Ska köpa en golf gti 2000! KÖPRÅD/Problem!!

Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

•2000

• 15400mil

• Modifikationer på bilen 
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?

nej standard 1,8T 20V

• gägga under oljelocket.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?

vet ej

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Har det bytts några delar?
Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?

Svar nej.







Tjena tänkte köpa en as fin golf gti. den kostar 32k och jag åkte hem för att tänka på saken! den har gått igenom besiktningen 2 år i rad utan några problem.

Gick as bra i motorn o i lådan verkligen inga problem redig glidarbil! big_smile

(bilen har inte alls gått mycket sen senaste besiktningen)

Men felet är att när vi kört en stund så skulle vi kolla de sista eftersom motorn var varm.. o vi upptäckte att under motorolje locket var det gult kladd elr vitt men det var kladd iaf? är det bra elr dåligt ska man undvika köpet?

Alex_bergstr
15 februari 2016 · 1 364 Inlägg

Det med kladdet är ju inte bra men behöver ju inte betyda att något e dåligt, blir så när man kör många korta sträckor, pressa den en stund på motorvägen så ska du se att de blir bättre!

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

Beangt skrev:
Det med kladdet är ju inte bra men behöver ju inte betyda att något e dåligt, blir så när man kör många korta sträckor, pressa den en stund på motorvägen så ska du se att de blir bättre!

ahh fan! men de känns ju lite sådär att köpa en bil för 30k som har sån gegga .. känns ju typ som toplock .. :p

Stickan såg ju bra ut iaf.. han som ägde bilen sa att det är kondens från att han kört kortare sträckor .. sa han iaf?

Oggejay
15 februari 2016 · 139 Inlägg

Såg kladdet ut som vaniljkräm?
Har för mig att det är ett tecken på att det kommer in kylarvätska i motoroljan neutral

Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

Oggejay skrev:
Såg kladdet ut som vaniljkräm?
Har för mig att det är ett tecken på att det kommer in kylarvätska i motoroljan neutral

det var typ gulvitt tror ja ..

Oggejay
15 februari 2016 · 139 Inlägg

Maeeken skrev:

Oggejay skrev:
Såg kladdet ut som vaniljkräm?
Har för mig att det är ett tecken på att det kommer in kylarvätska i motoroljan neutral

det var typ gulvitt tror ja ..

typ majonäs-aktigt ?

Backstream
15 februari 2016 · 168 Inlägg

Maeeken skrev:

Beangt skrev:
Det med kladdet är ju inte bra men behöver ju inte betyda att något e dåligt, blir så när man kör många korta sträckor, pressa den en stund på motorvägen så ska du se att de blir bättre!

ahh fan! men de känns ju lite sådär att köpa en bil för 30k som har sån gegga .. känns ju typ som toplock .. :p

Stickan såg ju bra ut iaf.. han som ägde bilen sa att det är kondens från att han kört kortare sträckor .. sa han iaf?

Om olja på stickan ser bra ut och det endast ser ut så på locket så är det nog bara kondens som säljaren säger, det kan lika gärna se ut så på en så gott som ny motor som bara körs korta sträckor utan att komma upp i ordentlig arbetstemperatur. Jag ser ofta det fenomenet på jobbet på diverse entreprenadmaskiner och ser ingen anledning till oro.

Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

Oggejay skrev:

Maeeken skrev:

Oggejay skrev:
Såg kladdet ut som vaniljkräm?
Har för mig att det är ett tecken på att det kommer in kylarvätska i motoroljan neutral

det var typ gulvitt tror ja ..

typ majonäs-aktigt ?

http://www.volkswagengolf.se/album_pic.php?pic_id=27695          typ såhär tror ja :o

Oggejay
15 februari 2016 · 139 Inlägg

jag hade så där på en gammal volvo jag hade en gång, då räckte det att byta topp-packningen.

Vetifan hur det är på vvw motor. De är väl av aluminium , brukar bli skeva om det blir varmt

Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

Oggejay skrev:
jag hade så där på en gammal volvo jag hade en gång, då räckte det att byta topp-packningen.

Vetifan hur det är på vvw motor. De är väl av aluminium , brukar bli skeva om det blir varmt

Jag har ingenn anning kanske ska hålla mig undan från den bilen då hmm

Oggejay
15 februari 2016 · 139 Inlägg

Maeeken skrev:

Oggejay skrev:
jag hade så där på en gammal volvo jag hade en gång, då räckte det att byta topp-packningen.

Vetifan hur det är på vvw motor. De är väl av aluminium , brukar bli skeva om det blir varmt

Jag har ingenn anning kanske ska hålla mig undan från den bilen då hmm

Jag är inte helt säker bör tilläggas, vänte på några fler svar innan smile

Alex_bergstr
15 februari 2016 · 1 364 Inlägg

Tror inte på topplocks packning iallafall snarare kondens😂

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

Beangt skrev:
Tror inte på topplocks packning iallafall snarare kondens😂

ahh vetifan .. detta är ju en bil ja ska köpa ingen ja äger så är ganska osäker haha :p

mangeSBR
15 februari 2016 · 162 Inlägg

Kör man mest kortare vändor på typ 30 min så hinner kondensen inte kokas bort, hade likadant på frugans golf 1.6 -01, den gick som andra bil å de var alltid vaniljvisp i oljelocket pga kondens, drog inte en droppe vatten på 3 år

Senast redigerat av mangeSBR (15 februari 2016)

Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

mangeSBR skrev:
Kör man mest kortare vändor på typ 30 min så hinner kondensen inte kokas bort, hade likadant på frugans golf 1.6 -01, den gick som andra bil å de var alltid vaniljvisp i oljelocket pga kondens, drog inte en droppe vatten på 3 år

ahh men om vi tänker det värsta typ att toplocket går sönder kosatar det mycket att lämna in? är inte den händigaste killen .. :p

Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

Backstream skrev:

Maeeken skrev:

Beangt skrev:
Det med kladdet är ju inte bra men behöver ju inte betyda att något e dåligt, blir så när man kör många korta sträckor, pressa den en stund på motorvägen så ska du se att de blir bättre!

ahh fan! men de känns ju lite sådär att köpa en bil för 30k som har sån gegga .. känns ju typ som toplock .. :p

Stickan såg ju bra ut iaf.. han som ägde bilen sa att det är kondens från att han kört kortare sträckor .. sa han iaf?

Om olja på stickan ser bra ut och det endast ser ut så på locket så är det nog bara kondens som säljaren säger, det kan lika gärna se ut så på en så gott som ny motor som bara körs korta sträckor utan att komma upp i ordentlig arbetstemperatur. Jag ser ofta det fenomenet på jobbet på diverse entreprenadmaskiner och ser ingen anledning till oro.

ok tack smile men vet fan inte haha tänk så är det något allvarligt..

mangeSBR
15 februari 2016 · 162 Inlägg

Lämnar du in det på vw så lär det kosta en rejäl sudd, men det finns mkt folk som skruvar med 1.8t motorn i privat regi,så det går alltid att ragga tag i nån som kan hjälpa dej om det skulle vara topplocksbyte.
Men åk med bilen till en verkstad å provtryck systemet innan köp, det går ju även att ta ett co prov i expansionskärlet för att se om den trycker ut avgaser i kylsystemet

Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

mangeSBR skrev:
Lämnar du in det på vw så lär det kosta en rejäl sudd, men det finns mkt folk som skruvar med 1.8t motorn i privat regi,så det går alltid att ragga tag i nån som kan hjälpa dej om det skulle vara topplocksbyte.
Men åk med bilen till en verkstad å provtryck systemet innan köp, det går ju även att ta ett co prov i expansionskärlet för att se om den trycker ut avgaser i kylsystemet

hur mycket kostar en sån undersökning.

mangeSBR
15 februari 2016 · 162 Inlägg

Eftersom det inte är nåt avancerat ingrepp så kan jag inte tänka mej att det är speciellt många kronor, ring nån lämplig bilverkstad å fråga

Maeeken
15 februari 2016 · 14 Inlägg

mangeSBR skrev:
Eftersom det inte är nåt avancerat ingrepp så kan jag inte tänka mej att det är speciellt många kronor, ring nån lämplig bilverkstad å fråga

ahh får la se alltså.. det är säkert inget problem ba ja som är så jävla nojjig .. mycke pengar o en bra bil står på spel :')

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang