Kraftiga vibrationer och oväsen på tomgång och vid belastning från låga varv, Audi A4 1.8t -04 Quattro

AEN
14 december 2010 · 686 Inlägg

Nu har bilen varit inne på service med kamrem + pump osv...
Kan bara säga jävlar vad bilen går nu... känns som jag fått 100hk till.. Gasade på på ettan i garaget = torr asfalt och fick fyrhjulssläpp :-D
Fattar inte riktigt varför det känns som den är så mycket stakare och alertare nu...
Dock så har den börjat låta som 1.8T motorerna kan göra... som en diesel på tomgång... och det är inte tickande från kjedjespännaren utan låter som en oljekokare rent generellt...

Mitt lilla problem verkar delvist kvarstå fast verkstaden inte kunde hitta något... dom inspekterade avgassystem osv utan något synligt...

Ljudet verkar ha flyttat sig lite mer bakåt och låter nu som det kommer under mitten mellan förarsäterna typ.. någonstans där... innan så lät det som det kom framför förarstolarna
Dock så kommer ljudet nu bara vid hård belastning och framförallt när man når max laddtryck typ... låter absolut som en avgasläcka som uppstår pga högt tryck.. typ att något separerar lite.. alternativt att det är någon from av resonansljud från avgassystemet...
Inga som helst vibrationer som innan.. visst så känns det som det vibrerar lite ¨på grund av avgasläckageljudet / resonansljudet... men absolut inte som jag hade vibrationer innan...

Senast redigerat av AEN (14 december 2010)

Mreque89 Oturen själv
14 december 2010 · 593 Inlägg

Du har inte någon ABS sensor som får isbildningar eller Antisladd skit som går på då och då?

Brum
AEN
14 december 2010 · 686 Inlägg

nej det låter inte som det... och det låter oavsätt om esp är av eller på..
Stått i varmgarage till och från så det skulle tinat i så fall...

Sharky
14 december 2010 · 10 287 Inlägg

Jag har en gammal garagepolare som är oerhört duktig Audi-mek. (Och duktig överhuvudtaget med bilar). Tyvärr håller han till i Märsta. Tycker du inte att det är för långt så kan han säkert endera ta en sväng med bilen eller ta den en helg för att fatta vad som händer. (Han räddade bl a Chrizz när hans Audi la ner en Fredag kväll här i Sthlm)

Pm:a om du vill ha hans nummer.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
AEN
23 december 2010 · 686 Inlägg

Då kom det tillbaka igen idag...
Natten som var var väldigt kall så jag börjar dra slutsatsen att det på nått sätt har med extrem kyla att göra (bilen står ute)
Körde någon mil och hade symtom till och från på tomgång och hela tiden vid belastning... körde en sväng... lät den stå två timmar och sen iväg igen... var och handlade osv och problemet kvarstod... så i en kurva i lägre fart fick jag för mig att dra på ett litet ställ...
Tryckte ur ESPn och gasade på på tvåan i kurvan med ett härligt bredställ upp till ca 6000rpm och sen rätade jag ut den och i men 3an...
och nu fanns det inga vibrationer eller oljud... körde hem både med lite mer gas och även lugnt och inget mer oljud...

På servicen hittade dom inget fel eller misstänkt... så undra vad f*n det här kan vara...
Som sagt det verkar uppstå när det har varit väldigt kallt ute och försvann vid ett ordentligt bredställ med 4hjulssläpp...

Senast redigerat av AEN (23 december 2010)

monno Elektriker
23 december 2010 · 718 Inlägg

Kanske nån liten tomte som knackar på när han tycker du kör som en kärring?:Phaha

Som att kasta vatten i sjön.
Kesler
23 december 2010 · 3 650 Inlägg

monno skrev:
Kanske nån liten tomte som knackar på när han tycker du kör som en kärring?:Phaha

AEN
23 december 2010 · 686 Inlägg

haha vem vet :-P
Lite jobbigt att ligga brett hela tiden tyvärr... blir så jobbigt när det är rusningstrafik :-P

Nej men skämt o sido.. snart kommer jag f*n börja tro att det är nått sånt :-P

zukanovic
10 mars 2013 ·

Hej!

Jag vet att det är sent för detta svar MEN detta problem finns nog kvar hos många bilar och därför kanske jag kan hjälpa dessa och göra så de slipper genomgå detta eviga sökande som jag gått igenom.

Idag har min bil varit på verkstaden i 7 veckor, jag har VÄGRAT ta tillbaka bilen innan den slutat vibrera HELT.

Efter att ha skickats runt överallt här i Linköping så har man, efter att ha "hittat" fel som balansaxlar etc, kommit fram till att det är fel på avgassystemet.

Kikar man utvändigt så är det ett fint och helt avgassystem, det brummar på som vanligt och verkar inte alls vara fel på.

Har man detta fel på sin bil, med vibrationer osv, så är det bara att lossa avgassystemet framtill, slutar vibrationerna då så är det fel på burkarna bak på det.

Ska du ha ett originalsystem kostar detta ca 18.000:-
Jag gjorde mig själv en tjänst och beställde ett Simons, lär ju låta goare och se bättre ut.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon stackare med samma problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang