Däckslitage 945 höger fram ytter

BOBert this shit's got to go
24 november 2013 · 183 Inlägg

La just om till vinterdäcken och ser då att höger fram däck är väldigt slitet på utsidan. Så mönsterdjupet ligger på typ 5-6mm på insidan däcket och 1-2mm på utsidan.

Bilen drar inte åt något håll och har inte gjort under hela sommaren, och det är ju bara på ena sidan så tror ju inte toe vinkeln är helt galen. Så jag gissar på att det är camber vinkeln som är fel på höger fram.

Den slet på utsidan på bägge sidorna när det satt sänkfjädrar på så jag trodde ju det skulle gå väck när jag satte dit original igen, men nått värkar ju vara galet.

Någon som kan lite om däckslitage, 940, detta fenomen och vad som kan vara fel?

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
mb_pucken
24 november 2013 · 5 090 Inlägg

Har ett däck blivit snedslitet så kommer det att slitas snett även efter att hjulinställning eller som i ditt fall fjädrarna byts då mönstret är mindre där och på så vis minska i samma takt som resten av däcket.
Men en hjulinställning skulle kanske inte skada ändå smile då vet man att det står rätt sen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BOBert this shit's got to go
24 november 2013 · 183 Inlägg

mb_pucken skrev:
Har ett däck blivit snedslitet så kommer det att slitas snett även efter att hjulinställning eller som i ditt fall fjädrarna byts då mönstret är mindre där och på så vis minska i samma takt som resten av däcket.
Men en hjulinställning skulle kanske inte skada ändå smile då vet man att det står rätt sen smile

Ska väll tilläggas då att däcket som är så snedslitet nu aldrig suttit där innan, det åkte på efter jag bytte fjädrar och var då knappt slitet över huvudtaget. jo det kommer nog bli en inställning men jag vill förstå problemet och det är kul att försöka luska ut saker smile

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 november 2013 · 2 307 Inlägg

Kan ju vara att corden i däcket har släppt med. Toe justeringen delar ju automatiskt sig mellan hjulen så isåfall borde bägge framhjulen vara slitna.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
BOBert this shit's got to go
24 november 2013 · 183 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Kan ju vara att corden i däcket har släppt med. Toe justeringen delar ju automatiskt sig mellan hjulen så isåfall borde bägge framhjulen vara slitna.

däcket ser friskt ut i övrigt så det har jag lite svårt att tro. ja jag menar det och det är dom ju inte.. hmm.. kan kanske bilen ha fått sej en smäll nån gång eller att nån bussning är slut? fast då borde det ju glapa och det skulle ju besiktningen ha sagt nått om isf tycker jag.

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
Eson_
25 november 2013 · 48 Inlägg

BOBert skrev:

JaggaChafen skrev:
Kan ju vara att corden i däcket har släppt med. Toe justeringen delar ju automatiskt sig mellan hjulen så isåfall borde bägge framhjulen vara slitna.

däcket ser friskt ut i övrigt så det har jag lite svårt att tro. ja jag menar det och det är dom ju inte.. hmm.. kan kanske bilen ha fått sej en smäll nån gång eller att nån bussning är slut? fast då borde det ju glapa och det skulle ju besiktningen ha sagt nått om isf tycker jag.

Nädu besiktningen kan nog ha missat, köpte vr6an av salle och skulle börja ordna dom 2or som blev på bilen men när ja lossa hjulet fram vänster sida märker jag att hjullagret glappar flera millimeter så tar bort navet å lossa styrleden och märker då även att inre styrleden glappa friskt och det hade dom inte heller märkt så tongue Kramfors besiktning som missat. Går alltid igenom bilen själv och känner på alla leder och lager,bromsar innan ja besa nuförtiden så vet man iaf att allt är som de ska smile

BOBert this shit's got to go
25 november 2013 · 183 Inlägg

Eson_ skrev:

BOBert skrev:

JaggaChafen skrev:
Kan ju vara att corden i däcket har släppt med. Toe justeringen delar ju automatiskt sig mellan hjulen så isåfall borde bägge framhjulen vara slitna.

däcket ser friskt ut i övrigt så det har jag lite svårt att tro. ja jag menar det och det är dom ju inte.. hmm.. kan kanske bilen ha fått sej en smäll nån gång eller att nån bussning är slut? fast då borde det ju glapa och det skulle ju besiktningen ha sagt nått om isf tycker jag.

Nädu besiktningen kan nog ha missat, köpte vr6an av salle och skulle börja ordna dom 2or som blev på bilen men när ja lossa hjulet fram vänster sida märker jag att hjullagret glappar flera millimeter så tar bort navet å lossa styrleden och märker då även att inre styrleden glappa friskt och det hade dom inte heller märkt så tongue Kramfors besiktning som missat. Går alltid igenom bilen själv och känner på alla leder och lager,bromsar innan ja besa nuförtiden så vet man iaf att allt är som de ska smile

jo det klart. men jag har heller inte märkt av att det glappar när jag har vart å ruckat på det nu. så frågetecknet kvarstår...

Man får inte va slö för då blir man dö
Volvo 945 Turbo "Rödtegel" (1993)
FLindgren
25 november 2013 · 5 089 Inlägg

bara att göra hjulinställning.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang