Motorbyte på en -77 pick up till en modern med insprut

Jbreitholtz
18 februari 2023 · 28 Inlägg

Tjena!
Jag har en gammal Dodge Pickis från -77 men motorn är lite ledsen och kräver en renovering.
Motorn som sitter i är en trött gammal 318" på 150 hp orginal och jag funderar på om man kunde stoppa en modern motor med insprut, dom är i princip bolt on till växellådan så där är det inga problem, kat och lamda sitter ju på den nya motorn så dom åker med så avgasvärdena borde vara ok
Återstår hp och vrid som är för höga men min pickis kom även med en 440"-motor som hade 230 hp, samma antal hp som det nya 5.2-litersmotorn jag tänkte stoppa i.
Det är alltså exakt samma pickis med 318 som med 440, så vad säger besiktningen om detta? Det borde vara görbart som jag ser det?

volvoqq Lastbilsmekaniker
18 februari 2023 · 5 164 Inlägg

Jbreitholtz skrev:
Tjena!
Jag har en gammal Dodge Pickis från -77 men motorn är lite ledsen och kräver en renovering.
Motorn som sitter i är en trött gammal 318" på 150 hp orginal och jag funderar på om man kunde stoppa en modern motor med insprut, dom är i princip bolt on till växellådan så där är det inga problem, kat och lamda sitter ju på den nya motorn så dom åker med så avgasvärdena borde vara ok
Återstår hp och vrid som är för höga men min pickis kom även med en 440"-motor som hade 230 hp, samma antal hp som det nya 5.2-litersmotorn jag tänkte stoppa i.
Det är alltså exakt samma pickis med 318 som med 440, så vad säger besiktningen om detta? Det borde vara görbart som jag ser det?

Du kan gå in på sfro och kolla vad det får lov att vara i effekt på din bil, förhoppningsvis står din bil med på listan

zzr94092
18 februari 2023 · 4 411 Inlägg

Tror inte ens att dom kommer att märka att du bytt motor..

Utmarks-Loke
18 februari 2023 · 5 885 Inlägg

Det spelar ingen roll hur många hk det fanns som mest i karossen, om inte bilmodellen uttryckligen står med på SFRO:s lista. 20% hk och 10% vrid är vad man får lägga till, om jag minns rätt. Vill man ha mer får man gå omvägen via ombyggt fordon.

Utmarks-Loke
18 februari 2023 · 5 885 Inlägg

Den enda Dodge som finns med på listan är Dodge Dart 1964-1975 så det är max 20% effekt och 10% vridmoment som gäller.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (18 februari 2023)

EmsAnders
19 februari 2023 · 151 Inlägg

Stämmer det verkligen?
En Saab v4 har 65hk original, men saab klassade karossen upp till 175hk om jag minns rätt, så dem kan man reg-besikta utan krångel iaf.
Samma med Saab 99.

Lucif3r
19 februari 2023 · 2 237 Inlägg

EmsAnders skrev:
Stämmer det verkligen?
En Saab v4 har 65hk original, men saab klassade karossen upp till 175hk om jag minns rätt, så dem kan man reg-besikta utan krångel iaf.
Samma med Saab 99.

Det är exakt där skillnaden är: SAAB själva klassade karossen upp till 175hk, precis som volvo klassade bl.a. 7/900-karossen till 240hk/228nm eller något sånt.
Finns ingen sådan spec. från tillverkaren så är det 20% hk/10% nm ökning(från orginalmotorn, inte starkaste motoralternativet som fanns) som är gränsen.

Senast redigerat av Lucif3r (19 februari 2023)

Utmarks-Loke
19 februari 2023 · 5 885 Inlägg

EmsAnders skrev:
Stämmer det verkligen?
En Saab v4 har 65hk original, men saab klassade karossen upp till 175hk om jag minns rätt, så dem kan man reg-besikta utan krångel iaf.
Samma med Saab 99.

De gamla saabarna finns med på listan, dock inte till riktigt den effekten du uppger. 110kW är 150hk, om jag inte räknar fel. Du kan också se att det krävs skivbromsar fram och lite andra grejer.

https://sfro.com/images/stories/dok/effektgranser.xls

Jbreitholtz
19 februari 2023 · 28 Inlägg

Fan oxå, då får det nog bli den gamla 318-motorn i 4 år till då den blir besiktningsbefriad för säga vad man vill om besiktningsgubbarna, dom ser garanterat skillnad på en insprutningsmotor och e med förgasare.
Däremot så kanske det går att få tag på e 5 växlad låda även om dom som satt på moparbilar med V8 verkar i princip omöjliga att få tag på

Jbreitholtz
20 februari 2023 · 28 Inlägg

Ok, det blir nog såhär, kanske..
Jag köper en 5.2L motor, sätter på förgasare och kör med det i 54 år tills den blir besiktningsbefriad, så långt inga problem egentligen
Nu börjar det roliga, det är inga större problem att få tag i en 5 växlad låda som det verkar, problemet kommer efter lådan eftersom Chrysler fått för sig att byta sida på var kardan framåt går,  den går numera på förarsidan men på min bil på vänstersidan.
Vet nån om den 5 växlade manuella lådan passar på en fördelningslåda från 77???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang