Laddtryck Saab 9-3 1,8t Biopower -08

Sturbo
27 juli 2017 · 46 Inlägg

Halloj. Tänkte höra om någon vet på ett ungefär vad en Saab 9-3 1,8t Biopower ligger på i laddtryck som har steg 1 mjukvara. Då det är lite svårt på denna modell att koppla på analog laddtrycksmätare så vill jag kolla upp det med hjälp av en dator. Enda stället som jag vet om där man kan koppla på en analog mätare är vid bränsletrycksregulatorn och vad jag har hört så rekommenderar folk att inte koppla på där om slangen skulle lossna. Har kollat med två olika dataprogram (Mekonomens och Delphi) och där har jag kollat under realtidsdata på insugstryckrör och där får jag ett värde på ca. 160 kPa. Omräknat till bar så blir det 1,6 bar. Tycker det låter väldigt mycket. Finns det något annat ställe i dom programmen som man kan få fram rätt laddtryck? Det som är gjort med bilen är Nordic steg 1 och Precision 680 cc spridare. Vore tacksam om någon kunde hjälpa till.

Jesper328
29 juli 2017 · 2 408 Inlägg

160kPa är ju 0.6bar i övertryck, så det låter ju som att den laddar för lite.
Laddtrycket ändras ju om du kör på etanol eller bensin också.

Kör du med Delphi så loggar du insugstryck/inlet pressure.
Kan inte lova att jag har rätt, men den bör ju ladda runt 1bar/200kPa på steg 1 iaf.

Du kan koppla in en mätare på slangen mellan WG eller kompressorhus och magnetventil, inget att rekommendera men hellre det än till BTR.
Däremot så kommer den endast att läsa övertryck då.
Laddar den 0.6 på klockan då med så kan vi nog börja fundera på mekaniska fel.
Sen så har jag inte hört så mycket bra om Nordic's mjukvaror, men det håller jag för mig själv. smile

Jesper

Senast redigerat av Jesper328 (29 juli 2017)

Up the RA
Mackan134
18 augusti 2017 · 36 Inlägg

Hej, har dom inte maxat ur original turbon med 680 spridare? Då är det inte omöjligt att den laddar så pass högt som mapsensorn tillåter. Med steg 1 laddar den en bit över 1bar på E85. /Marcus

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang