Bromsproblem Cheva S10

Jbreitholtz
20 oktober 2022 · 28 Inlägg

Tja!
Fick lite problem med sönderostade bromsrör på min S10, det hade rostat sönder längst bak men även i fram nere i hjulhuset så jag bytte bromsrör ibak från delningsblocket och ifram från "vad det nu ärefter främre fördelningsblock och huvudbromcylinder och ca 1 meter bakåt..
Men nu kommer problemet, jag kan inte se att det läcker nånstans, det går bra att få tryck i systemet tills jag startar motorn, då försvinner trycket när jag trycker ner pedalen ganska direkt
När jag stänger av motorn går det bra pumpa på pedalen och få tryck igen.

Har detta något med huvudbromscylindern eller sevot att göra? Hur löser man det?

Det hät är fan inte kul längre
Tack på förhand!

Steff240
20 oktober 2022 · 1 033 Inlägg

Jag tippar på att du fortfarande har luft i systemet.

zzr94092
20 oktober 2022 · 4 411 Inlägg

Brukar man inte lufta huvudcylindern först,eller har du gjort det kanske?

Mossan1
21 oktober 2022 · 2 896 Inlägg

Kan ju vara luft kvar givetvis.  Visar sig ofta när servon hjälper till.

Men det kan också vara huvudcylindern som gett sig.  Om man trycker bromsen i botten på en sliten huvudcylinder kan vändkanter och ev rost ha sönder packboxarna så den läcker internt. Med startad motor är trycket på cylindern mångdubblat av servon.

torsen
21 oktober 2022 · 7 287 Inlägg

zzr94092 skrev:
Brukar man inte lufta huvudcylindern först,eller har du gjort det kanske?

Vad menar du med att lufta huvudcylindern?
Hur går det till?

zzr94092
21 oktober 2022 · 4 411 Inlägg

På camaron jag hade så satt det en luftnippel huvudcylindern..

Jbreitholtz
21 oktober 2022 · 28 Inlägg

Tack flera olika felkällor här, har aldrig varit med om såna här problem tidigare men jag får väl lufta systemet mer, kan ju vara luft kvar iom att röret var trasigt så långt ftam. Skall kolla efter lutfnippel på huvudbromscylindern men jag har inte sett nån.

Tack alla!

torsen
21 oktober 2022 · 7 287 Inlägg

Jbreitholtz skrev:
Tack flera olika felkällor här, har aldrig varit med om såna här problem tidigare men jag får väl lufta systemet mer, kan ju vara luft kvar iom att röret var trasigt så långt ftam. Skall kolla efter lutfnippel på huvudbromscylindern men jag har inte sett nån.

Tack alla!

Har heller aldrig sett en luftnippel på en huvudbromscylinder.

Mossan1
21 oktober 2022 · 2 896 Inlägg

En huvudcylinder har ingen luftnippel.
Dom brukar man bara lufta när man monterar en ny tom. Då fyller och pumpar man lite med den INNAN man installerar den i bilen.

Luft i delningsblock och långa rör som kanske går upp och ner i dalar är besvärligt.  En ABS enhet kan vara kinkig också.

zzr94092
21 oktober 2022 · 4 411 Inlägg

Fanns en nippel på -88 Camaro Iroc .....

Steff240
21 oktober 2022 · 1 033 Inlägg

Jag vet att jag sett luftnippel på huvudbromscylindrar också, men jag minns inte vilken/vilka bilar dom hörde till...

Är det ABS på TS bil?

Jbreitholtz
6 november 2022 · 28 Inlägg

Det visade sig vara för dåligt luftat, jag är en klåpare och borde ha förstått det men , men. Bilen är besiktiad utan anmärkning.

Tack alla

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang