Rytmiskt, snabbt tickande ljud efter verkstad

Hannabanana
23 februari 2023 · 14 Inlägg

Hej

Min bil har fått ett rytmiskt snabbt tickande ljud som jag inte vet vad det kan bero på.
Ljudet hörs 80% av tiden när jag kör bilen, både på låg och höga hastigheter. När nästan hela tiden så fort man kommer upp i högre varvtal.

Min bil har två hjullager som sitter löst fram efter jag hämtade min bil på verkstaden. Kan det orsaka sådant ljud?

Verkstaden har bytt drivshjulsknutar, damasker, bromsledningar, bromsbläck?, handbroms, bromsok.

Min bil är en Ford Fiesta från 2002. Är i bra skick trotsåldern och gått ca 9tusen mil.

Ljudet fanns inte innan jag lämnade in bilen. Verkstaden vill varken felsöka eller åtgärda (ljudet eller låta mig reklamera arbetet).

Lucif3r
24 februari 2023 · 2 237 Inlägg

Ett för löst eller hårt draget hjullager blir inte långlivat, och kan säkerligen "ticka". Blir det någon skillnad på ljudet i svängar?

Hannabanana
24 februari 2023 · 14 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ett för löst eller hårt draget hjullager blir inte långlivat, och kan säkerligen "ticka". Blir det någon skillnad på ljudet i svängar?

Nej ljuder låter likadant oavsett hastighet och svängar vad jag kommer ihåg.

Är det tecken på att det inte skulle vara hjullagret?

Low
24 februari 2023 · 3 321 Inlägg

Hur kom du fram till att hjullagren sitter löst?

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2023 · 10 310 Inlägg

Har du hämtat ut bilen från verkstaden och den har lösa hjullager hade jag definitivt låtit bärga den tillbaka dit snarast.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2023 · 17 562 Inlägg

OM inte kjudet följer hastighet eller motorns varvtal så kan det ju inte vara något där... Kupéfläkt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
24 februari 2023 · 2 896 Inlägg

VEM, HUR och NÄR konstateras:
"två hjullager som sitter löst fram" ?

Så ska inte en bil lämnas tillbaka till kund.  Egentligen inte ens om kunden vägrar rep, men jag kan se sådant scenario..... 
Alla kunder fattar inte.

Har man bytt drivknutar har man lossat skruv/mutter som håller samman lagret. (Även kompakthjullager)
Skall alltid återmonteras med rätt moment. 
Är det glapp trots rätt moment är hjulagren så dåliga att det ska bytas INNAN bilen körs i trafik.

Har skurna hjullager "svarvat upp" så hjullagret ej presspassar  i navet längre är hjulnavet skrot och ett annat ska monteras.

Märkbart glappa hjullager får bromsskivan att luta i förhållande till bromsklossarna och kan skapa ljud.
Så ska inte en bil köras.

Tickande ljudet kan också orsakas av en lätt stukad bromssköld som nu tuschar bromsskivan. Tex rostkanter på skivan kan göra att det bara tar i på visst ställe.  Men FÖRST ska saken med glappa hjullager redas ut.

Senast redigerat av Mossan1 (24 februari 2023)

Hannabanana
25 februari 2023 · 14 Inlägg

Low skrev:
Hur kom du fram till att hjullagren sitter löst?

De såg det på besiktningen.
Första gången så skrek bilen när jag körde den och ena hjullagret glappade så mycket att man kunde vicka på hjulet ca 1dm

När jag körde från verkstaden en andra gång så tickade bilen direkt.
På den besiktningen så fick jag anmärkning på att båda hjullagren fram satt löst. (Kunde vicka ca. 1,5cm)

Hannabanana
25 februari 2023 · 14 Inlägg

Mossan1 skrev:
VEM, HUR och NÄR konstateras:
"två hjullager som sitter löst fram" ?

Så ska inte en bil lämnas tillbaka till kund.  Egentligen inte ens om kunden vägrar rep, men jag kan se sådant scenario..... 
Alla kunder fattar inte.

Har man bytt drivknutar har man lossat skruv/mutter som håller samman lagret. (Även kompakthjullager)
Skall alltid återmonteras med rätt moment. 
Är det glapp trots rätt moment är hjulagren så dåliga att det ska bytas INNAN bilen körs i trafik.

Har skurna hjullager "svarvat upp" så hjullagret ej presspassar  i navet längre är hjulnavet skrot och ett annat ska monteras.

Märkbart glappa hjullager får bromsskivan att luta i förhållande till bromsklossarna och kan skapa ljud.
Så ska inte en bil köras.

Tickande ljudet kan också orsakas av en lätt stukad bromssköld som nu tuschar bromsskivan. Tex rostkanter på skivan kan göra att det bara tar i på visst ställe.  Men FÖRST ska saken med glappa hjullager redas ut.

Verkstaden vägrar åtgärda glappande hjullagren. Och hänvisar att det skett mellan verkstaden till besiktningen.
Att de inte varit där och arbetat och därför inte kunnat orsaka det även om de medgett att hjullagren var bra innan jag lämnade in bilen.

Vad hade du gjort i min situation?
Jag ringde till två mekaniker och frågade om de kunde skriva intyg att de varit där och arbetat men "de vill inte bli indragna i konflikt med annan verkstad".

Hannabanana
25 februari 2023 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:
OM inte kjudet följer hastighet eller motorns varvtal så kan det ju inte vara något där... Kupéfläkt?

Jag tycker det låter mer när jag kommer upp i varvtal. Men det är inte hela tiden det låter utan kanske 80% tiden.

Mossan1
25 februari 2023 · 2 896 Inlägg

Att BÅDA hjullagren ska haverera så kapitalt att dom blivit så in i HE glappa från verkstad till bilprovningen (enstaka mil?) är EXTREMT osannnolikt.

Möjligen om man dragit åt sammanhållande skruv/mutter åt HE för hårt, eller löst. 
För löst kan det räcka att dra åt till rätt moment.
För hårt är hjullagren kass och måste bytas.

Man bör alltså börja med att känna hur det är åtdraget.  Kanske inte draget alls. 
Kanske en pryoelev som jobbat med din bil?  Det är ju tider för sådant i skolorna och dom kanske inte alltid kollas så väl som dom borde....

Hannabanana
25 februari 2023 · 14 Inlägg

Mossan1 skrev:
Att BÅDA hjullagren ska haverera så kapitalt att dom blivit så in i HE glappa från verkstad till bilprovningen (enstaka mil?) är EXTREMT osannnolikt.

Möjligen om man dragit åt sammanhållande skruv/mutter åt HE för hårt, eller löst. 
För löst kan det räcka att dra åt till rätt moment.
För hårt är hjullagren kass och måste bytas.

Man bör alltså börja med att känna hur det är åtdraget.  Kanske inte draget alls. 
Kanske en pryoelev som jobbat med din bil?  Det är ju tider för sådant i skolorna och dom kanske inte alltid kollas så väl som dom borde....

Jag lämnade faktikst in min bil på Tumba gymnasium verkstad. Men hade en släkting som gick där för massa år sen och då var lärararna jätteengagerade.

Mitt vänstra hjullager glappade inte så mycket. Men är det möjligt att gå från ett bra hjullager till att däcket går vicka 1dm ens?
Jag köade från verkstaden till besiktningen, på motorväg. (Hörde skrikande ljud större när man kom upp mot 40km/h under den sträckan).

När jag lämnade in bilen så bytte de det extremt glappande hjullagret (fick betala), sa att däcket bara var löst på andra. Och nu säger de att hjullagret som byttes måste ha varit defekt från fabriken och därför får jag reklamera det arbetet. (Vägrar åtgärda det andra hjullagret.)

Vet ni om det är svårt att byta drivshjulsknutar? Eller byta hjullager?

Verkstaden har även sagt att min handbroms (som är sämre än när jag lämnade in den). Beror på min körning. Att de arbetat fackamannamässigt, dubbelkontrollerat värderna. Att det är jag som gjort något med bilen när jag kört form verkstaden till besiktningen.

Är det ens fysiskt möjligt?
Jag skulle bara spänna handbromsen 🤦🏻‍♀️

Mossan1
25 februari 2023 · 2 896 Inlägg

Man spänner inte en handbroms vid spaken. Det är fel metod oavsett handbromsdesign.

Med bromsskivor bak och handbroms i oket kan körstil påverka. Självjusterande och ska sköta sig själv.

Trummor påverkar körstil mindre. Samma justering som fotbromsen och är automatisk.

Skivor med inbyggda trummor för handbrimsen påverkar inte körstil alls.
Där justerar man vid varje hjul.

Körstil = alltså att man bromsar för lite alt, kör för sällan. 
Även kärvande bakbromsar påverkar betydligt. Tids/klimatrelaterat, och lite hur bromsen servas.

Byta hjullager är oftast inte så himla svårt, men kan kräva lite speciella verktyg.
Allt från hylsor med speciell fattning till en hydrualisk press.
Beror på hur det är designat.

Egentligen samma med drivknut.

Momentnyckel och veta rätt moment för sammanhållandet av hjullagret behövs i båda fallen.  Och veta rätt moment, givetvis. Stadig domkraft och pallbockar KRÄVS!


Men "Hjulet löst" ?
Var det EFTER att den kommit från detta Gymnasium? Då har dom inte ens dragit åt hjulskruvarna.  Kanske inte lagret heller..

Handbromsen är hjulager/drivknut är dock helt orelaterat.  Inte ens samma ände av bilen.

Senast redigerat av Mossan1 (25 februari 2023)

Lucif3r
25 februari 2023 · 2 237 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man spänner inte en handbroms vid spaken. Det är fel metod oavsett handbromsdesign.

Volvo 7/940 hälsar att dom inte håller med big_smile ..... Men sen är ju handbromsen på dom som den är också... tongue
Går givetvis med stor fördel att eftermontera justerskruvar ute vid backarna på dom, men orginal finns det inga.... Inte ens sista årsmodellen av 940 har det...

Mossan1
25 februari 2023 · 2 896 Inlägg

Lucif3r skrev:
Volvo 7/940 hälsar att dom inte håller med big_smile .....

Jasså dom också? 
Trots att 140, 240, 850 och S/V70I har.
V70N/S60/S80/XC90 saknar också justering vid hjulen =idiotiskt, samt att vissa äldre Saab och Citroen har handbroms på framhjulen, äldre RangeRover har trumma på utgående axel på lådan men orkade inte gå in på alla avarter.
Fler avarter finns men mycket ovanligt numera.

Men visst, jag skrev "alltid fel sätt", och jag håller fast vi det. Men det är enda sättet på just dom. = sant.

Senast redigerat av Mossan1 (25 februari 2023)

Hannabanana
25 februari 2023 · 14 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man spänner inte en handbroms vid spaken. Det är fel metod oavsett handbromsdesign.

Med bromsskivor bak och handbroms i oket kan körstil påverka. Självjusterande och ska sköta sig själv.

Trummor påverkar körstil mindre. Samma justering som fotbromsen och är automatisk.

Skivor med inbyggda trummor för handbrimsen påverkar inte körstil alls.
Där justerar man vid varje hjul.

Körstil = alltså att man bromsar för lite alt, kör för sällan. 
Även kärvande bakbromsar påverkar betydligt. Tids/klimatrelaterat, och lite hur bromsen servas.

Byta hjullager är oftast inte så himla svårt, men kan kräva lite speciella verktyg.
Allt från hylsor med speciell fattning till en hydrualisk press.
Beror på hur det är designat.

Egentligen samma med drivknut.

Momentnyckel och veta rätt moment för sammanhållandet av hjullagret behövs i båda fallen.  Och veta rätt moment, givetvis. Stadig domkraft och pallbockar KRÄVS!


Men "Hjulet löst" ?
Var det EFTER att den kommit från detta Gymnasium? Då har dom inte ens dragit åt hjulskruvarna.  Kanske inte lagret heller..

Handbromsen är hjulager/drivknut är dock helt orelaterat.  Inte ens samma ände av bilen.

Nej, jag körde direkt till besiktningen och då glappade höger hjullager rejält. Besiktningsmannen trodde det var verkstaden som slarvat med sätta på däcket först.

Kan man ens gå från bra hjullager till rejält glappande hjullager så däcket sitter löst genom köra i snigelfart ca 2mil?

Min bil har aldrig varit stillastående någon längre tid. Har blivit servad varje år, inte gått så långt heller. Min förra verkstad i en annan stad sa att bilen var som ny undertill bara mer smutsig.

Low
25 februari 2023 · 3 321 Inlägg

Har liknande oljud i min van, dålig hastighetswire. Sjukt störande.

Mossan1
26 februari 2023 · 2 896 Inlägg

Hannabanana skrev:
Kan man ens gå från bra hjullager till rejält glappande hjullager så däcket sitter löst genom köra i snigelfart ca 2mil? .

Jag vill säga "Nej", även om inget är 100% omöjligt.
Man kan vinna 10miljoner på lotto och man kan få en komet i huvudet.
Sannolikt = knappast...

En felmontering ökar dock sannilikheten rejält.  Draget för hårt, helt utan fett, eller troligare, knappt draget alls så lagerhalvorna inte haft stöd alls.

Föregående inlägg:
En bil nyare än typ 1999 har inte hastighetsmätarvire.  Undantag finns nog, typ ryska Lada eller liknande, men absolut inte en VW från 2000talet

Senast redigerat av Mossan1 (26 februari 2023)

Brådhis * Voff voff *
26 februari 2023 · 10 310 Inlägg

Lika lite som att det skulle vara möjligt att hjullagret blir så dåligt på en kort sträcka, lika omöjligt är att det skulle bli så dåligt bara av att besöka en verkstad.

Så oavsett måste ju felet ha funnits där innan den kom till "verkstaden"...?

Och kan du vicka hjulet 1 dm (decimeter!) borde bilen rimligen vara HELT okörbar och, om man tar sig så långt, få en spansk flagg på besiktningen.

Så någonting här haltar lite... smile

Senast redigerat av Brådhis (26 februari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
26 februari 2023 · 4 411 Inlägg

Ja hjulet kan inte glappa 1dm.Helt omöjligt,dessutom så håller bromsoket mot i värsta fall! Om det nu gäller framhjulet,lite rörigt med uppgifter från TS....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang