Basport i hatthyllan..

xBjorlingx
12 januari 2006 · 433 Inlägg

Blir det "bättre" ljud om man sågar upp ett hål i hatthyllan och sätter in en basport där? Sett att många har så men har aldrig haft så själv..

Drönirettab
12 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Jag är faktiskt lite nyfniken på det jag också. Varför sätter man portar, räcker det inte med bara ett snyggt litet hål hatthyllan.

Malmoe SSS -12
12 januari 2006 · 3 217 Inlägg

Hörde med BRL när jag var där i ett ärende... Man har det för att få ut basen bättre! Men det gör inte någon Större skillnad, skillnad blir det, men inte enorm!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
xBjorlingx
12 januari 2006 · 433 Inlägg

Okej..då spelar det väl kanske inte så jättestor roll om man har d lr inte..får väl se om ja köper 6x9or till den..och ändå måste börja kapa..då kan ja ju lika gärna göra ett hål til det med..tack för tipset!

ventohuan Fartdåre!
12 januari 2006 · 592 Inlägg

De blir skillnad.Iaf i min bil. Ja gjorde hål i hatthyllan o satte högtalargaller över. då syns de inte på samma vis att man har en baslåda.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
xBjorlingx
12 januari 2006 · 433 Inlägg

Våra bilar lär ju vara rätt lika när det gäller att ha inkapslad baklucka så gjorde det skillnad i din så gör det nog det i min med..kan ju alltid testa..är ju inte allt för krävande att göra ett hål precis..hehe..tror du att det gör nån skillnad vad man har för rör till det? biltema har väl för ett par tior..plast som plast liksom..för ska jag sätta i 6x9or så ser det lite skumt ut om man har några små högtalargaller oxå =/

Drönirettab
12 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Men frågan är hur ljudet från 6x9 blir eftersom det kommer att vara ett hål i hatthyllan bredvid dem.

xBjorlingx
12 januari 2006 · 433 Inlägg

Mja..säg d..men ja ska väl mestadels få ut diskant/mellanregister ifrån dom..har ju bas så det räcker..dom som sitter bak hör i princip bara basen och jag hör nästan bara diskant framifrån..har ju orginalhögtalare i bakdörrarna..så dom pumpar ju inte på allt för mkt tyvärr hmm

ventohuan Fartdåre!
12 januari 2006 · 592 Inlägg

Ja tycker du gör hål där du tänkte ha 6*9 typ 10cm i diameter. Sen dunkar du o ser om de e någon skillnad. Ja har enbart högtalare i dörrarna (alla 4) o sen då enbart galler till 6,5" i hatthyllan.
Här är en bild på min hatthylla.
http://www.garaget.org/?car=12414&image=108617

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
xBjorlingx
12 januari 2006 · 433 Inlägg

Jo, det kunde man ju göra i samband med att jag ändå ska skära upp hål där..så ser man ju om det spelar nå bättre..

Fanatic
12 januari 2006 · 37 Inlägg

Har du baslådan stående som på bilden ? isåfall är jag inte förvånda över att du inte får in basen i kupén... Fäll ner skidluckan och rikta basen in igenom hålet.. Täta runt kanterna om du kan ..  Då lär det bli skillnad !

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
12 januari 2006 · 441 Inlägg

Jag hade satt en basport i hatthyllan dels för att få bättre bas och sen för att 6x9orna inte ska slå fullt ut när basen slår. Så hade jag tänkt att göra på min bil.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Drönirettab
12 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Det är väl i kombi och halvkombi som lådan passar bäst med basen bakåt.
I sedan ska nog basen vara mot ryggstödet.

Drönirettab
12 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Turbo_A4 skrev:
Jag hade satt en basport i hatthyllan dels för att få bättre bas och sen för att 6x9orna inte ska slå fullt ut när basen slår. Så hade jag tänkt att göra på min bil.

Hur mycket 6x9 slår beror väl på hur du har delat.

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
12 januari 2006 · 441 Inlägg

Drönirettab skrev:

Turbo_A4 skrev:
Jag hade satt en basport i hatthyllan dels för att få bättre bas och sen för att 6x9orna inte ska slå fullt ut när basen slår. Så hade jag tänkt att göra på min bil.

Hur mycket 6x9 slår beror väl på hur du har delat.

Jo men jag menade inte på de viset. säg att du inte vill ha någon bas från 6x9orna ja då delar du de så men om du har en helt sluten bagage då flyttar du så mycke luft med basen så att 6x9orna slår med basen och de e ju inte så bra.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Drönirettab
12 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Jaha, men i så fall tror jag att de kommer att slå även om det sitter ett rör. Då är det bättre att sätta 6x9 i en låda.
Men som sagt, det är vad jag tror.

TT-Avant
12 januari 2006 · 6 851 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är väl i kombi och halvkombi som lådan passar bäst med basen bakåt.
I sedan ska nog basen vara mot ryggstödet.

Finns delade meningar om det oxå. det är inte säkert att det spelar bättre med basen mot ryggan i sedan.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
xBjorlingx
13 januari 2006 · 433 Inlägg

Jag har inte lådan som på bilden, den står längre ner (över reservhjulet) riktad bakåt..vände man den frammåt blir det mest oljud tycker jag, fått bästa ljud där den står nu riktad bakåt..tro det eller ej =P men basport i hatthyllan tror jag nog att det blir!

Drönirettab
13 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Tiaz skrev:

Drönirettab skrev:
Det är väl i kombi och halvkombi som lådan passar bäst med basen bakåt.
I sedan ska nog basen vara mot ryggstödet.

Finns delade meningar om det oxå. det är inte säkert att det spelar bättre med basen mot ryggan i sedan.

Ja, det är nog så. Jag kikade på Nårdiks sida och läste det där, har inte testat en massa själv.

Scratch
14 januari 2006 · 719 Inlägg

generellt så kör man basen mot ryggan i sedan, men är olika från bil till bil och är något man ska testa sig fram till.

live free, die young.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang