Echonator
Köpingsbo i exil
8 april 2014
· 507 Inlägg
Johanness skrev:
Hej.
Var in igår på Mekonomen och handla en uppgraderingssats till min nuvarande vevhusventilation.
Han slog in mitt reg. nr och plockade fram en låda som han sa skulle passa.
Lämnade in bilen hos en auktoriserad saab verkstad, de ringer upp någon timme senare och säger att grejer passar inte min bil, att jag fått fel grejer.
Vad har mekonomen för skyldighet här? Har 5 mil till närmaste mekonomen, dessutom kan jag behöva betala för en extra timme som verkstaden lagt ner.
Nu har Saab verkstaden beställt riktiga grejer, saab org. Som dessutom var 170kr billigare.
Blir skogstokig.
Sådär går det när man är dumsnål. Jag trodde det var allmänt vedertaget att Mekonomen och de andra reservdelsvaruhusen generellt sett inte ens själva har koll på vad man säljer.
I princip kan du bara hävda "fel på varan" enligt KKL, men det berättigar dig ingen ersättning för extra verkstadsbesök, bensinpengar etc. Du kommer om möjligt att kunna få byta ut din vara mot rätt produkt (kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.) och med den nya varan kan du nog säkert åberopa öppet köp iom att den förpackningen är obruten....och på så vis i alla fall få tillbaka pengarna för produkten
Senast redigerat av Echonator (8 april 2014)