Saab 99 EMS, Startar ej, Vet ej årsmodell

AntonGunnarsson
12 mars 2013 · 54 Inlägg

Tjaba, skulle behöva hjälp med att få igång min Saab 99 EMS som vägrar att starta, detta har jag försökt med:

Bytt:
-Tändstift
-Rotor
-Fördelarlock
-Tändspole
-Brytarspetsar
-Kontaktorn
-Tändkablar
-Spridarslangar
-Topplockspackning

Kollat jordningen till:
-Startmotorn
-Bensinpumpen
-Motorblocket -> Karossen
-Batteri -> Karossen

Kollar så att det finns spänning fram till:
-Startmotorn
-Bensinpumpen

Har prövat med att:
-Kopplat ur den mesta onödiga elektroniken så som Fläkt och Värmepaket
-Kopplat Bensinpumpen till eget batteri.

Har kollat:
-Så att gnista kommer från tändspolen
-Att bensin kommer fram till bensinfiltret
-Kontakt avståndet, Brytarspetsar
-Avståndet, Tändstiften

Fel som jag har hittat hittills:
-Ingen bensin fram till tändstiften


Det är säkert något jag har glömt, endast hjälp i kommentarerna tack!

Mvh Anton Gunnarsson, Nynäshamn

Senast redigerat av AntonGunnarsson (13 mars 2013)

MrSir
12 mars 2013 · 369 Inlägg

har du komp?

Pray For Japan
Lexus GS300 (2000)
Toyota Chaser Tourer V "streetdancer" (1995)
jonTe
13 mars 2013 · 5 710 Inlägg

För att kolla så du får fram bränsle hela vägen kan du:
1) Köra ett tag på startmotorn och skruva ur ett stift för att kolla så det är blött.
2) Skruva ur alla spridarna och lägga dessa med spridarslangarna kopplade i varsitt glas.
Då både ser du att det kommer fram och att spridarbilden ser någorlunda ut.

Min erfarenhet av sådana här gamla SAAB:ar med K-jetronic insprutningssystem är att de är känsliga på stiften.
Surar de ner sig kan man knäcka stiften eller att de måste blåsas.

Provat om den startar på startgas?

MVH Jonas
..............
AntonGunnarsson
13 mars 2013 · 54 Inlägg

Ska pröva det ikväll smile tack för tippsen

SierraFriberg
13 mars 2013 · 7 Inlägg

Lossa bensinslangen efter filtret  byggla reläet till bensinpumpen  och mätt upp mängden bensin som du får ut efter filtret du ska få minst ut 1,5 liter bensin på 30 sekunder annars startar inte bilen får du mindre byt bensin filter

Kör Ford för att jag vill inte för att jag måste
Ford Sierra RS Cosworth "Cossie" (1992)
Suzuki Grand Vitara "Bamse" (1999)
AntonGunnarsson
13 mars 2013 · 54 Inlägg

Glömde skriva att det inte är elektronisk bränsleinsprutning, så det är förmodligen årsmodell 75 eller nyare.

Idag har jag konstaterat att ingen bensin går ut från (vet ej vad det heter) den grejen som fördelar bensinen till varje spridarslang, altså ingen bensin fram till tändstiften. Men det går ut bensin till kallstarts-insprutningen som sitter vid insuget bakom spjället.

AntonGunnarsson
14 mars 2013 · 54 Inlägg

Ingen som äger eller har ägt en saab 99 som vet vad det är för fel? smile

Magnus_saab
14 mars 2013 · 4 Inlägg

Jag frågade far min och säger att det troligen är mängdmätaren jag vet inte hur den ser ut men det går säkert att hitta nånstans

Saab 99 GL "Den Gröna Faran" (1976)
AntonGunnarsson
14 mars 2013 · 54 Inlägg

Magnus_saab skrev:
Jag frågade far min och säger att det troligen är mängdmätaren jag vet inte hur den ser ut men det går säkert att hitta nånstans

Jo, jag ska försöka öppna den o göra rent, kolla om det är något som inte lirar som det ska.

Drönirettab
14 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Om man kollar på den stora gummibälgen så sitter den ovanpå luftmängdmätaren, sedan sitter bränslefördelarhuset i bakkant på luftmängdmätaren. Lite info om K-Jet: http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle … tronic.pdf

AntonGunnarsson
14 mars 2013 · 54 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om man kollar på den stora gummibälgen så sitter den ovanpå luftmängdmätaren, sedan sitter bränslefördelarhuset i bakkant på luftmängdmätaren. Lite info om K-Jet: http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle … tronic.pdf

Tack för den infon smile har nämligen aldrig meckat med detta insprut förut!

lampann
15 mars 2013 · 42 Inlägg

Ta bort gummibälgen på mängdmätaren/bränslefördelaren! så ser du skivan till bränslevågen där! be någon sitta o köra på startmotorn samtidigt som du lyfter den LITE med en polygrip på bultskallen i mitten! Startar den då så kolla att gummibälgen är hel! är den det så kärvar skivan eller inte centrerad! lägg lite fett runt kanten på den! Mvh

AntonGunnarsson
16 mars 2013 · 54 Inlägg

Hallå igen! Själva skivan gick inte att lyfta så jag monterade isär hela mängdmätaren och gjorde rent, så nu gick det att lyfta upp den. Nu tänder den till iaf smile tack så mycket alla! Nu tror jag bara att tändningen står lite fel, efter som att den tänder till och går i ca 4-5 sekunder sen dör den. Ska kolla mer på det på måndag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang