari 2008)

Loffe123
5 februari 2008 · 527 Inlägg

Fan är det ingen som har Irridium-stift i sin bil?
Vilka snåljåpar vi har här :-)

shogun
5 februari 2008 · 2 117 Inlägg

Sitter original i 200sx.
Irridium eller vanligt gör ingen större skillnad när de är nya förutom bättre livslängd hos IR. När ett "vanligt" börjar ge med sig så försämras ju förbränningen och först då början man märka skillnad i effekt, bränsleförbrukning mm.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
good_year
5 februari 2008 · 755 Inlägg

du som gnäller att ett stift kostar 220 kronor snåljåp

Phaetoon
5 februari 2008 · 8 156 Inlägg

Det här ska jag kolla upp. Låter som om det kan vara en bra sak. Fast frågan är om det är värt dom extra pengarna? Kanske lika bra att hålla lite bättre koll på sina vanliga tändstift och byta dom oftare?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ScoobyBear Subarist
5 februari 2008 · 131 Inlägg

Jag har det i Imprezan sedan 2år och har köpt för att sätta i XTn också. Märker ingen som helst skillnad men iom att man får dem för nästan samma pris utomlands som vanliga kostar i Sverige så köpte jag dem.
Slutsats: Det är inte värt pengarna om man köper dem i Sverige.

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
yakozan
5 februari 2008 · 333 Inlägg

jag har Denso iridium stift i Silvian.
Märkte ingen skillnad mot original som iförsig är NGK platinum stift.
största fördelen jag ser är att de håller mycket mycket längre än vanliga koppar-stift.
Jag behövde ändå några kallare stift pga laddtrycksökning så jag slog till på Iridium.

Senast redigerat av yakozan (5 februari 2008)

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Loffe123
5 februari 2008 · 527 Inlägg

Bra!
Att köpa de i sverige går ju fet-bort.
Handlar man utomlands däremot så är de ju lika billiga som reguljära svenska stift.
Märkligt egenltigen, samma märke, samma stift, men priset skiljer 400%

Jimm
5 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Eftersom Iridium endast håller dubblet så länge som org så vill jag inte ha dem. (platinum håller 6-10 ggr så länge)  220 kr är inte dyrt, det gav jag för mina platinum.
Dessutom detta snack om bättre gnista, jag har ändå dubbelspole.
MVH

Punto87
5 februari 2008 · 45 Inlägg

jag har iridium stift på min bil men testade aldrig före efter så vet inte om de ger häst o bättre bränsleförbrukning

Streckkoden
5 februari 2008 · 2 655 Inlägg

Jag åker med Densos Iridium Power stift.. Har åkt med dem sen 1,5 sommar, märks väl ingen större skillnad tycker jag. Visserligen satt det "standard" stiften som S13 åkare använder tror de heter BCP7RS eller nått, är allergisk mot NGK, tycker de är lite för överskattade, Denso stiften funkar bättre överlag i mina ögon..

900 Power
5 februari 2008 · 214 Inlägg

Streckkoden skrev:
Jag åker med Densos Iridium Power stift.. Har åkt med dem sen 1,5 sommar, märks väl ingen större skillnad tycker jag. Visserligen satt det "standard" stiften som S13 åkare använder tror de heter BCP7RS eller nått, är allergisk mot NGK, tycker de är lite för överskattade, Denso stiften funkar bättre överlag i mina ögon..

Åker man Saab är NGK det enda som funkar och så får man ju 4st för 100:-, så byter man rätt ofta..

Loffe123
7 februari 2008 · 527 Inlägg

HALLÅ!
Var kan man köpa irridium stift utomlands via nätet?
Någon som har köpt någonstans billigt och säket som kan rekomendera?
Stiften jag söker finns tyvärr inte på E-bay.
PBR5EIX11

Senast redigerat av Loffe123 (7 februari 2008)

Loffe123
7 februari 2008 · 527 Inlägg

Jag lyckades till slut hitta en säljare på E-bay som säljer irridium stift för 46 kr styck, motsvarande 230kr i sverige.
Stiften fanns i USA dock så det blir en bit med frakt, men ändå mycket billigare!

Hur bra är inte E-bay?

Jag lär återkomma med feedback när de sitter monterade!

Senast redigerat av Loffe123 (7 februari 2008)

Loffe123
17 februari 2008 · 527 Inlägg

Jag har monterat stiften på bilen nu, tomgången blev något lite högre tyckte jag. Motorn blev nog lite tystare också, särskilt under acceleration med belastning.
I övrigt så kan jag ännu inte påstå att jag märkt någon skillnad, den går inte sämre iallafall :-)
Det ska bli intressant att se hur soppaförbrukningen utvecklar sig.

Senast redigerat av Loffe123 (17 februari 2008)

bumpe Lastbilsmekaniker
17 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Undra hur de funkar med e85? Platinum är ju ingen höjdare...

Loffe123
17 februari 2008 · 527 Inlägg

bumpe skrev:
Undra hur de funkar med e85? Platinum är ju ingen höjdare...

Varför inte???

Loffe123
22 februari 2008 · 527 Inlägg

Jag har nu kommit fram till att dessa irridiumstift verkligen är bra!!!

Låt mig berätta....
Jag var ute med bilen på E4:an idag. Jag har en ganska liten och klen bil så när det kommer en brant uppförsbacke och jag ligger på femman så orkar motorn knappt hålla farten.
Har jag då gasat lite extra så har motorn börjat brumma, brrrrrrr. Släpper jag av gasen så tystnar det. Bosse bildoktorn gav en förklaring till detta fenomen en gång och det hela beror på att vid belastning av motorn så ökar trycket i cylindern, och när trycket ökar så försämras samtidigt gnistan, därav kan motorer brumma eller vibrera när man pressar de på hög växel i uppförsbackar, särskilt om stiften är slitna eller om tändningen i övrigt fungerar dåligt.

Nu till det roliga, detta fenomen som jag alltid har haft emr eller mindre på min bil är helt borta i och med de nya stiften!!!
Jag försökte verkligen provocera fram brummandet idag men det gick inte. Tidigare så har jag trott att det var fläktremmen som brummade, men nu vet jag att det var detta fenomen med dålig gnista under högt tryck som skapade ljudet.
Detta var ett riktigt bra kvitto på att dessa stift verkligen fungerar som de utlovar tycker jag!
Jag är därmed mycket nöjd med mitt köp!

Det ska bli intressant att kolla sen om bensinförbrukningen har förändrats också.

Jag ska förövrigt beställa mer stift, om någon är intresserad så kan jag köpa åt dej, 90kr stiftet inkl frakt vill jag ha.

Senast redigerat av Loffe123 (22 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang