Börjar hela resan i juni 2011. Min första bil Bmw 316i compact rasar efter "lite" grus körning. Jag bestämmer mig väldigt fort att jag ska ha en Bmw, gärna med lite lyx känsla men samtidigt prestanda. Då blev det en Bmw 330i Sedan M-tech-II.
Första dagen
Rätt så fort efter inköpet märker jag att däcken tar emot karossen där bak. Antog som nybörjare att jag hade för breda däck (255) och jag ville inte byta fälgar jag hade ju M5 fälgar ! Trodde jag skulle klara det med att bara ställa in camber vinklen så dom kom in lite mer.
2,5 grader bak. 1,5 grader fram. väldigt fort upptäcker jag att detta räcker inte och att det fortfarande tar emot där bak. Bestämmer mig väldigt snabbt för att skaffa coilovers.
Skillnaden fram mella orginal och coilovers. Detta räckte heller inte. Det visar sig att M5an fälgar har et27, och 3-serien kräver minst 35 bak. därav att det tar emot. Efter denna upptäckten blev det att leta fälgar. Resultatet blev:
Enzo Genera kallas dom. är ett budget märke från Italien.
Lite sent nu men anledningen att de tog i bak är för att de har en "skärmkant invändigt" det du behöver göra är att valsa den, och då hade även dina m5 fälgar fungerat. För jag åker på 265 baktill ET 40 TROR jag och det slår i lite redan då så blir att valsa in de kanterna!
ZElliot skrev: Lite sent nu men anledningen att de tog i bak är för att de har en "skärmkant invändigt" det du behöver göra är att valsa den, och då hade även dina m5 fälgar fungerat. För jag åker på 265 baktill ET 40 TROR jag och det slår i lite redan då så blir att valsa in de kanterna!
Tyvär inte så lätt då jag prövade de också. 3-serie kräver ett et på minst 35. M5ans fälgar har et 25 bak och et 37 fram. Nu har jag pdw kaiser 9,5x19 et43. 265/30/19 bak och går som en smäck.