Brusljud problem!?

Murkelost
22 maj 2013 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem med att det brusar ur min bashögtalare i bilen i samband med att jag slår på cd spelare som via remote säger åt monoblocket att slå på strömmen, ibland knastrar det något.

Trots detta så spelar monoblocket och basen ändå bra utan någon indikation på distortion i själva musikljudet.
Men när jag sänker volymen till noll så hör man detta brusande. Det är inte särskilt starkt, men det hörs.

Någon som har något tips på vad det eventuellt kan vara som orsakar detta?

Jordkabel och pluskabel till monoblocket sitter ordentligt fixerade, och jorden har kontakt med ren plåtyta från chassit.

Min egen misstanke är att det är någon kabel som inte är 100%.

Tacksam för input smile

Mvh // Fredrik

AndrAAx
22 maj 2013 · 742 Inlägg

Ställ ner gainen på slutstegen så borde det ta bort det mesta!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Murkelost
23 maj 2013 · 4 Inlägg

AndrAAx skrev:
Ställ ner gainen på slutstegen så borde det ta bort det mesta!

Tack för tipset. Jag har lyckats få ner det något, men helt går det inte. Dock så hörs det inte när man spelar musik så det kunde vara värre smile Tyvärr så kvarstår problemet med att det ibland "sprakar" eller "knastrar" från basen under kort tidsintervall.

Det är helt sporadiskt det sker, och inte så ofta. Jag tycker inte det verkar påverka basens förmåga av att kunna leverera en bra bas återgivning heller. Jag har lyckats höra detta "missljud" vid ett tillfälle då jag spelade skapligt högt, annars så har jag bara hört det när volymen varit på noll.

För tillfället så ligger remoten från cd till förstärkare på samma sida som RCA kabeln, jag ska flytta den men jag måste först köpa en bättre kabel ( det är skarvat på två ställen för stunden på remote ).

Min fundering är om felet ligger hos förstärkaren eller basen trots att de tillsammans spelar på bra, eller om det är en kabel som orsakar denna störning på något vis.

Senast redigerat av Murkelost (23 maj 2013)

linkan10
26 maj 2013 · 36 Inlägg

ligger lågnivå kabeln på samma ställe som ström kabeln kan du få störningar, samma gäller om remoten ligger så också.

BMW X3 30SD "E83" (2007)
BMW X5 40D "E70" (2011)
Mercedes 300TE-24v "Gatmonster" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang