Säljråd

YungDagger
10 juni 2022 · 7 Inlägg

Tja! Jag har bestämt mig att sälja min kära Celica.
Jag har lagt ut den och det är förvånansvärt många som vill köpa.
Jag köpte den för 20 000kr och la ut den för 40 000kr bara för att folk skulle buda så jag hoppades att iallafall gå plus någon tusing.
Många har skrivit inklusive en person från Australien som skriver att han vill frakta bilen dit och täcker kostnaderna.
Det låter lite sketchy med tanke på att på hans fb profil fanns det bara en profilbild och inget mer så jag bad om han kan identifiera sig.
Nu skickade han bild på sitt körkort och det är ett australiensiskt körkort med hans namn.

Är det safe nu eller är det något mer jag borde va försiktig med?

Utmarks-Loke
10 juni 2022 · 5 904 Inlägg

Om han vill att du skall betala frakten och han lovar att lägga ut, så gör det inte för det är ett vanligt bedrägeri

Slash Saabifierad
10 juni 2022 · 2 027 Inlägg

Bluff: Varför skulle en person från Australien vilja ha en vänsterstyrd Celica från ett land på andra sidan världen som dessutom saltar sina vägar?
Japan ligger klart närmare och där skulle personen kunna få tag i klart mycket mer speciella bilar.
Så en bluff, Facebook-profilen och körkortet är ofta kapade profiler/photoshoppade.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
uhlin
11 juni 2022 · 2 835 Inlägg

Gör som brukligt.... Köparen kommer till dig, han provkör. Han betalar, vid ev. Banköverföring ska du se pengarna på kontot. Swish är att föredra.

Ni gör ägarbyte via app eller papper. Görs det på papper lämna aldrig bort pappret, du lämnar det på lådan, eller allra helst båda.

Är köpare intresserad kommer han till dig. Om inte strunta i det.

Mossan1
11 juni 2022 · 2 925 Inlägg

Kör dom med den bluffen om skeppning och utlägg ÄN?

Nej nej!!!!
Som sagt,
sälj bilen till någon på plats som sett och provkört osv
Inga omständiga pengatransaktioner utan något vanligt. Tex Swish är bra och man KAN överföra ganska stora summor via Swish, oavsett vad någon påstår.
Bankväxel skulle jag vilja ringa aktuella banken och kolla

Och!
Gör ägarbyte i transportstyrelsens app!
Någon med tex falskt körkort (falska uppgifter) kommer inte undan då och det sker omedelbart.

Vanligt bedrägeri nunera på billigare fordon är att dom inte gör något ägarbyte (inte lägger pappret på lådan) utan gör en massa fuffens med bilen och lämnar/dumpar dom länsade någonstans.
Ofta en massa Pböter, fortkörningsbilder, mm och kan även vara inblandade i inbrott, mm, så man blir med-misstänkt.
Bilen obrukbar och dumpad och ditt ansvar!  Stöldanmäla i efterhand vete katten om det hjälper.

Normal försäljning!

Senast redigerat av Mossan1 (11 juni 2022)

spillolja
11 juni 2022 · 4 061 Inlägg

Sist men inte minst:
Köpekontrakt !! 
https://drive.google.com/file/d/1vbXTwy … sp=sharing
vid försäljning på export: ta kopia på Pass/legitimation,  även ett foto på köparen när denna står vid sitt nyförvärv

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang