Automaten sänker inte motorns varvtal

Smurfen40
8 mars 2022 · 689 Inlägg

Honda accord 2004 vetic

Så tar vi en ny fråga ang automatlådan.
När man gasar lite och den ska  äxla upp så är det precis som den inte sänker varvtalet utan bara slår i växeln. Är mest mellan 1-2 och 2-3an.
Kör jag sakta så kan den växla fint, samma om jag släpper gasen precis innan växling.
Bytt 4 liter olja i automaten nyss, så där är nån liter gammal olja kvar, dock utan något jättedesultat.
Känns som den får fel info ifrån motorn typ.
Några förslag??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Brådhis * Voff voff *
9 mars 2022 · 10 314 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Honda accord 2004 vetic

Så tar vi en ny fråga ang automatlådan.
När man gasar lite och den ska  äxla upp så är det precis som den inte sänker varvtalet utan bara slår i växeln. Är mest mellan 1-2 och 2-3an.
Kör jag sakta så kan den växla fint, samma om jag släpper gasen precis innan växling.
Bytt 4 liter olja i automaten nyss, så där är nån liter gammal olja kvar, dock utan något jättedesultat.
Känns som den får fel info ifrån motorn typ.
Några förslag??

En normal automatlåda (eller motorn den siter ihop med) sänker inte varvet (eller snarare effektuttaget) utan växlingen sker och sedan ändras motorvarvet utifrån den ändrade utväxlingen. Skulle motorn sänka varvtalet (också) skulle du få en minst sagt varierad acceleration.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Smurfen40
10 mars 2022 · 689 Inlägg

Brådhis skrev:

Smurfen40 skrev:
Honda accord 2004 vetic

Så tar vi en ny fråga ang automatlådan.
När man gasar lite och den ska  äxla upp så är det precis som den inte sänker varvtalet utan bara slår i växeln. Är mest mellan 1-2 och 2-3an.
Kör jag sakta så kan den växla fint, samma om jag släpper gasen precis innan växling.
Bytt 4 liter olja i automaten nyss, så där är nån liter gammal olja kvar, dock utan något jättedesultat.
Känns som den får fel info ifrån motorn typ.
Några förslag??

En normal automatlåda (eller motorn den siter ihop med) sänker inte varvet (eller snarare effektuttaget) utan växlingen sker och sedan ändras motorvarvet utifrån den ändrade utväxlingen. Skulle motorn sänka varvtalet (också) skulle du få en minst sagt varierad acceleration.

Ok är med så långt.
Har beställt mer olja så jag kan göra fler byten och även nytt filter så hoppas jag att den ska sluta slå i växlarna.
Läst äm 2 st som haft samma typ av problem som gick över av sig själv. Dock gälde det volvo, där misstänkte dom en ventil som hängt sig.
Hur som, bytar olja och filter i lådan igen så får vi se

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang