SAAB 9000, uppstart efter oljepumpsrenovering, tänker jag rätt?

aweste
28 juli 2023 · 30 Inlägg

Jag har en SAAB 9000 turbo -96:a som stått still i 8 år eftersom jag fick problem med oljetrycket, trodde det var stopp i silen av koks eftersom det kom med lite skit vid ett tidigare oljebyte. När jag väl fått ner tråget visade inte vara så mycket och att det troligen bara var packningsrester. Felet visade sig vara kolven i oljetrycksregulatorn som hade satt sig.
Nåväl, nu har jag åtgärdat allt och är redo att försöka få igång den. Jag har hört att man kan dra ut säkringen till bränslepumpen, skruva ut tändstiften och köra på startmotorn för att se om det blir oljetryck, funkar det? Skall det bli tryck direkt?
Sen har jag hört att det kan vara problem med att få pumpen att börja suga när den varit helt tom, stämmer det? Någon skrev att man måste fetta in delarna eller börja med att överfylla tråget, andra menar att det inte behövs.
Någon som vet?

Steff240
28 juli 2023 · 1 044 Inlägg

Det brukar räcka att köra lite på startmotorn som du skriver. Med urrplockade stift får ju motorn bra fart när du kör på starten.
Men vid nåt tillfälle har jag fått starta motorn och gasa till lite snabbt för att få oljetryck, förmodligen har det varit nån envis luftficka i pumpen. Ingen fara att ha igång motorn några sekunder innan oljetrycket kommer.

OBS min erfarenhet gäller bara Volvo rödblocksmotorer men det funkar nog på gamla saabar också wink

aweste
29 juli 2023 · 30 Inlägg

OK, tack, jag provar!

torsen
29 juli 2023 · 7 305 Inlägg

Har du, när du monterade ihop motorn, varit generös med olja på ram-, vev,- och kamaxellager samt cylinderlopp m m är det ingen fara om det dröjer några sekunder innan du får fullt oljetryck.
Kör du runt motorn med urtagna tändstift kan den inte rusa.
Vet inte hur det är med kamkedjesträckaren - om den är hydraulisk - innan den får tryck?

aweste
25 augusti 2023 · 30 Inlägg

Nu var det ett tag sedan men tänkte bara rapportera att det gick bra. Jag hällde i lite olja i cylindrarna först, sen tog det lite tid innan oljetryckslampan släcktes och sen lät det lite mindre kärvt när oljan nådde kammarna och vevlagren.
Batteriet är dåligt och var nere under 7 Volt (!) trots att tändstiften var ur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang