Vem lyckades? Volvo -90 motorbyte till turbo?

Volvotjej84 helt galen
24 mars 2008 · 388 Inlägg

Emilj90 skrev:
måste bara fråga varför man turbokonverterarn en 740 när det finns ås billiga 740turbo Å 940 turbo's att köpa,

Jag har bränt ner över 15.000 i bilen. Den är benvit dvs inte lättsåld. Den är inte rostig, jag vet vad jag har, hur bilen mår, 25.000 mil på mätaren. Säg att jag får sålt den för 10 - 15.000 kr. Vad får jag för turbo för de pengarna?
Säg att jag kan lägga 10.000 ca på motorbyte, papper osv. Sälja bilen för 10, skjuta till 10, då har jag 20. Jag ska ha kombi, inte äldre än -90 och inte ha gått mer än 30.000 - orostig, osmälld och i vettigt skick... Det blev svårt att lösa... Plus pengarna jag redan lagt på min i bromsar, tändsystem, inredning, lampor osv ska fram en gång till... Det blir billigare i slutändan att byta maskin...

Varför åka fort när man kan åka brett?
a_pettsson
30 april 2008 · 7 Inlägg

byt chassinummer det är enklast:)

man får inga hästar av massa spackel ;)
Sharky
30 april 2008 · 10 287 Inlägg

Kräver ingrepp. Skita i att besikta är enklare. Det kräver inga ingrepp.

/Göran

a_pettsson skrev:
byt chassinummer det är enklast:)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Xoreza
30 april 2008 · 406 Inlägg

Det är väll bara att kläma i en turbo och besikta om den. Själv så köpper jag bilar som inte har turbo:/ Men som jag kan sätta in en turbo utan att besikta om den:) Så köp då en volvo 740 som går att turbokonvärtera för då slipper du besikta om den.

MvH Glenn Wiberg
Sharky
30 april 2008 · 10 287 Inlägg

Vi tar det en gång till idag då. Kontentan är att varje ändring på en av en biltillverkare avgascertifierad motor gör att man skapar en ny motor så måste avgascertifieras.

Lathund för avgasregler/motorbyte/växellådsbyte SFRO (uppdaterad 2008-03-03)

Reglerna som påverkar motorbyte kan delas in i två huvuddelar – avgasregler och regler som rör effekt och vridmoment.

Med de nya reglerna 20070501 så gäller olika avgasregler för motorbyte beroende på om bilen klassas som ombyggt fordon eller inte. Det är mycket viktigt att minnas och för många så är det nödvändigt att få bilen som ombyggt fordon om man ska kunna regga med motorbytet. Från och med 1993 (ändrad gräns vid årsskiftet 2007/08!) års modell är det i praktiken enda chansen.

Som tidigare har årsmodellen också inverkan. Som förut har 1975 och äldre års modell enklaste reglerna. 1976- och nyare har tuffare regler och från 1992/93 är det ännu hårdare. Men observera att det är registreringsdatum (”tagen i bruk”) som avgör stoppdatumet.

Lathunden innehåller info om bil som inte är ombyggt fordon (avgaskrav), info om bil som är ombyggt fordon (avgaskrav), info om växellådsbyte, och sist gränser för vridmoment och effekt.

AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment vilka i princip säger att man kan gå upp 20% i effekt och 10% i vrid från din bils orginaleffekt (det räknas att från den bil man konverterar - inte den starkaste i modellfamiljen. Konverterar man en Fiesta 1.1 så räknas det från den effekt en Fiesta 1.1 har - inte från en XR2). För vissa biltillverkare kan dock separate listor finnas som säger annat.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

/Göran


DJeXCute skrev:
Det är väll bara att kläma i en turbo och besikta om den. Själv så köpper jag bilar som inte har turbo:/ Men som jag kan sätta in en turbo utan att besikta om den:) Så köp då en volvo 740 som går att turbokonvärtera för då slipper du besikta om den.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Big_JN
30 april 2008 · 2 126 Inlägg

Sharky skrev:
Observera också gränserna för effekt och vridmoment vilka i princip säger att man kan gå upp 20% i effekt och 10% i vrid från din bils orginaleffekt (det räknas att från den bil man konverterar - inte den starkaste i modellfamiljen. Konverterar man en Fiesta 1.1 så räknas det från den effekt en Fiesta 1.1 har - inte från en XR2). För vissa biltillverkare kan dock separate listor finnas som säger annat.

Om man byter till en motor som går över dom där 20% effekt och 10% i vrid då?
Blir det att regga som ombyggt fordon då?

Tänkte ju slänga i en Fiesta RS Turbo motor i min, den har ju 133 hk/183 Nm mot XR2:ans 103hk/135Nm!
Det är bara motorn som skiljer dessa åt då bromsar och växellåda och allt annat är exakt likadant på dessa två modeller!

Xoreza
30 april 2008 · 406 Inlägg

Men  förklara då varför min bil har varit utan turbo och sen satte jag i en och åkte till besiktningen när jag hade tid och dom sa inget om att jag hadde en turbo. Dom sa bara att min motor var reggad som en vanlig motor men att den var turbo konverterad och att jag inte behövde göra något åt det. så jag bad dom säga en änklare version av allt. Då sa bom bara att motorn var regad som en vanlig och en turbo motor. Och att jag själv väljer om jag vill ha turbo eller inte i min motor.

Sharky skrev:
Vi tar det en gång till idag då. Kontentan är att varje ändring på en av en biltillverkare avgascertifierad motor gör att man skapar en ny motor så måste avgascertifieras.

Lathund för avgasregler/motorbyte/växellådsbyte SFRO (uppdaterad 2008-03-03)

Reglerna som påverkar motorbyte kan delas in i två huvuddelar – avgasregler och regler som rör effekt och vridmoment.

Med de nya reglerna 20070501 så gäller olika avgasregler för motorbyte beroende på om bilen klassas som ombyggt fordon eller inte. Det är mycket viktigt att minnas och för många så är det nödvändigt att få bilen som ombyggt fordon om man ska kunna regga med motorbytet. Från och med 1993 (ändrad gräns vid årsskiftet 2007/08!) års modell är det i praktiken enda chansen.

Som tidigare har årsmodellen också inverkan. Som förut har 1975 och äldre års modell enklaste reglerna. 1976- och nyare har tuffare regler och från 1992/93 är det ännu hårdare. Men observera att det är registreringsdatum (”tagen i bruk”) som avgör stoppdatumet.

Lathunden innehåller info om bil som inte är ombyggt fordon (avgaskrav), info om bil som är ombyggt fordon (avgaskrav), info om växellådsbyte, och sist gränser för vridmoment och effekt.

AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment vilka i princip säger att man kan gå upp 20% i effekt och 10% i vrid från din bils orginaleffekt (det räknas att från den bil man konverterar - inte den starkaste i modellfamiljen. Konverterar man en Fiesta 1.1 så räknas det från den effekt en Fiesta 1.1 har - inte från en XR2). För vissa biltillverkare kan dock separate listor finnas som säger annat.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

/Göran


DJeXCute skrev:
Det är väll bara att kläma i en turbo och besikta om den. Själv så köpper jag bilar som inte har turbo:/ Men som jag kan sätta in en turbo utan att besikta om den:) Så köp då en volvo 740 som går att turbokonvärtera för då slipper du besikta om den.

MvH Glenn Wiberg
Sharky
1 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Regelverket är glasklart - en motor där du ändrar någon del som ingår i certifieringen eller lägger till delar som inte finns är att betrakta som en ny motor som skall certifieras. Tyvärr sitter jag hemma denna vecka men när jag kommer till jobbet så har jag länkarna till lagtexten.
Jag har haft ett par mailkonversationer på sistone med "konvrterare" som kollade med sin lokala SBP och fick fel svar därför att SBP tyvärr inte är pålästa i alla situationer.

Notera att den text jag la in är inte något jag har skrivit själv utan den kommer rakt av från SFRO. Tycker du eller tror du att SFRO har fel så varsågod att ta en diskussion med tex Gustaf Ulander.
Se orginaltext: http://www.sfro.com/bilarframe.html

Den springade punkten är alltså att motorn måste tas som ett paket - dvs det invaliderar alla egna modifikationer.

/Göran

DJeXCute skrev:
Men  förklara då varför min bil har varit utan turbo och sen satte jag i en och åkte till besiktningen när jag hade tid och dom sa inget om att jag hadde en turbo. Dom sa bara att min motor var reggad som en vanlig motor men att den var turbo konverterad och att jag inte behövde göra något åt det. så jag bad dom säga en änklare version av allt. Då sa bom bara att motorn var regad som en vanlig och en turbo motor. Och att jag själv väljer om jag vill ha turbo eller inte i min motor.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Gronwalls
1 maj 2008 · 1 808 Inlägg

Min 740 är en GL i papprena men har besiktat den med turbomotor sen 1990 ^^ och de är en 90:a ^^

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Gronwalls
1 maj 2008 · 1 808 Inlägg

billligt som fan tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
mr240
6 maj 2008 · 136 Inlägg

Volvotjej84 skrev:
Vet att jag se4tt här på garaget att någon lyckats men jag kan inte komma på vem. Tror att det var en 740 som blev reg-bes med turbo (kan det vart en GL?) trots att det var nyare än -89...

sharky vet detta, det är klistrat också. mvh

man måste våga satsa för att kunna vinna
Volvo V70 fas2 "Fasen" (2008)
Phaetoon
6 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Mikael i norrk skrev:
Skeptisk får man nog vara när det gäller det här ämnet....  Jobbigt o göra en ombyggnad på bilen o sen inte få igenom den pga ev bes-man inte är uppdaterad eller ifall man själv inte har nåt o hänvisa till förutom en andrahandsinformation på ett forum..

Det bästa är väl att låna SFRO:s bygghandbok av senaste utgåvan och bygga utifrån den. Sen har det ju tillkommit vissa lättnader. (Bygghandboken kommer nog att ändras lite i år, men inte till det sämre...)

Måste passa på att tacka SFRO för det bra jobb som dom gör och har gjort!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang