400,000 km plus, vad tänka på?

DennisCA
25 augusti 2022 · 264 Inlägg

Min Yaris -07 Diesel (1.4D) rullade över till 400,000 km nån gång i Juli. Jag börjar tänka att nu kanske det börjar bli dags att fundera på vilka komponenter som kan börja ge upp? Och vad kan jag göra åt det själv.

T.ex. spridarna, dom är original och har många mil på sig nu. Jag har inte märkt nåt att bilen skulle gå dåligt. Den drar mellan 0,45 - 0,5 milen på sommaren och 0,4-0,45 på vintern vilket jag ändå får anse som helt OK för denna modell.

Det är en modern diesel med common rail och riktigt jäkla högt tryck, är detta nåt man meckar på själv eller lämnar man det åt mekanikern? Jag tänker om jag borde kolla med skrotarna och se om man kunde plocka spridare av nån skrotbil med mindre miltal, och samma för bränslepumpen.

Jag hade tänkt köra med bilen flera år till ännu.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
xXSammy
25 augusti 2022 · 6 593 Inlägg

"Don't fix it if it works"

Bussningar i chassiet är ju det som slits mest, fjädring och dämpare mjukas upp med tiden men som sagt..funkar de så funkar det.

Edit: Byte samtliga vätskor bör göras, om inte redan är gjort

Senast redigerat av xXSammy (25 augusti 2022)

De/Dem
DennisCA
25 augusti 2022 · 264 Inlägg

Jag tänkte mera att plocka på mig spridarna på förhand så den dagen det går utför så har jag redan dom och behöver inte få panik. Förstås, dom kan väl hänga med länge ännu.

Kylvätska, bromsvätska, spolarvätskan byts ofta big_smile

Olja i växellådan?

Senast redigerat av DennisCA (25 augusti 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Mossan1
25 augusti 2022 · 2 924 Inlägg

Varför fixa det som inte är trasigt?
Byta spridare i förebyggande fonns ju ingen anledning till.
Dåliga sådana märker man på ljud och gång.

Fortsätt att hålla efter noga med service som oljebyten (även i transmissionen), eventuell kamrem, kolla upp missljud tidigt osv.

I förebyggande kanske se över vevhusventilation istället och ta dom direkta felen allt eftersom dom kommer.

Vad man gör själv i commonrailsystem beror hu helt på vad felet är och vad man har för kunskap och verktyg.

DennisCA
25 augusti 2022 · 264 Inlägg

Inte byta dom, utan ha reservdelar på förhand.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
25 augusti 2022 · 4 061 Inlägg

Köp en upprostad reservdelsbil smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DennisCA
25 augusti 2022 · 264 Inlägg

Ja det vore bäst, men tyvärr finns inte rum för sånt.

Jag har funderat på kamkedjan också, det påstås den ska inte behöva bytas men jag har också läst det stämmer inte alltid.

Transmissionen vet jag inte om den nånsin fått oljan bytt.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Jesper328 Diagnostekniker
25 augusti 2022 · 2 418 Inlägg

DennisCA skrev:
Ja det vore bäst, men tyvärr finns inte rum för sånt.

Jag har funderat på kamkedjan också, det påstås den ska inte behöva bytas men jag har också läst det stämmer inte alltid.

Transmissionen vet jag inte om den nånsin fått oljan bytt.

Nu vet jag ingenting om Toyota och deras kedjor, men hade jag köpt en bil som rullat 40k utan att få kedjan bytt så hade jag bytt den, sträckare, skenor, och drev omgående.

Har sett bilar med kedjeras efter 15.000 mil, och bilar som rullat 70.000 utan att få den bytt.

Up the RA
simlar
25 augusti 2022 · 5 551 Inlägg

Det är en 2007 Toyota Yaris som gått 40k mil, lär inte vara värd så värst mycket pengar.

Är den inte extremt fin så är det bara köra tills något går sönder eller besiktningen klagar och antingen reparera eller sälja/skrota bilen beroende på hur dyr reparationen blir.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DennisCA
25 augusti 2022 · 264 Inlägg

Den är inte fin, jag vill bara att den ska hålla för jag vill inte dras med att köpa ny bil på några år. Det är bra att ha en bil som man inte behöver va så noggrann med. Åså är den billig i drift också.

--
Var ute och kollade i motorutrymme på vart man skulle behöva komma åt för att byta kamkedja blir det nog inte av, kollade hur det ska gå till och vilken mardröm att jobba på det i det utrymmet. Nope nope nope big_smile

Senast redigerat av DennisCA (25 augusti 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
25 augusti 2022 · 4 061 Inlägg

Har ni några bilder att lägga upp på ögonstenen så vi får se ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DennisCA
25 augusti 2022 · 264 Inlägg

Ja här står den, bästa vinkeln, man ser inte skadorna sambon lade på sidodörren eller skadan där bak då nån okänd backade i mig, meningen jag skulle fixat alla dessa redan... Vindrutan är sprucken också, hade tänkt byta den i vinter kanske.

https://i.imgur.com/hENisw7.png

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
25 augusti 2022 · 4 061 Inlägg

Serva den efter konstens alla regler (max 15.000km mellan oljebyterna) och rostskydda den
vänta med rutan tills den måste bytas ut
lägg undan en summa pengar varje månad till en nyare (evt. delvis satsa dom på värdepapper)  ifall att ett större haveri skulle uppstå

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DennisCA
26 augusti 2022 · 264 Inlägg

Finns det nån bra servicemanual för en yaris av denna årsmodell?

Det jag sparar till för tillfället är att gjuta en platta där bilen står i bilden och även gjuta en platta i förrådet jag bygger. Det händer förhoppningsvis nästa vår.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
26 augusti 2022 · 4 061 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang