Sänkning till min Saab 9-5:a...

Roadkiller Bredbands Tekniker
21 april 2008 · 176 Inlägg

Jag ska sänka min bil (Saab 9-5 kombi vector-02)

Jag kollade efter HR sats. En polare ringde till dom och skulle beställa en sats 40/40.Dom frågade till vilken bil. Han sa mitt regnr.Bla bla bla...osv Då sa dom till honom att eftersom jag redan har Vector så sänker den nya satsen bara 10/10 eftersom min är sänkt orginal 30/30 mot en utan sportchassi, för vector och Aero har det chassit.

Då till mina frågor som jag vill ha hjäp med!!

Vad för märke ska jag köpa för att få en sänkning som är 40/40 eller ngt liknande, mot vad jag har idag?????
För det finns ju många sänkta 9-5:or....

Är Aeron mer sänkt än Vectorn, för jag har Aero fjädrar liggandes???

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...
Greatsnyggo saabtok
21 april 2008 · 1 306 Inlägg

Roadkiller skrev:
Jag ska sänka min bil (Saab 9-5 kombi vector-02)

Jag kollade efter HR sats. En polare ringde till dom och skulle beställa en sats 40/40.Dom frågade till vilken bil. Han sa mitt regnr.Bla bla bla...osv Då sa dom till honom att eftersom jag redan har Vector så sänker den nya satsen bara 10/10 eftersom min är sänkt orginal 30/30 mot en utan sportchassi, för vector och Aero har det chassit.

Då till mina frågor som jag vill ha hjäp med!!

Vad för märke ska jag köpa för att få en sänkning som är 40/40 eller ngt liknande, mot vad jag har idag?????
För det finns ju många sänkta 9-5:or....

Är Aeron mer sänkt än Vectorn, för jag har Aero fjädrar liggandes???

nej de ska vara samma sänkning på aeron sóm vector.....ja  skulle  nog satsat på Gm fjäder och dämpare ... http://gemotor.jetshop.se/

Senast redigerat av Greatsnyggo (21 april 2008)

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Gizmojohan
21 april 2008 · 3 295 Inlägg

ring och hör med realcar och se om dom kan vaska fram nån sänkningsats som är enligt dina önskemål..

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 april 2008 · 8 744 Inlägg

Det beror på vilken modell av Vectorn du har. Om det är en Active så är den lika mycket sänkt som Aeron, annars inte. Vanliga Vectorn är ca 10mm högre än Active och Aero om jag nu inte misstar mig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Thorsholm Svartrök
22 april 2008 · 673 Inlägg

ställbart

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
Supra_robin
22 april 2008 · 4 663 Inlägg

speedparts har fast intye just 40/40 men där omkring
Mvh Robin

mysk
22 april 2008 · 13 Inlägg

wtf nu känner man sig ju blåst som har sänkningssats ifrån gm hemma....hm dock var mina dämpare bak slut så var ju tvungen att byta iaf men...

aero -01
Roadkiller Bredbands Tekniker
23 april 2008 · 176 Inlägg

Ställbart låter underbart..big_smile Men tyvärr tillåter inte min plånbok det.

Speedparts sänker deras mer än orginal eller blir det samma som på GM??Hmm..hmm
Realcar har jag snackat med och dom har inte till -02 (facelift) utan bara till 01 och det ska tydligen inte vara samma.

Undrar hur jag ska göra...

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...
d.fagersten
2 september 2011 · 150 Inlägg

Någon som fått klarhet i detta? Vilka fjädrar ska man ha?

Och är inte Aero/Vector endast 10mm lägre än en standardbil?

Kör lite av varje ;)
Magnus72
3 september 2011 · 6 Inlägg

Jo Aeron är bara 10mm lägre än en standard 9-5. Jag har själv en sänkning på min 9-5:a med 30/30mm.

/Magnus
d.fagersten
3 september 2011 · 150 Inlägg

Magnus  Vad har du för fabrikat på fjädrarna och vilka stötdämpare kör du med? Bra komfort mm?

Kör lite av varje ;)
Jimmu
3 september 2011 · 744 Inlägg

Stämmer mycket väl att SAAB´s sportchassi endast sänker 10mm mera än original.

Köper du fjädrar som sänker 40mm och redan har sportchassit blir den faktiska sänkningen 30mm.

Magnus72
6 september 2011 · 6 Inlägg

fagersten svarade på din fråga på bilden min du kommenterade smile

Jag gillar GE´s dämpare som jag har på min, stum och ändå komfort smile Var så nervös när de var nybytta så jag var ut direkt och provade att köra över vägbulor osv här i Östersund och inga problem alls smile

Lite off topic fagersten, men fronten du har på din Aero gillar jag skarpt, har en sådan svart i förrådet som jag ska byta på min senare, lack och lite sånt först såklart smile

/Magnus
d.fagersten
7 september 2011 · 150 Inlägg

Låter kanon ju smile Tål att tänkas på dem då smile

Angående fronten så ogillar jag den, tycker den ser ut som Dart Weiders hjälm i stjärnornaskrig eller vad filmen hette. Så där var den tidigare bättre enligt mig, fast kjolar och bakdel är snyggare på den nyare designen smile

Om jag ska avslöja vilken som är Saabs snyggaste 9-5 så tycker jag det är 9-5 Aero -00 gärna i rött eller silver smile många nser nog att jag är störd just nu hehe Men det en stilig bil med fina linjer och fräcka ovanliga fälgar smile

Kör lite av varje ;)
Magnus72
7 september 2011 · 6 Inlägg

Ja där ser man, roligt att du gillar den äldre fronten smile Jag ska ta någon ny bild på min då jag nu även har M3 vingen bak på min.

Håller med om att bakdelen på 02-05 är snyggare helt klart. Blir nog byte av bakdel senare också för min del.

/Magnus
d.fagersten
8 september 2011 · 150 Inlägg

Är det M3 läppen du menar? Det blir grymt nice, skulle monterat de på min röda aero men fick tyvärr aldrig tummen ur innan jag sålde den hehe

Kör lite av varje ;)
Magnus72
8 september 2011 · 6 Inlägg

Ja precis M3 läppen smile

/Magnus
klingan92
27 februari 2012 · 34 Inlägg

Några år sent men om jag har fattat det rätt nu så om jag köper typ 40/40 fjädrar sänker det 30 på min AERO 01?smile

Saab 9-5 AERO "Speldosan" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang