Ska laga rost. vad är det som gäller?

mekkarn
18 september 2011 · 226 Inlägg

Har fått en hel del små rostbubblor och tänkte ta tag i det där.
Får så olika råd så jag tänkte kolla upp vad som egentligen gäller.

Jag har fått höra...slipa-rostätare-primer-spackel-lack?
Eller ska man lägga spackel under primern?

aqulio
18 september 2011 · 1 146 Inlägg

man kan göra det på olika sätt smile
jag kör slipar bort allt rost helt rostfritt sen lägger jag spackel på engång..
sen slipar bort spackel sen lägger mer på om det behövs nytt
sen är det grundfärg sen slipa bort det sen är det bara lacka på nytt... smile
fast som sagt alla kör olika...

marven
18 september 2011 · 551 Inlägg

jag tror det är mer fördelaktigt o lägga färgen först eftersom det hindrar rosten att bildas igen, den effekten har inte spackel..

You can't B serious, oh K
volvo760turbo
18 september 2011 · 9 Inlägg

sen så får man i 9 fall av 7 inte bort all rost genom att bara slipa. blästring är det som gäller, punktbläster funkar kanon til mindre rostbubblor/rosor/stenskott osv.  epoxygrund eller zinkgrund om man kör lite billigare variant läggs på den plåtrena ytan som sedan spacklas och grundas och lackas, gör man rätt så kommer rosten aldrig tilbaka. gör man fel så är den där igen efter några månader. glöm ej att rugga upp grundfärgen så spacklet fäster också!

Audi 100 s4 "sop4" (1992)
mekkarn
18 september 2011 · 226 Inlägg

Okej lite mer olika råd alltsåsmile Jo jag vet att bläster ska vara bäst men har ingen sån. Kör rondell med en mjuk trissa.
Men då struntar jag i att lägga på rostätare iallafall? Eller ?

aqulio
18 september 2011 · 1 146 Inlägg

vilken del av bilen är det rost på?

mekkarn
18 september 2011 · 226 Inlägg

På sidor, vid dörrar. Det är en caddy. och lite på sparklådan.

volvo760turbo
18 september 2011 · 9 Inlägg

400spänn kostar en punktbläster på jula och den funkar riktigt bra! så har du tillgång till kompressor så är det helt klart värt att köpa även om det är "så lite rost som ska fixas" för oftast så blir det fler bilar i framtiden med samma problem, ytrost smile

"rostätare" har jag aldrig provat, som jag sa så kommer rosten tillbaka endå om man inte får bort allt från början.   men rostätare eller riktig grund är ju helt klart bättre än ingenting innan du lägger spackel, även om rosten bara är slipad.

Audi 100 s4 "sop4" (1992)
mekkarn
19 september 2011 · 226 Inlägg

Jättebra svar!
Då gör jag en insats med min rondell nu och köp en bläster till nästa år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang