För mycket olja b230FB

Dennis142
2 augusti 2023 · 22 Inlägg

Tjena, en kompis till mig hällde i ungefär ”jävligt mycket” ”tills jag såg olja där man häller i” i sin b230FB. Efter bilen inte gick så tömde han oljan och den går men den har ingen kraft kvar. (Klarar knappast grus 1an) (klarar inte alls asfalt)
Vi försöker komma på vad det är. Han har bytt hela tändsystemet förutom tändspole men verkar ej va fel på tändsystemet.
Vi tror de är topplocket som gått men är inte säkra. Någon som har någon ide om vad det är?
Samt om någon har lite tips på billigt trim. Tänkte turbokonvertera men vill ha lite mer info om hur man bär sig åt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2023 · 17 622 Inlägg

Maskin är väl knäckt. Byt ut den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328 Diagnostekniker
3 augusti 2023 · 2 418 Inlägg

Hähä, häftigt värre.
Gör ett komptest, jag misstänker att ni inte kommer att få ett sådär jättebra resultat.

Turbokonvertering är lönlöst på en bil som fanns med turbomaskin.
Det är liksom inte bara att hänga på en turbo.

Up the RA
Dennis142
3 augusti 2023 · 22 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hähä, häftigt värre.
Gör ett komptest, jag misstänker att ni inte kommer att få ett sådär jättebra resultat.

Turbokonvertering är lönlöst på en bil som fanns med turbomaskin.
Det är liksom inte bara att hänga på en turbo.

Hahah va bara en vild tanke med turbo
Men vad tror du ang kompen? Det är just det vi tror också. Tror att topplockspackningen är paj..

Svenska_bil
3 augusti 2023 · 218 Inlägg

Gör ett kompressionstest så vet ni.
Att börja byta tändningsdelar då det är uppenbart vad som orsakat problemet tyder på att din kompis inte ska meka mer med din bil.

xXSammy
3 augusti 2023 · 6 593 Inlägg

Om bilen är (försökt) startad med överfylld olja så ryker kolvringar före topplockspackningen, ibland kröker sig stakarna också lite beroende på skick.

De/Dem
Dennis142
3 augusti 2023 · 22 Inlägg

xXSammy skrev:
Om bilen är (försökt) startad med överfylld olja så ryker kolvringar före topplockspackningen, ibland kröker sig stakarna också lite beroende på skick.

Låter rimligt men tycker ej bilen skulle få så mycket komp som den får om kolvringarna va dåliga.

Dennis142
4 augusti 2023 · 22 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Gör ett kompressionstest så vet ni.
Att börja byta tändningsdelar då det är uppenbart vad som orsakat problemet tyder på att din kompis inte ska meka mer med din bil.

Inte min bil som tur är😅
Tändsystemet bytte han för att tändhattarna satt dåligt och fördelarlocket va trasigt. Tändstift va han nästintill tvungen att byta efter all olja som va där

uhlin
4 augusti 2023 · 2 835 Inlägg

Har du en jäkla tur har kamremmen kuggat då det ble stopp. Olja går inte och komprimera. Kolla kamremmen som första steg. Gör sen ett kompprov om den sitter som den ska med inställningar och så.

Vet inte hur det är på den motorn om ventiler tar skada. Men beror ju på hur mycket den kuggat isåfall

Senast redigerat av uhlin (4 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang