Hur laga smårepor på lackförseglad bil?

Lars2
11 juni 2017 · 67 Inlägg

Hur skall man laga smårepor på en lackförseglad bil? Jag antar att det inte är att rekommendera att polera och så? Då försvinner väl lackförseglingen. Är det lackstift och bara dutta i lite med pensel som gäller eller?

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
caromania Forummoderator
11 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Jag ska ärligt säga att jag inte vet hur lackförseglingen stöter sig med den nya lacken som appliceras, men jag brukar undvika stiften och istället använda en fin "dyr" mårdhårspensel, en sådan man skaffar i bättre hobbyaffärer, och sedan dra i försiktigt efter att jag köpt hem färgen i en liten burk. Perfekt vid stenskott. Repor däremot är ju knepigare!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CC72
11 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Vad är det för lackskydd på den?

Lars2
12 juni 2017 · 67 Inlägg

Finns det olika lackförseglingar?

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
viccoA
12 juni 2017 · 3 111 Inlägg

Är reporna så små att de går att polera bort ska du absolut inte smeta på en massa lack. Polera direkt på det gamla lackskyddet, be en rekondfirma göra det om du inte har utrustning och rätt produkter. Tvätta bort polermedlet med sprit och applicera nytt lackskydd på ytan.

CC72
12 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Lackförseglingar/lackskydd finns det hur många som helst av. ViccoA gav dig ett bra svar annars.

Finns många lösningar men en utan bild på repan/reporna så är det svårt att avgöra vad bästa lösningen är. Har du inga maskiner och medel så åk tillbaka till rekondfirman (om du är nöjd med dom) och be dom kolla på det. Dom kanske blir tvungna att våtslipa lite, polera upp ytan och lägga nytt lackskydd.

Lars2
17 juni 2017 · 67 Inlägg

Så här ser reporna ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223489/223489-f35d4b8c7ed3fa38b70330bc3c42035c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223489/223489-406f4478d404250c4b6a2c419c8f36f9.jpg
Prickarna är stänk och frömjöl tror jag. Det är reporna som är beständiga. Den översta, största repan är lagad med lackstift ser det ut som. Bilen levererades den 31/5 och i varudeklarationen står det att den har lite repor, som är tillbörligt med det miltalet. Det var det som säljaren åberopade när jag frågade om dem. Innan bilen levererades hade den varit inne på helrekond och lackförsegling. Reporna sitter i höger framhörn på en plastskärm. Det kanske var därför bilreparatörerna inte tyckte att de kunde polera bort dem. Bilfirman bjöd på ett lackstift och tyckte jag kunde använda det för att åtgärda reporna. De är inte så synliga. Man måste stå nära. Det tog en vecka innan jag såg dem.

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
CC72
17 juni 2017 · 1 661 Inlägg

De flesta av de där är inga problem att få bort. Antingen med polering eller våtslip+polering. Det beror på vem som utför arbetet och hur mycket vana dom har.

Lars2
17 juni 2017 · 67 Inlägg

CC72 skrev:
De flesta av de där är inga problem att få bort. Antingen med polering eller våtslip+polering. Det beror på vem som utför arbetet och hur mycket vana dom har.

Verkstaden är MRF-registrerad. Bil 3:an eller Toyota Uppsala som de också heter. En större firma med flera anläggningar. Som sagt var skadan på plast.

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
CC72
17 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Kan vara "Nisse på hörnet" lika gärna. Kompetensen sitter inte i firmanamnet utan i den som utför hantverket.

Kolla så dom vet vad dom gör. Kör man för länge  på speciellt plast så blir det för varmt och färgen kommer att försvinna.

viccoA
17 juni 2017 · 3 111 Inlägg

Gå till en välkänd rekondfirma och be om deras bedömning, jag tror med att med lite abralon (våtslip) och polering så blir det nog tillräckligt bra.

jaka54
17 juni 2017 · 5 852 Inlägg

Hej!
Jag skulle bara våtslipa med 2000-2500 papper och sedan rubba/polera för hand med trasa. Hur enkelt som helst! Glöm lackförseglingen! Den är inget undermedel! Men... är reporna för djupa så att du ser grundfärgen (grå) då måste du fylla i med lackstift (och sedan våtslipa med 200-2500 papper  och rubba/polera) eller be en billackerare lacka.

viccoA
18 juni 2017 · 3 111 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle bara våtslipa med 2000-2500 papper och sedan rubba/polera för hand med trasa. Hur enkelt som helst! Glöm lackförseglingen! Den är inget undermedel! Men... är reporna för djupa så att du ser grundfärgen (grå) då måste du fylla i med lackstift (och sedan våtslipa med 200-2500 papper  och rubba/polera) eller be en billackerare lacka.

Polera för hand blir inte bra efter våtslipning.

Litto
24 juni 2017 · 22 Inlägg

viccoA skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle bara våtslipa med 2000-2500 papper och sedan rubba/polera för hand med trasa. Hur enkelt som helst! Glöm lackförseglingen! Den är inget undermedel! Men... är reporna för djupa så att du ser grundfärgen (grå) då måste du fylla i med lackstift (och sedan våtslipa med 200-2500 papper  och rubba/polera) eller be en billackerare lacka.

Polera för hand blir inte bra efter våtslipning.

Instämmer, detta försökte jag med ett en gång och det gick åt helsike.. så undvik detta!

jaka54
24 juni 2017 · 5 852 Inlägg

Hej!
Har polerat för hand i över 30 år så jag vet att det funkar. Både bilar MC och Modellflygplan (alla lackade med 2-komp billack). Men jag håller med om att lackstift är inte speciellt lyckat. Bättre då att lacka om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-817aa53489990bad3a40b08524a2ea5a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-cc1634a9398ff8323aaf5fea5bc2e7c0.jpg

Senast redigerat av jaka54 (24 juni 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang