Volvo 940 börjar hacka och lambdalampan tänds

Tribalskull
24 november 2010 · 14 Inlägg

Min 940 börjar hacka fram och lambalampan började lysa.
nyss bytt rör på han och såg att katen var lite skrapad.

Om nån vet felet så skriv gärna smile

Hyundai Genesis coupé "Plastraketen" (2011)
Chrysler Newport "Aset" (1968)
PetteRR
25 december 2010 · 151 Inlägg

har nästan samma problem på min, har du kommit fram till nåt?

joQue Game On!
25 december 2010 · 244 Inlägg

Om det läcker innan lambdan så kan de bli knas. Kolla så du inte har avgasläckage eller en igensatt Katalysator

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
PetteRR
25 december 2010 · 151 Inlägg

joQue skrev:
Om det läcker innan lambdan så kan de bli knas. Kolla så du inte har avgasläckage eller en igensatt Katalysator

Min läcker ganska bra i avgassystemet, ska täta den nu innan besiktning i januari. Ungefär vars sitter lambdan?

joQue Game On!
25 december 2010 · 244 Inlägg

Den sitter i avgassystemet mellan motorn och katalysatorn. Sticker ut en grej från röret med några sladdar från.

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Tigra
4 januari 2011 · 41 Inlägg

Ja har precis samma fel på min 940 GL -92 . .
De började med att ja hörde oljud från bakre ljuddämparen den lät som en marackas...
Då kom misstankar om att katalysatorn var på väg och ge upp ( hela avgassystemet är helt nytt sedan 2 månader) . . .
Sen på väg till besiktningen när bilen blivigt riktigt varm började den rycka mycke i ca 3 min samtidigt tändes lamba-lampan till och från sen dog den helt.. ( har aldrig hänt så länge ja ägt den ca 1 år ) .
Den startade igen efter ca 5-10 minuter igen och ja han precis till besiktningen där ja fick en tvåa : för hög co 2500 halt...  0,5 får ju max vara 0,3 .
Nu ska ja plocka ner katalysatorn och om den e slut byta den.

Någon som vet om en trasig katalysator kan få bilen och rycka och efter en stund få motorn och dö ?
Lamba sonden borde ju få helt fel mätvärden och katalysatorn är helt slut och därför skicka helt galna mät värden till insprutningen.
Problemen har hänt ett par gånger men bara när bilen är riktigt genom varm efter ca 20-25 min.
Tacksam för svar...

Saab 9-3 AeroTX Cab -10
Volvo V60 D3 2.0 VEA "Blackadder" (2019)
Muckluck
4 januari 2011 · 248 Inlägg

Nu är det ju så att om det ni kallar lambdalampa lyser innebär det inte att det är fel på lambdan, kan ju vara i princip vad som helst som har med sprut/tändning att göra...

Muckluck
4 januari 2011 · 248 Inlägg

Tigra skrev:
Ja har precis samma fel på min 940 GL -92 . .
De började med att ja hörde oljud från bakre ljuddämparen den lät som en marackas...
Då kom misstankar om att katalysatorn var på väg och ge upp ( hela avgassystemet är helt nytt sedan 2 månader) . . .
Sen på väg till besiktningen när bilen blivigt riktigt varm började den rycka mycke i ca 3 min samtidigt tändes lamba-lampan till och från sen dog den helt.. ( har aldrig hänt så länge ja ägt den ca 1 år ) .
Den startade igen efter ca 5-10 minuter igen och ja han precis till besiktningen där ja fick en tvåa : för hög co 2500 halt...  0,5 får ju max vara 0,3 .
Nu ska ja plocka ner katalysatorn och om den e slut byta den.

Någon som vet om en trasig katalysator kan få bilen och rycka och efter en stund få motorn och dö ?
Lamba sonden borde ju få helt fel mätvärden och katalysatorn är helt slut och därför skicka helt galna mät värden till insprutningen.
Problemen har hänt ett par gånger men bara när bilen är riktigt genom varm efter ca 20-25 min.
Tacksam för svar...

Hade en 740 som katten blev tät på den gick ungefär som om man höll på att få soppatorsk, sen brann innehållet i katten upp så fnka han som vanligt igen smile

Tigra
10 januari 2011 · 41 Inlägg

Nu är tändstifften bytta....katalysatorn och lambdasoden är också bytta...
De som gjorde att den la av efter 20 min var styrboxen hittade en jätte fin beg på skroten.
Olja ...oljefilter och hela avgas sytemet från katten och bak är också bytt för 1 månad sen ....
Tvåan ja fick på besikningen med förhögt co2500 värde är nu ombesiktat.
Så nu är den nybesiktad så bara tuta och köra igen....

Saab 9-3 AeroTX Cab -10
Volvo V60 D3 2.0 VEA "Blackadder" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang