Growe skrev:
varför ska du sänka kompressionen? du ändrar ju utväxlingsförhållandet när du ändrar längden.. enda anledningen man brukar ändra längden är när man vill öka eller minska slaglängden med en annan vev. det är inte så enkelt att bara kompressionen ändras när man monterar en kortare vevstake. man ökar oxå belastningen på grejerna. även om kolvens nedre läge och övre läge ändras 2mm så ändras oxå hur fort kolven kommer flytta sig i cylindern. då volymen kommer vara den samma. så både kolv och vev påverkas av att ändra längden. finns ganska mycket information om ämnet. sen om det fungerar för dig eller inte är ju en fråga att räkna på. Men för att minska kompression så känns det relativt onödigt.. antar att du ska turbo ladda den du har skapligt okej kompression för e85 med tjockare packning så blir det safe.
sen måste det så klart finnas plats för kolven att gå ner 2mm längre ner i cyl. och det är ju inte säkert..
Ja har ju inte en aning därav jag frågar, hur det passar ihop med det andra 2.8l grejerna och IV toppen.
Ja jag ska köra turbo.
Behöver ändå köpa stakar därav jag undrar vad som hade varit bäst av de två när man nu ändå ska köpa. Vet det finns bättre märken att köpa ifall nån skulle påpeka det men va inte det jag undrade heller :-)
https://www.ebay.co.uk/itm/324330603563
Dessa grejer iallafall!
Edit. Cooperingpackningen jag har är i STD mått. Borde jag inte vinna nått av 133mm? Läser så mycket olika om kompsänka eller inga, att det ska göras för det ska hållas osv. Går ju ner ifrån 140mm till 135mm så de ej ska ta i toppen? Borde jag inte vinna nått på att gå ner till 133mm då?
Spekulerar bara nu och undrar, så vill inte bli dumförklarad om jag är helt ute och cyklar ;-)
Senast redigerat av zimpan304 (5 januari 2021)
"Körförbud men inte börnförbud" :cool: