Hur ska jag ta mig till när jag ska breda en v70 vinge?

volvo_trim Någon stans i Sverige
14 oktober 2012 · 144 Inlägg

Hej! jag har köpt en v70 takvinge som jag ska ha på min 740,
v70 takvingen är för kort för att sätta på en 740 så jag tänkte att breda den,
hur ska jag gå till väga?
tacksam för svar smile

Volvo 855 T5 "V70R-Front Laserblå" (1994)
Volvo 940 Turbo "Breddad" (1993)
Dellhem240
20 oktober 2012 · 67 Inlägg

kolla på mitt projekt så ser du hur jag har gått tillväga, inte riktigt klar än men än så länge tror jag på att den metoden funkar smile

blir en hel del slipande och spacklande men det får man räkna med smile

länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256368

/D

Senast redigerat av Dellhem240 (20 oktober 2012)

volvo_trim Någon stans i Sverige
20 oktober 2012 · 144 Inlägg

Hej! har du lagt något i mellan bitarna så den blir lite hållbar eller hur har du gjort?
smile

Volvo 940 Turbo "Breddad" (1993)
Volvo 855 T5 "V70R-Front Laserblå" (1994)
Zzoink
20 oktober 2012 · 1 229 Inlägg

om du gör sådär så spricker det ju direkt!

volvo_trim Någon stans i Sverige
20 oktober 2012 · 144 Inlägg

Hur ska jag göra då?

Volvo 940 Turbo "Breddad" (1993)
Volvo 855 T5 "V70R-Front Laserblå" (1994)
Zzoink
20 oktober 2012 · 1 229 Inlägg

har aldrig breddat nån vinge själv, men skulle jag aanvänt fogskum som mall hade jag slipat ner det så det låg cirka 3-4mm under själva vingen sen på med glasfiberväv smile och efter det spacklat smile

Dellhem240
21 oktober 2012 · 67 Inlägg

sant, men det du inte vissta var att fogskum och polyester (det man penslar på glasfiberväven) inte funkar bra ihop, blir bara en enda sörja kvar av fogskummet.. så jag körde fogskum, skär bort det överflödiga, på med ett lager spackel för att fylla igen lufthålen i skummet och som ett täckande lager, sen la jag ett lager glasfiber för att styva upp det hela smile och det blev riktigt hållbart må jag säga!

sen har du en massa slipning, spackling, slipning, slipning, spackling och ännu mera slipning  smile

Zzoink
21 oktober 2012 · 1 229 Inlägg

jaha nä det visste jag inte smile

Dellhem240
22 oktober 2012 · 67 Inlägg

Zzoink skrev:
jaha nä det visste jag inte smile

inte jag heller förens ja fick erfarenhet av det tongue kan ju förstås göra skillnad på vilken tillverkare av fogskum det är, sälv använde jag mig av nått med märket "sista" som ja köpte på ÖB  tongue

men om du ny ska bredda vingen så var noggrann med att måtta ut exakt på mitten av ingen innan du kapar, och kapa så rakt de bara går!  va sedan noggrann när du fäster förstärkningarna så allt blir rakt och fint smile

hoppas du lyckas bra, å langa gärna bild sen! smile
/D

Baro Awesome
27 februari 2013 · 178 Inlägg

vet inte om du är klar än men kan ju säga hur jag gjorde, först kapade jag av vingen och sedan borrade jag hål i kanterna där jag kapat (ca 3cm in) sedan så kapade jag ut till varje ål så de blev ett spår sedan fräste jag ur så att de blev som ett "v" format veck (allt detta för att man sedan ska kunna fästa glasfibret och polyestret i) sedan tog jag och kapade upp en planka och slipade till så att den tajt passade inuti vingen och mätte och justerade så jag fick rätt längd och limmade fast den. sedan var de dags att varva runt med glasfiberväv och polyester sedan glasfiberspackel och till sist finspackel smile.. de var allt haha

Kolla gärna in mitt s70 awd och v70n t5 projekt! :) MVH Baro
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291432
Volvo V70N T5 "Iridium" (2000)
Volvo s70 awd "Snövit" (1999)
Baro Awesome
27 februari 2013 · 178 Inlägg

vet inte om du är klar än men kan ju säga hur jag gjorde, först kapade jag av vingen och sedan borrade jag hål i kanterna där jag kapat (ca 3cm in) sedan så kapade jag ut till varje ål så de blev ett spår sedan fräste jag ur så att de blev som ett "v" format veck (allt detta för att man sedan ska kunna fästa glasfibret och polyestret i) sedan tog jag och kapade upp en planka och slipade till så att den tajt passade inuti vingen och mätte och justerade så jag fick rätt längd och limmade fast den. sedan var de dags att varva runt med glasfiberväv och polyester sedan glasfiberspackel och till sist finspackel smile.. de var allt haha

Kolla gärna in mitt s70 awd och v70n t5 projekt! :) MVH Baro
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291432
Volvo s70 awd "Snövit" (1999)
Volvo V70N T5 "Iridium" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang