V40 -01 klonkar ibland

BlueScreeen
26 april 2013 · 2 030 Inlägg

Hejsan!
Har en V40 T4, den klonkar lite lätt när man släpper upp/ner kopplingen.. det klonkar inte varje gång men skulle nog säga 4av 5ggr iaf.. Och idag blevdet en gång när jag körde ner för en låg kant men testade sen igen på samma kant men då inget.
Vad kan det vara tro? Det sitter kortare sportfjädrar på.

MVH Jocke smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

det är inget som hänger o tar emot i marken ibland?
vartifrån låter det? fram/bak, höger/vänster?
har du haft isär nått o meckat med t.ex om de är efter att du bytt till sportfjädrarna?

Mvh Kristoffer

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
BlueScreeen
27 april 2013 · 2 030 Inlägg

Nej tar emot gör det inte då det kan uppstå på helt plan väg också.
Men det låter fram iaf tror vänster men inte alls säker

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
svartp3ppar
27 april 2013 · 162 Inlägg

okej.
kan ju vara bussning till framvagnen eller fjäderbenet men de brukar i och för sig bara låta när de guppar o så..
hur mycket kortare är sportfjädrarna än original? är det nyligen bytt till dom?

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
BlueScreeen
28 april 2013 · 2 030 Inlägg

Jag tror på en bussning men jag är inte speciellt kunnig..
kan nog va 3-5cm kanske, det var ägaren innan som slängde på dom men dom ser inte nya ut så kanske kan vara 2-3år gamla

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
svartp3ppar
28 april 2013 · 162 Inlägg

okej men dom har alltså suttit på innan e började låta alltså?
som sagt, mest troligt en bussning, hissa upp bilen så e de bara gå igenom alla så kommer du nog hitta felet! smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
28 april 2013 · 181 Inlägg

Stabilistatorstagena på V40 är av sämre modell av egen erfarenhet.. Klonkade o hade sig fram på svärmors V40.. Dessa byttes och sen dess har det varit tyst i framvagnen.

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
BlueScreeen
28 april 2013 · 2 030 Inlägg

940hx35 skrev:
okej men dom har alltså suttit på innan e började låta alltså?
som sagt, mest troligt en bussning, hissa upp bilen så e de bara gå igenom alla så kommer du nog hitta felet! smile

Japp det är jag ganska säker på att dom har. Trodde nog att de skulle bli att hissa upp den.. menmen man lä väll gö de för att få reda på felet smile

Bobzilajnen skrev:
Stabilistatorstagena på V40 är av sämre modell av egen erfarenhet.. Klonkade o hade sig fram på svärmors V40.. Dessa byttes och sen dess har det varit tyst i framvagnen.

Jaha på det viset också.. Enkelt sätt att kolla de på? smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
29 april 2013 · 2 030 Inlägg

När man rattar fullt åt vardera håll så hackar däckena fram(som på en svetsdiffad 740)
kan det ha något samband med klonkandet tro?
Läste i nån annan tråd nånstans att detta hackande kan komma pga slitna däck, låter lite mystiskt tycker jag dock.. smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
21 september 2013 · 2 030 Inlägg

Var för ett tag sedan in med den så dom fick byta bakre länkarmsbussningen, vart lite bättre ett tag..
Men funderar nu, kan hela länkarmen vara kass?? Läste att däcken kunde bli snedslitna, och mina är lite snedslitna vad jag kan se!

MVH

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang